escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    L’avaluació final: posem a prova tot el que s’ha après al llarg del curs

    Apunts, Categoria
    UT Síntesi

    Si recordeu els finals de curs de quan estudiàveu, segurament que us vindran al cap els exàmens escrits, en què havíeu de demostrar els coneixements adquirits durant l’any escolar de manera individual i per a cada matèria per separat. Els resultats es mesuraven a partir de la quantitat de respostes correctes o de la vostra capacitat de memoritzar conceptes i fets a curt termini, sense tenir gaire en compte les habilitats i competències que poguéssiu haver desenvolupat al llarg del curs: empatia, raonament crític, capacitat de negociació…

    Aquest enfocament tradicional de l’avaluació, centrat exclusivament en l’acreditació de coneixements, limitava el potencial d’aprenentatge dels alumnes. No es tenia en compte la seva capacitat per aplicar els coneixements en situacions reals, per resoldre problemes complexos o per treballar en equip. L’avaluació final es convertia en una carrera individual per obtenir els millors resultats, deixant de banda altres aspectes essencials per al desenvolupament integral dels alumnes.

    Per aquest motiu, i dins de la revisió de les unitats didàctiques d’ESO1 que hem impulsat aquest any amb l’excusa de la implementació de la LOMLOE, hem plantejat una avaluació final ben diferent. Per començar, hem reorganitzat les unitats temporals i hem dedicat una Unitat Temporal de Síntesi a l’avaluació final. Durant dues setmanes, els alumnes s’enfronten a un repte que intenta integrar, de manera competencial, els aprenentatges del curs. La UT de Síntesi parteix de la idea que l’aprenentatge no es limita únicament a l’adquisició de coneixements teòrics, sinó que implica el desenvolupament de competències transversals, com ara la capacitat de resoldre problemes, la comunicació eficaç, el treball en equip i la creativitat. Aquest tipus d’avaluació permet avaluar de manera més completa i significativa els alumnes, ja que es pren en consideració tot el seu potencial i no només la seva capacitat per recordar informació.

    El repte de canviar el món

    Agafant com a punt de partida l’aprenentatge que els alumnes de primer d’ESO havien fet al llarg de la UT5 sobre la Tàrraco romana i aprofitant l’estada de final de curs a la ciutat de Tarragona, se’ls va plantejar el repte d’identificar una qüestió social o mediambiental real de la ciutat que els motivés, en la qual pensessin que valia la pena implicar-se per fer la ciutat de Tarragona molt més inclusiva, segura, resilient i sostenible.

    Els vam demanar si creien que canviar el món era massa ambiciós per a un alumne de la seva edat i que pensessin de quina manera ells podien contribuir a aquest canvi. Els alumnes es van repartir els reptes o problemes reals de la ciutat (excés d’habitatges turístics, microplàstics a les platges del centre, mala qualitat de l’aire…), es van documentar i van definir una hipòtesi per donar una solució al problema. Cada grup va definir la seva metodologia de treball per crear un producte final. El treball de camp a Tarragona va permetre fer enquestes i una anàlisi estadística per avaluar la viabilitat de les solucions proposades. Els alumnes també van dissenyar una pàgina web per recollir tot la feina feta. El procés de metacognició els va ajudar a autoavaluar-se i a trobar aspectes de millora en el grup de treball i, per concloure, es va fer un congrés final entre les dues escoles per presentar les solucions i triar les millors per presentar-les a la ciutat de Tarragona.

    Reflexió final

    Com veieu, la UT de Síntesi pretén fomentar la comprensió profunda dels temes estudiats, ja que els alumnes han de relacionar-los amb situacions reals i aplicar-los en contextos concrets. Això afavoreix la transferència dels coneixements i la seva aplicació en diferents situacions. Tanmateix, com que el producte final d’aquesta UT de Síntesi és lliure, els alumnes han pogut mostrar la seva capacitat creativa per donar resposta als reptes que s’havien plantejat. Al congrés final hem pogut escoltar un rap amb idees per invertir els fons Next Generation que ha rebut la ciutat, veure la maqueta d’un model d’edifici sostenible, organitzar una campanya de conscienciació per reduir els plàstics a les platges o dissenyar un prototip de catalitzador per reduir la contaminació atmosfèrica. Així fins a un total de 34 productes finals diferents.

    Enfrontar-se a aquest repte tan complex i realista ha permès als alumnes desenvolupar la seva capacitat per organitzar-se, prendre decisions i avaluar els seus propis resultats. Aquesta autoavaluació i autoregulació són aspectes clau per al seu creixement personal i acadèmic.

    Com deia Pere Vergés, «no és més culte qui sap més. No es tracta del nombre de coneixements adquirits, com si fos un inventari, sinó de la densitat interior, de la reacció davant dels fets i dels interrogants. Del pensar, al saber pensar».

    En acabar la UT de Síntesi vam plantejar de nou als alumnes la pregunta inicial: «creieu que sou capaços de contribuir a millorar el món?» I l’aprenentatge que han assolit al llarg d’aquestes setmanes els ha fet veure la importància que poden tenir els joves per impulsar canvis en els reptes del futur.

     

     

    Àlex López-Duran López

    Responsable de l’Àmbit Científic, Matemàtic i Tecnològic

     

    Natalia Pueyo Ayhan

    Secretaria Tècnica d’Innovació

    Responsable de l’Àmbit Social

    juliol 6, 2023/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2023/07/2.jpg 1512 2016 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2023-07-06 06:45:032025-06-16 10:01:17L’avaluació final: posem a prova tot el que s’ha après al llarg del curs

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Comencem a dibuixar el nostre camí Link to: Comencem a dibuixar el nostre camí Comencem a dibuixar el nostre camíActe de graduació Link to: Educaixa dona suport al nostre projecte Link to: Educaixa dona suport al nostre projecte Metacognició Garbí Pere VergésEducaixa dona suport al nostre projecte Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar