escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Ou al niu

    Potser soc una mica ingenu, però m’il·lusiona creure que el que fem els arquitectes no només intenta resoldre estètica i funcionalment un problema espacial, sinó que el que realment formulem és un pla que orienta les conductes dels usuaris i que, en certa manera, influeix en el comportament d’una societat. Si ho fem conscientment es podria dir que l’arquitectura proposada és també pedagogia. I si, a més a més, som capaços de fer-ho transversalment, amb els experts i amb els usuaris, convertint el procés en un autèntic laboratori social, aleshores, l’arquitectura és pedagogia i política.

    Tot projecte urbanístic, arquitectònic o de disseny comporta una certa ideologia. Els projectes mai no són del tot neutres i és fàcil saber de quin peu es calça responent coherentment dues preguntes fonamentals: per què i per a qui dissenyem?

    Un arquitecte pot projectar un magnífic edifici o objecte, però si, en preguntar-li el perquè del disseny, la resposta és inconsistent pel que fa a les bases ideològiques i morals que creu adequades, el disseny mai no podrà ser bo. Posem per exemple que estiguem profundament preocupats pel medi ambient (que a aquestes alçades, tots els arquitectes n’hauríem d’estar), no podríem acceptar un disseny com a correcte si malbarata materials o recursos o contamina l’aigua i l’aire que respirem. O si fóssim pacifistes, tampoc no acceptaríem l’encàrrec d’un revòlver, un canó, un búnquer, un vaixell de guerra o, portant-ho a l’extrem, una bomba per matar persones… per molt ben dissenyada que estigués!

    De tots els edificis que va construir l’estudi d’arquitectura MBM, per a mi, l’escola Garbí és dels més ideològics i el que millor respon a aquestes dues senzilles preguntes. Per què i per a qui es va fer l’escola?

    El context en què l’escola es crea és el d’un país sotmès a una dura dictadura militar, on urgia imaginar nous escenaris per a les joves generacions que tard o d’hora viurien en democràcia. Una escola que fos un assaig de la societat que necessitàvem en el futur, pensada formalment i organitzativament com una ciutat democràtica, en la qual els espais comunitaris són els espais compartits on exercir la governança de la institució i on poder tractar els alumnes no com a ovelles d’un corral o presoners d’un reformatori, sinó com a ciutadans i ciutadanes lliures.

    Vam sentir dir moltes vegades a l’Oriol Bohigas que les escoles que van construir en aquell temps (Garbí, Thau, Costa Llobera, Sant Jordi i unes quantes més) eren petites proves pilot del que després es va poder desenvolupar urbanísticament a la ciutat de Barcelona. Durant els primers anys de la democràcia amb els alcaldes Serra i Maragall, l’Oriol va escarrassar-se a demostrar que l’urbanisme era fonamental per educar noves conductes democràtiques, construint o remodelant una multitud de nous espais públics on podies aturar-te amb veïns i veïnes i gaudir de la llibertat anhelada. Les mal anomenades «places dures» o els carrers reurbanitzats, amb nous espais monumentalitzats que simbolitzaven l’orgull de les lluites antifranquistes, van ser el lloc ideal per reivindicar un nou model de ciutat.

    «Calles donde te en-callas y plazas donde te em-plazas», deia l’Oriol en castellà, per realçar el joc de paraules: carrers on poder expressar la serendipitat d’allò inesperat, on cada cantonada és una oportunitat per una trobada casual o un conflicte des d’on desplegar l’essència de la urbanitat; i places on estar-se, on celebrar o manifestar-se i reclamar els drets, però també reconèixer els nous deures d’una jove ciutadania en democràcia.

    L’escola Garbí és, de totes les escoles construïdes en aquell temps predemocràtic, la que millor reflecteix aquesta radicalitat política. En el dibuix de la planta es constata clarament l’analogia amb una ciutat, o un poble, on les aules s’organitzen al voltant d’una plaça, concebuda com l’àgora central de l’escola. La «plaça major» on tot passa: on es menja, es representa, se celebra, es juga i es vota. Els carrers (els passadissos) són espais concebuts per passar, però també perquè hi passin coses, mes enllà de la seva funcionalitat com a simples connectors lineals. A cada pas dels carrers de l’escola et pots «encallar» en les seves múltiples dilatacions i contraccions, que formen espais que amplifiquen la funcionalitat de les aules. Les aules, per la seva banda, ja no són cambres tancades a cal i canto, on a dins hi ha un professor dictatorial i uns estudiants aïllats i sotmesos. Les classes s’obren cap als passadissos i cap als jardins i les terrasses amb noves transparències, acceptant la distracció pedagògica i fomentant el comportament solidari dels espais i les decisions comunes.

    S’ha de recordar que aquest model escolar no se’l van inventar els arquitectes de l’estudi MBM. Ells coneixien molt bé els models pedagògics anteriors que el franquisme havia intentat esborrar, derivant el pes del sistema educatiu cap a escoles religioses. L’Oriol era exalumne de l’Institut Escola de la República, amic d’en Robert i en Pere Vergés i molt compromès amb el projecte de l’Escola del Mar. I en Josep Martorell era dirigent de l’escoltisme català i vinculat a projectes educatius del seu pare, el pedagog Artur Martorell. També coneixien en detall el que passava a altres països del món, sobretot a Anglaterra (d’on venia el David Mackay, el tercer soci de la firma MBM), però també a Itàlia, amb les innovadores escoles Montessori, o les Open Air Schools d’Holanda. Però és en el projecte de l’escola Garbí on aquesta nova arquitectura i pedagogia adquireixen una volada política mes reivindicativa i radical. Molts dels alumnes que vam tenir la sort d’estudiar durant aquell temps reconeixem aquesta singularitat, on l’obra arquitectònica va tenir un paper fonamental en l’aprenentatge de ser millor ciutadans.

    Anys mes tard, moltes altres escoles (i moltes altres ciutats) van anar adaptant aquests models, incorporant però més presència urbana. Una de les crítiques possibles al projecte del Garbí és que es va pensar molt tancat en ell mateix, fins i tot, una mica amagat i camuflat —fixeu-vos que es un edifici sense façanes urbanes massa significades, i col·locat en un no-lloc entre nusos d’autopista—. La seva qualitat principal es desplega en el seu marcat caràcter interior. Diríem que es una closca tancada on es custodia un interior fràgil i irreal, ja que s’hi representava un projecte pedagògic contrari a la realitat política exterior.

    Quan penso en aquells anys em venen moltes imatges entranyables al cap. Des de moments solemnes al menjador, a petites històries íntimes en els infinits racons que l’edifici era capaç de combinar. Però mentre escric aquest article el que em ve al cap és l’inigualable ou al niu que ens preparava, de tant en tant, el senyor Prat i la meravellosa senyora Paca. Penso en aquest plat modest i sofisticat com una analogia de la mateixa escola: protegit de l’exterior i amb un sucós i contundent interior que ens omplia de vida. Una lliçó arquitectònica (i gastronòmica) que mai no oblidarem.

     

     

    Josep Bohigas i Arnau

    Antic alumne i arquitecte.

    desembre 20, 2022/by admin
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2022/12/garbi4.jpg 612 800 admin https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png admin2022-12-20 15:04:562025-05-27 09:32:04Ou al niu

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Com aprenem matemàtiques a l’Etapa2 setembre 10, 2025
    • Diari de Casal Setembre setembre 5, 2025
    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Mencions PAU Link to: Mencions PAU Mencions PAU Link to: Dones i Ciència Link to: Dones i Ciència Dones i Ciència Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar