escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Molt més que docents: deu anys de transformació educativa

    Apunts, Categoria
    LOMLOE seqüències didàctiques

    Fa gairebé deu anys, vam iniciar el nostre procés de transformació educativa, reforçant el projecte pedagògic original de Pere Vergés amb el coneixement científic més recent sobre com aprenem les persones segons el nostre moment evolutiu. En aquells moments, teníem clar que havíem d’aconseguir tres objectius per garatir continuar formant els homes i dones del demà:

    • Introduir l’aprenentatge per projectes.
    • Definir un currículum amb un nou enfocament competencial.
    • Canviar la forma d’avaluar el nostre alumnat.

    Actualment, podem dir que els projectes, al costat d’altres espais d’aprenentatge de caràcter més sistemàtic, formen part del dia a dia dels nostres alumnes. Aquests projectes estructuren continguts de disciplines molt diverses, plantejant els reptes que defineixen els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides), perquè el nostre alumnat estigui preparat per resoldre els problemes complexos i interdisciplinaris amb què es trobaran en el món on viuran en un futur.

    En segon lloc, hem creat un currículum propi amb més de 40.000 continguts que fixa tot l’aprenentatge que el nostre alumnat necessita adquirir al llarg de la seva vida escolar, des dels 3 fins als 18 anys.

    I tercer, utilitzem criteris d’avaluació actualitzats i coherents amb aquest model d’aprenentatge. Ja no podem valorar només la capacitat dels estudiants per memoritzar i repetir continguts i considerar-ho una avaluació adequada. Ara ens proposem avaluar com aprenen i què aprenen els alumnes al llarg de tot el procés, a partir d’altres aspectes com les relacions interpersonals que s’estableixen en els equips de treball cooperatiu o les relacions socials que existeixen dins els grups classe, les competències emprades per resoldre els diferents problemes, com ara el pensament crític, i les habilitats personals mostrades al llarg del procés com, per exemple, l’autonomia.

    Tot aquest camí de transformació educativa ha estat possible gràcies a un esforç gegant dels nostres equips professionals i a moltes hores d’acompanyament, reflexió i formació. I continuem avançant, revisant les nostres pràctiques pedagògiques per millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge dels nostres alumnes. Al cap i a la fi, si demanem als nostres alumnes que siguin capaços de seguir aprenent al llarg de la vida, nosaltres com a escola també hem de continuar aprenent i millorant.

    “És molt enriquidor poder compartir les seqüències amb els altres mestres que també han estat autors. I, sobretot, el que més m’agrada és poder veure com gaudeixen els infants. Amb els nous tallers d’experimentació, a vegades penso que no vull que recullin perquè els deixaria fer, fer i fer. Si t’agrada l’espai d’aprenentatge que has de programar i vibres amb ell, és una experiència molt màgica.”

    Mar Pérez

    Tutoria EI4, Badalona.

    Autora dels Tallers d’Experimentació EI4.

    La següent fase

    Ara estem iniciant una segona fase, la consolidació del nostre projecte pedagògic. El propòsit fonamental és donar coherència, cohesió i estabilitat al nostre projecte, des d’Infantil fins al Batxillerat. A partir de l’anàlisi de les necessitats pedagògiques recollides pels equips docents, dels resultats de les proves de competències bàsiques i de la veu dels alumnes i les famílies, però també a partir de la LOMLOE, hem definit uns requisits que han de complir tots els nostres espais d’aprenentatge.

    Entre alguns d’aquests elements que estem revisant per a una millora contínua destaquen:

    • La necessitat d’incloure sempre les competències transversals dins dels diferents espais d’aprenentatge.
    • Un èmfasi especial en l’avaluació de la correcció lingüística i la comprensió lectora, més enllà dels espais d’aprenentatge lingüístics.
    • La reducció de les hores d’exposició a les pantalles i el volum de tasques que els alumnes han de fer a casa.
    • El reforç d’alguns continguts i objectius del currículum, especialment els relacionats amb els àmbits lingüístic, científic, tecnològic i matemàtic, en els quals hem detectat la necessitat de seqüenciar l’aprenentatge d’una forma més coherent, que ajudi a assolir més bé les competències vinculades.

    “Aproximar els sabers científics als alumnes des d’una perspectiva més propera a la realitat de l’alumne i orgànica i no tant des d’una visió més teòrica, m’ha permès veure que els alumnes han tingut un millor grau de comprensió, ja que han pogut descobrir el perquè de les coses per ells mateixos, s’ho han fet seu i no s’han limitat a replicar processos. “

     Òscar Blesas

    Tutor d’ESO2, Badalona.

    Autor de Física i Química d’ESO2.

     

    Els professors es converteixen en autors

    De forma simplificada, una seqüència didàctica és una guia pedagògica exhaustiva, la pauta de tot el que ha de passar en cada sessió a l’aula perquè l’alumne pugui assolir totes les competències relacionades amb l’activitat. En el model acadèmic tradicional, aquesta funció la complien, per exemple, els clàssics llibres de text.

