Escola Garbí Pere Verges Badalona
Participem a la Jornada STEM i COVID de la UB
L’acte es va celebrar sota el lema “Interdisciplinarietat a l’aula: el paper de les disciplines, dels models i de la simulació en l’evolució de la pandèmia.” L’objectiu de la jornada va estar centrat a reflexionar sobre la perspectiva interdisciplinària STEM (Ciència + Tecnologia + Enginyeria + Matemàtiques) en l’educació i el repte que representa portar aquests tipus de pràctiques a l’aula. Prenent com al punt de partida l’actual situació de pandèmia, es van presentar algunes propostes educatives entorn d’aquesta situació i del paper del model i de la simulació en l’estudi de l’evolució de la COVID-19.
La jornada es va dividir en dues parts: a la primera es va fer una taula rodona on van participar el Dr. Àngel Calsina Ballesta professor del Departament de Matemàtiques Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, especialista en l’estudi de models matemàtics de dinàmica de poblacions i sistemes biològics; el Dr. Daniel López Codina, de la UPC, Doctor en C. Físiques, expert Biologia computacional i modelització matemàtica de sistemes biològics i membre de BIOCOM-SC (Grup de Biologia Computacional i Sistemes Complexos), que ha elaborat part informes i prediccions sobre l’evolució de la pandèmia, i el Sr. Carlos Garcia Macias, Enginyer en Informàtica, Màster en TIC i educació, i professor de l’Escola Pere Vergés Badalona. Prenent com a punt de partida una situació complexa com ha estat la pandèmia tots tres van reflexionar sobre la importància del treball interdisciplinari i la necessitat de fomentar a les escoles aquests tipus de pràctiques educatives on els alumnes vagin adquirint hàbits i mètodes de treball en equip. També es van analitzar les condicions i dificultats que té la introducció a l’aula d’aquests aprenentatges.
A la segona part es van mostrar alguns projectes d’escola representatius del treball interdisciplinari i STEM a l’escola entorn a la pandèmia, presentats per la Susana Vásquez, del Col·legi Natzaret d’Esplugues; la Gara Acedo, participant de la 1a IDENTITIES UB Summer School 2021, i el Carlos Garcia Macias, professor Escola Pere Vergés Badalona.
L’Escola va presentar el projecte “Aula de científics i enginyers: investiguem el coronavirus a l’escola”, realitzat durant el curs 2020-21 pels alumnes de 1r a 4t d’ESO de l’Escola. Com heu pogut llegit en notícies anteriors en aquest projecte els alumnes de 1r a 4t d’ESO van programar les seves pròpies simulacions de contagi i propagació d’un virus, per després analitzar les dades obtingudes, validar hipòtesis sobre la malaltia i les mesures de protecció existents, per acabar fent una petita campanya de divulgació.
Durant la jornada els assistents, entre els quals es trobava la Montserrat Figuera, professora de Garbí Pere Vergés de Badalona i Coordinadora del Programa Erasmus K121 de l’Escola, van poder aprofitar per conversar i compartir impressions o propostes de col·laboració sobre aspectes relacionats amb el Projectes Erasmus i altres projectes d’aula.
Jornada STEM i COVID from comunicaciogpv
Notícies relacionades:
- Revista UNO: Aula COVID-19: matemàtiques i interdisciplinarietat.
https://www.escolesgarbi.cat/badalona/2021/09/08/aula-covid-19-matematiques-i-interdisciplinarietat/
- Setmana de la ciència 2021 – Treballem la COVID19
https://www.escolesgarbi.cat/badalona/2020/12/03/treballem-la-covid19-a-lescola/ - Respuestas educativas ante la COVID19!
http://www.escolesgarbi.cat/blog/2020/11/26/respuestas-educativas-ante-la-covid19/ - STEAMConf Barcelona 2020 – Aula COVID-19
https://www.escolesgarbi.cat/badalona/2020/10/26/steamconf-barcelona-2020/ - CodeWeek: tots a programar… la COVID-19!
https://www.escolesgarbi.cat/badalona/2020/11/16/codeweek-2020-tots-a-programar-la-covid-19/