Escola Garbí Pere Verges

Com influeixen els estils parentals en l’autoestima dels nostres fills

Després de les últimes sessions a les escoles Garbí Pere Vergés d’Esplugues i Badalona, volem expressar la nostra gratitud a totes les famílies que van participar activament en el darrer taller sobre els “Estils parentals i de relació”, que vam celebrar el dimarts 17 d’octubre a Esplugues i el dimarts 24 d’octubre a Badalona. La vostra presència i suport són essencials perquè escola i famílies treballem plegats pel creixement i desenvolupament saludable dels vostres fills i filles.

Durant la sessió, vam explorar els quatre principals estils parentals, que són l’estil autoritari, l’indiferent, el sobreprotector i el democràtic, i vam analitzar les seves conseqüències directes per als nens i nenes. Es tractava, sobretot, de veure com impacten aquests estils en el benestar emocional i en el desenvolupament social, relacional i emocional dels nostres infants i joves.

Els estils parentals

1. Estil autoritari: Caracteritzat per normes estrictes i rígides que no deixen espai per a la negociació. Aquesta dinàmica familiar crea un entorn propens a la por i la inhibició dels menors, i pot limitar el desenvolupament de la creativitat, la responsabilitat i la presa de decisions dels infants. El compliment de la norma es dona per evitar conseqüències (sentiment de por) i no pas per l’adquisició dels valors morals. És habitual que, quan s’enretira la por, s’enretiri també el compliment de la norma.

2. Estil indiferent: Sovint associat amb una falta d’implicació emocional i física per part dels adults, a més d’una manca de límits clars i de suport. Aquest estil pot conduir a una sensació d’abandonament i una baixa autoestima en els nens i nenes, afectant negativament la seva capacitat per establir relacions significatives i segures. En general són infants i joves que no segueixen les normes perquè no les coneixen i perquè en desconeixen el valor moral.

3. Estil sobreprotector: Acompanyat per un alt grau de control i protecció excessiva que pot inhibir el creixement personal i la presa de decisions autònoma dels nens i nenes. Tot i que prové d’un desig de donar seguretat, aquest estil pot limitar la seva capacitat per afrontar reptes i gestionar situacions vitals quotidianes. Els adults cobreixen totes les necessitats dels menors i no els deixen espai per a l’assaig-error. D’aquesta manera, en limiten el creixement i els incapaciten per afrontar situacions complicades de manera autònoma i individual.

4. Estil democràtic: Identificat com un equilibri entre límits clars i comunicació oberta, aquest estil fomenta la participació activa dels infants en la presa de decisions i ofereix un entorn basat en la comprensió mútua. L’aprenentatge és significatiu i perdura en el temps.

La tasca educativa que recau sobre la família és altament complexa. Malgrat això, l’estratègia que s’utilitzi per desenvolupar aquesta tasca serà clau en les possibilitats d’èxit. El taller va proporcionar espais de reflexió i eines de fàcil aplicació, per poder acompanyar les famílies en l’adquisició del millor estil parental. En aquest sentit, emprar un estil parental democràtic serà l’idoni, perquè ajudarà al fet que l’acompanyament educatiu de l’infant sigui tan respectuós com sigui possible, alhora que exigent, i respectant sempre les necessitats dels menors. Aquest model serà determinant en la formació d’un futur adult responsable, empàtic, solidari, autònom i compromès.

Un taller participatiu

Amb la participació d’una seixantena de famílies entre les dues escoles, vam poder compartir experiències enriquidores i coneixements sobre la importància de la comunicació i la comprensió en el context familiar. És inspirador escoltar totes les aportacions de les famílies i com entre tots trobem eines per a fomentar un entorn positiu i feliç a l’escola i a casa.

Per a aquells que desitgin continuar explorant aquests temes amb nosaltres, m’agradaria recordar les pròximes sessions que es duran a terme a les dues escoles.

1. Comunicació assertiva:

  • Esplugues: 21 de novembre de 2023
  • Badalona: 28 de novembre de 2023

2. Límits:

  • Esplugues: 16 de gener de 2024
  • Badalona: 23 de gener de 2024

3. Autoestima, autonomia i presa de decisions:

  • Esplugues: 13 de febrer de 2024
  • Badalona: 20 de febrer de 2024

4. Sexualitat:

  • Esplugues: 16 d’abril de 2024
  • Data per confirmar a Badalona

Us animem a participar activament en aquestes sessions futures, ja que cada una d’elles us proporcionarà eines pràctiques i consells útils per afrontar diversos aspectes de la criança.

En aquests formularis us podeu apuntar a la pròxima sessió sobre Comunicació assertiva, en la qual parlarem de la comunicació, però també de la necessitat que els nostres fills i filles tinguin límits i els coneguin. 

Us esperem! Moltes gràcies per la vostra confiança i per les bones valoracions del taller que ens vau deixar al final de la sessió.

 

Aina Aguilar

Coordinadora del segon cicle de l’etapa 2 (de 1r a 3r d’ESO)

Garbí Pere Vergés Esplugues

Més imatges