Escola Garbí Pere Verges

Equilibrar les metodologies educatives

Aprenentatge projectes i sistematització

En els darrers anys, moltes escoles han incorporat metodologies innovadores com l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), enfocades a desenvolupar competències com el pensament crític, la creativitat i la resolució de problemes. A Catalunya, on aquest model s’ha aplicat àmpliament, els alumnes han demostrat avenços significatius en habilitats essencials per al seu desenvolupament global. Tanmateix, també s’han detectat mancances en la consolidació d’una base sòlida de coneixements, evidenciant la necessitat d’un equilibri entre l’ABP i moments de sistematització que permetin estructurar, entrenar i aprofundir els continguts presentats en els projectes. Aquest equilibri assegura un aprenentatge integral, combinant habilitats pràctiques amb una comprensió completa dels conceptes fonamentals.

Per una banda, és important destacar que l’ABP no implica una llibertat absoluta ni activitats superficials. Al contrari, l’ABP és un procés rigorós que connecta coneixements i competències en contextos reals, oferint als alumnes l’oportunitat de treballar de manera col·laborativa i aplicar els seus aprenentatges en situacions pràctiques i significatives. Aquests avantatges permeten desenvolupar també l’enfocament competencial i el currículum que exigeixen les darreres directrius educatives com la LOMLOE.

Per l’altra, la sistematització no suposa un retorn al mètode tradicional de memorització passiva i sense comprensió. Es tracta d’una pràctica reflexiva i dirigida que consolida els aprenentatges, assegurant que els alumnes interioritzin els conceptes de manera profunda i funcional.

Personalització aprenentatge

El punt clau és entendre que aquestes dues metodologies no són antagòniques, sinó complementàries. L’ABP ofereix un espai per explorar i connectar coneixements en un context interdisciplinari, mentre que la sistematització assegura que els continguts treballats s’interioritzen i es consoliden a llarg termini, i així es transfereixen a altres contextos. Aquesta combinació garanteix que l’aprenentatge no es quedi en la superfície, sinó que esdevingui profund i útil.

La proposta de Garbí Pere Vergés: un model educatiu integral i personalitzat

A l’Escola Garbí Pere Vergés, concebem l’educació com un procés integral que combina diferents enfocaments metodològics per garantir una formació completa. Per això, el nostre Projecte Pedagògic incorpora dins de l’ABP, la sistematització (treball específic) i la interdisciplinarietat de diferents àrees de coneixement per presentar als alumnes reptes significatius i complexos (treball global), en diferents espais. Aquest equilibri ens ofereix la possibilitat de millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge del nostre alumnat.

Per aconseguir-ho, diferenciem clarament dins de tots els espais d’aprenentatge:

  • Temps de treball global: es configura com un espai integrador on els alumnes connecten aprenentatges de diverses àrees per donar resposta a reptes significatius i complexos. Aquest enfocament fomenta habilitats com el pensament crític, el treball en equip, la resolució de problemes i la creativitat, ja que els alumnes aborden situacions reals que els ajuden a entendre la utilitat pràctica dels seus coneixements.
  • Temps de treball específic: dissenyat per consolidar i aprofundir en coneixements concrets. En aquest espai, l’alumnat se centra en la pràctica, la sistematització i la memòria d’aprenentatges essencials. Això els permet treballar de manera dirigida i personalitzada, assegurant que dominin els conceptes i procediments necessaris per aplicar-los en situacions futures.

Un exemple d’aquest equilibri es pot veure en el treball d’un projecte sobre la gestió sostenible de l’aigua. En el temps de treball global, els alumnes investiguen l’impacte ambiental en la seva comunitat, desenvolupant habilitats com la recerca, el treball col·laboratiu i el pensament crític. Paral·lelament, durant el temps de treball específic, practiquen conceptes matemàtics com el càlcul de percentatges i l’anàlisi de gràfics, alhora que aprofundeixen en el coneixement científic estudiant els cicles naturals de l’aigua.

Personalització aprenentatge

L’enfocament personalitzat

El model de complementarietat entre l’ABP i la sistematització no només garanteix un aprenentatge integral, sinó que també promou la personalització i l’atenció a la diversitat. Cada alumne pot progressar al seu propi ritme, gràcies a l’acompanyament docent i a l’equilibri entre moments de treball col·laboratiu i espais específics de consolidació. Això assegura que tots els alumnes desenvolupin els seus talents i superin les seves dificultats, independentment de les seves necessitats o habilitats, assolint el seu màxim potencial tant en competències com en coneixements.

Promoure un aprenentatge adaptat a cada alumne no només ens ajuda a preparar-lo per assolir els reptes acadèmics. L’equilibri entre la globalitat i la sistematització constitueix el pilar d’una formació capaç també de fomentar les competències personals i emocionals que demana el segle XXI. Amb aquest model, assegurem que els nostres alumnes estiguin preparats per afrontar amb seguretat i responsabilitat els desafiaments personals i socials del futur.

En definitiva, el model educatiu de Garbí Pere Vergés ofereix una resposta sòlida i coherent als reptes de l’educació actual, integrant l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) amb moments de sistematització. Aquesta proposta pedagògica assegura una formació integral i personalitzada, que permet als nostres alumnes desenvolupar tant una base acadèmica sòlida com les competències essencials per convertir-se en ciutadans responsables, amb les eines i la preparació necessàries per afrontar els reptes d’un món en constant transformació.

 

Isa Comas Sánchez

Àmbit d’Orientació 

Natàlia Rodríguez Vargas

Àmbit de Recerca i selecció d’informació

Aprenentatge projectes i sistematització