Escola Garbí Pere Verges Esplugues
VI Congrés de Treball de Recerca
El Congrés és una activitat rellevant per als alumnes de batxillerat de les nostres escoles perquè els permet conèixer més acuradament el món de la recerca i veure el producte final d’un procés intens d´investigació, el qual pot girar al voltant d’àmbits ben diferents, a través de la presentació dels treballs de recerca d’alguns dels seus companys i companyes de 2n de Batxillerat.
La jornada va arrencar amb una conferència inaugural a càrrec del Dr. Antoni Viayna Gaza, investigador i professor a la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona. L’àmbit de recerca del Dr. Viayna és la química computacional i les àrees de la seva pràctica docent són la química orgànica, la fisicoquímica i l´anàlisi instrumental. A través de la universitat, participa en l’assessorament i tutorització de treballs de recerca d’alumnes de Batxillerat.
Després de la conferència i un petit descans per esmorzar, es van presentar els quatre treballs finalistes al XV Premi Fundació Escoles Garbí de Treball de Recerca de la Promoció 2018-2020:
De Badalona, la Jia Pallarès Rius amb el seu treball de l’àmbit de les ciències socials i biològiques “No està el horno para bollos: creació d’un llibre de cuina de receptes saludables per millorar els hàbits alimentaris dels joves” i l’Alexandra Valls Puigdevall amb el seu treball “Estudi sobre el paper de l’epigenètica en la investigació del càncer” de l’àmbit de la biologia.
D’Esplugues, l’Anna López Martín va presentar el seu treball de microbiologia “Infeccions bacterianes causades per Staphylococcus aureus i Escherichia coli en el fetus i el tractament amb antibiòtics” i l’Emma Martí Latorre la seva recerca interdisciplinar d’enginyeria i art “L’enginyeria biomèdica i la dansa, una bona parella de ball”.
Aquestes presentacions serveixen perquè els alumnes puguin veure com es fa un treball de recerca de diferents àmbits, quin és el seu procés, com es comuniquen els resultats i com es presenta el producte final.
La jornada es va reprendre amb un seguit de tallers orientats a proporcionar als alumnes eines i recursos que els ajudin a desenvolupar la seva recerca, el procés d’investigació i presentació del treball. Els deu tallers programats contemplaven temàtiques diverses des de la metodologia en l’àmbit artístic, el disseny experimental i creació d’empreses; les fonts d’informació com les xarxes socials i els mitjans de comunicació (fake news); els instruments de recollida de dades a través d’enquestes i qüestionaris; la comunicació de la recerca mitjançant suports gràfics i audiovisuals i, finalment, tècniques per defensar en públic el treball de recerca basades en el discurs i llenguatge corporal. Un cop finalitzats vam trobar-nos tots per concloure l’acte.
Aquest Congrés és una de les activitats on les noies i els nois de les dues escoles coincideixen, es coneixen, i alhora intercanvien experiències i opinions relacionades amb els seus treballs de recerca. Va ser un gran dia dedicat a la recerca on tots, professors i alumnes, van participar activament, amb interès i amb molta i il·lusió.