PENSAMENT CONCRET
PENSAMENT ABSTRACTE
ORIENTACIÓ VOCACIONAL I PROFESSIONAL
Desenvolupament del pensament concret (EI3 – EP3)
En aquesta eatapa l’infant es troba en el primer estadi evolutiu, té una gran plasticitat; per això, les vivències i els estímuls que rebi influenciaran en la formació del seu caràcter i la seva personalitat. L’Escola hi juga un paper clau com a enllaç entre l’ambient familiar i la societat. És essencial crear un clima afectiu i emocional que promogui la confiança i l’autoconcepte, afavorint així el pas de l’egocentrisme cap al pensament en comunitat. Els objectius del Projecte pedagògic en aquesta etapa:
PENSAR
- Desenvolupar el llenguatge i el procés de lectoescriptura
- Impulsar l’hàbit d’observació i manipulació
- Participar activament en el joc simbòlic, representatiu i didàctic
SENTIR
- Identificar l’autoconeixement i l’autoconcepte
- Descobrir i reconèixer les emocions
- Establir hàbits que ajudin a adquirir seguretat i fomentin l’ordre i l’organització
- Desenvolupar la creativitat en totes les seves expressions
ESTIMAR
- Fomentar el pas del Jo al Nosaltres (pertinença a un color)
- Adquirir estratègies i recursos de relació social
- Participar de les primeres responsabilitats en l’organització social de l’escola
Desenvolupament del pensament abstracte (EP4 – ESO3)
En aquesta etapa els alumnes experimenten plenament el plaer per aprendre i consoliden les capacitats personals bàsiques i les habilitats socials. Aprenen a pensar, a raonar, a prendre decisions i consoliden l’autoconfiança a través d’experiències que promouen l’interès per la realitat social, natural i cultural del seu entorn, alhora que adquireixen responsabilitats de primer nivell en tasques organitzatives i en la formació del Consell de Govern, òrgan suprem de l’Escola. Els objectius del Projecte pedagògic en aquesta etapa són:
PENSAR
- Estimular la capacitat de plantejar problemes, preguntes i estratègies de resolució
- Consolidar l’hàbit d’observació i experimentació
- Desenvolupar tècniques d’aprenentatge
- Aplicar les habilitats de l’oratòria en les presentacions en públic
SENTIR
- Promoure el desenvolupament de la llibertat personal
- Descobrir les aptituds i dificultats pròpies
- Consolidar hàbits saludables i ser bons referents per als més petits
- Experimentar diferents formes d’expressió i creativitat artística (música, dansa, teatre, educació visual i plàstica…)
ESTIMAR
- Portar a terme activitats de responsabilitat envers la comunitat educativa
- Fomentar la participació en el treball cooperatiu, la resolució de conflictes o el compromís
- Estimular l’interès per la realitat social, natural i cultural a través d’experiències properes i significatives
Orientació vocacional i professional (ESO4 – BATX2)
És l’etapa de consolidació de la personalitat, dels valors individuals i de grup, de les habilitats socials i dels hàbits de treball. Fomentant l’esperit crític i el compromís, els alumnes es posen en situacions en què han d’aprendre a prendre decisions que els afecten personalment o a la comunitat i a l’entorn social en el qual viuen. Es la culminació del procés integral de formació humana i acadèmica. A partir de l’acompanyament i un seguiment personalitzat, es fa un procés d’orientació a l’alumne per tal d’ajudar-lo a elaborar el seu propi projecte personal de vida a nivell professional. Els objectius del Projecte pedagògic en aquesta etapa són:
PENSAR
- Consolidar el pensament abstracte
- Perfeccionar les habilitats comunicatives per a raonar i expressar el pensament
- Posar èmfasi en la Iniciativa personal
- Promoure la gestió del seu propi aprenentatge
SENTIR
- Consolidar el pensament abstracte
- Perfeccionar les habilitats comunicatives per a raonar i expressar el pensament
- Posar èmfasi en la Iniciativa personal
- Promoure la gestió del seu propi aprenentatge
ESTIMAR
- Prendre consciència dels valors individuals i col·lectius
- Ser uns bons referents per a la resta d’alumnes de l’escola
- Aprendre a conviure en la diversitat i exercir els seus drets i deures de manera responsable
Modalitats de Batxillerat
Espai d’Art
Des de les Escoles Garbí Pere Vergés i en col·laboració amb el MNAC, impulsem anualment un projecte del Batxillerat Artístic a partir del qual els alumnes aprenen, creen i experimenten al voltant d’un repte o situació social des d’una mirada estètica, filosòfica i artística.
Es fonamenta en tres idees:
- Reflexionar (dialogar) amb el món des de les arts.
- Enriquir els pensaments a través del diàleg amb les obres del MNAC, de referents artístics, culturals, teories del pensament i conductes de la societat a partir d’un procés de creació personal, transformador i amb voluntat de resoldre un repte social de l’actualitat.
- Sentir-se involucrat i assumir el repte amb motivació, autonomia i responsabilitat.
A partir del plantejament educatiu de l’escola i dels referents artístics del MNAC, els alumnes poden iniciar el seu propi procés artístic i de creació amb voluntat de resoldre alguns dels reptes socials de l’actualitat. Els alumnes prenen consciència que a través d’un procés artístic poden contribuir en la construcció d’una societat millor.