Escola Garbí Pere Verges Badalona
STEAMConf Barcelona 2020
Durant els dies 22 a 24 d’octubre es va celebrar la 6ª Conferència Internacional d’Educació STEAMConf, una de les reunions imprescindibles per directius i educadors on explorar noves o diferents formes d’aprenentatge focalitzades en una visió STEAM de l’educació.
Al llarg de la conferència es proposen converses amb experts d’arreu el mon, i tallers amb experiències plenes d’idees pràctiques i engrescadores, iniciatives pensades alhora per ajudar a orientar el pensament i l’acció en la creació d’entorns STEAM, o en noves simbiosis entre l’aprenentatge presencial i el remot.
Aquest any han participat conferenciants internacionals com:
- Gever Tulley, Fundador de la Brightworks School, San Francisco (EUA);
- Sylvia Martinez i Susanna Tesconi, de la Columbia University’s FabLearn Fellows, Nova York (EUA);
- Susan Klimczak, Directora d’Educació al SETC, Boston (EUA);
- Federico Tobon, Escola Heart of Los Angeles (EUA);
- Ryan Jenkins, Cofundador de Wonderful Idea Co., San Francisco, Califòrnia (EUA);
- Arvind Gupta, famós inventor de joguines educatives, Pune (Índia).
I nacionals com
- Mariona A. Cíller, Fundadora i directora creativa de SokoTech, Barcelona;
- Oscar Martínez Ciuró, Coordinador del projecte Maker Convent, Barcelona;
- Laia Sánchez, del Citilab Cornellà (Barcelona);
- Eduard Muntaner, de UdiGitalEdu, Universitat de Girona.
També s’han presentat fins catorze tallers pràctics per part d’aquests conferenciants i d’altres experts i professors, extrets d’experiències en escoles i laboratoris d’educació nacionals i internacionals.
https://www.steamconf.com/workshops/
La nostra escola ha participat amb un taller on s’explicava una activitat en relació amb la malaltia COVID-19. L’activitat ve motivada pel fet que sovint els nostres joves viuen aquesta situació de pandèmia sense entendre del tot les raons i abast del que està passant. Així des de l’escola els hi plantegem activitats per ajudar-los a entendre el que està passant d’una forma activa i directa, i involucrar-los combinant diferents punts de vista STEAM, buscant el paral·lelisme amb l’entorn científic actual, on els investigadors, tot seguint el Mètode Científic, plantegen hipòtesis sobre la transmissió de la malaltia, però per validar-les necessiten eines proporcionades pels enginyers, que les desenvolupen aplicant el mètode del Procés Tecnològic.
Taller 14. Aula de científics i enginyers: investiguem el coronavirus a l’escola
Aquesta activitat de programació en Scratch proposa crear una simulació del procés d’infecció d’un virus similar al coronavirus que provoca la malaltia COVID-19. Per fer-ho-s’utilitza un algoritme basat en intel·ligència artificial d’eixams, programant el comportament d’un individu i fent interactuar grups de clons seus en un entorn variable. El projecte es desenvolupa de forma progressiva des de 1r d’ESO, on els alumnes simulen la infecció dins de petits grups bombolla, a 2n d’ESO s’amplia a una visió global del planeta, incorporant noves variables de mobilitat a 3r d’ESO. Finalment es proposa la visió més complexa d’una ciutat als alumnes de 4t d’ESO, afegint nous comportaments i estats als individus, i diferents espais d’interacció entre ells.
Durant el taller Carlos García, professor de tecnologia a Badalona, va explicar els objectius d’aprenentatge, detalls del procés de disseny gràfic i programació de la simulació, així com algunes de les hipòtesis analitzades amb aquesta eina. En el debat final del taller, a banda d’alguns aspectes tècnics, alguns dels assistents van plantejar les seves inquietuds davant la necessitat de implicar activament als nois i joves en els hàbits de salut necessaris més enllà de l’obligació de seguir-les, i com despertat la vocació científica entre el jovent.