    Actualment, a les nostres escoles és el professorat qui està desenvolupant totes aquestes seqüències didàctiques per aplicar-les a l’aula. És a dir, els nostres equips docents no només assumeixen el rol de docent, sinó que també són els autors de les diferents situacions d’aprenentatge que es plantegen cada dia, encarregant-se del disseny de les activitats i dels materials que compleixen amb els requisits establerts. Tots aquests materials didàctics són els que acaben component les unitats temporals de sis setmanes (UT) en què estructurem cada curs. En concret, l’escola ha comptat amb més de 90 professors que han elaborat més de 450 seqüències didàctiques de 55 unitats temporals al llarg dels cursos 22-23 i 23-24. Tota aquesta feina s’ha pogut fer gràcies a l’esforç, el talent i el compromís de tots els professionals.

    “El nostre projecte és viu, però com a tal cal anar posant-lo al dia i adaptant-lo a les necessitats que reclama i exigeix la societat actual. En aquest sentit, que l’espai d’aprenentatge de la vida social estigui desenvolupat, escrit i explicat, ajuda perquè el traspàs d’informació sigui més eficient. “

    Dolors Dejuan Romera

    Tutora d’EP1, Esplugues.

    Autora de Vida Social, EP1.

    Per dur a terme aquesta tasca amb èxit, també és imprescindible disposar de temps, recursos i suport institucional adequats al llarg de tot el procés. La convicció de les Escoles i la Fundació en la millora de les nostres pràctiques pedagògiques s’ha traduït en la formació del professorat en metodologies innovadores, la provisió de materials actualitzats, la participació activa de tots els agents educatius, la redistribució de recursos i la gestió d’horaris i substitucions.

    “Personalment, sento que tinc una major autonomia pel que fa a la meva tasca docent i estic convençut que aquest enfocament tindrà un impacte significatiu en la qualitat de l’experiència educativa dels nostres alumnes. Alhora, puc aprofundir en aspectes més tècnics de la meva professió que enriqueixen la meva tasca com a mestre.”

    Alberto Gómez

    Tutora d’EP5, Esplugues.

    Autor de Projecte integrat i Laboratori, EP5.

    Les noves seqüències didàctiques

    Cadascuna de les seqüències creades exhibeix una organització meticulosa, fonamentada en criteris clarament definits i adaptada a les necessitats específiques de cada àrea d’estudi i cada edat. Aquestes seqüències es caracteritzen per una estructura que optimitza el procés d’aprenentatge en tres etapes:

    • Iniciació: Aquesta fase introductòria serveix per preparar els alumnes per al procés d’aprenentatge que viuran. S’hi inclouen activitats de repàs per consolidar coneixements previs i establir connexions amb el nou contingut que han d’incorporar.
    • Desenvolupament: És el nucli de la seqüència on es despleguen les activitats centrals d’aprenentatge. Aquesta secció s’articula entorn de les competències i els objectius definits, amb una gamma de metodologies adaptades a la diversitat d’estils d’aprenentatge dels alumnes.
    • Síntesi: Per tancar la seqüència, es facilita una fase de reflexió i avaluació anomenada metacognició, que augmenta el nivell d’assoliment de l’aprenentatge i el consolida en el temps. Aquesta etapa permet avaluar la comprensió del contingut, identificar punts forts i àrees de millora i promoure una autoconsciència crítica sobre els processos d’aprenentatge.

     

    Ningú ens ho demanava

    Més enllà de les pressions normatives que imposa la LOMLOE, la revisió curricular i l’elaboració de les seqüències educatives respon a una convicció profunda en la necessitat de millorar la qualitat de l’educació. Ens impulsa la creença que hem d’adaptar-nos als reptes del món contemporani i preparar els alumnes per afrontar-los amb èxit. Aquesta transformació no només millora la qualitat de l’aprenentatge, sinó que també promou l’equitat i la inclusió i afavoreix el desenvolupament integral dels estudiants com a ciutadans crítics i compromesos.

    Tot el treball que vam iniciar fa deu anys s’ha convertit en una oportunitat d’aprendre i millorar com a professionals de l’educació. No ha estat fàcil, perquè hem hagut de fer autocrítica i ens hem hagut de qüestionar pràctiques molt generalitzades en el sector educatiu. Però, alhora, això ens ha permès fer un exercici molt rellevant per al creixement professional de qualsevol persona: revisar les nostres pràctiques quotidianes, compartir coneixements i experiències i incorporar els descobriments més recents de la ciència pedagògica. Tot plegat, en la recerca de l’excel·lència educativa.

    “Treballar amb eines com la intel·ligència artificial, la música, compondre cançons, escriure contes o preparar gimcanes han estat algunes de les eines que hem utilitzat per acostar als alumnes aquests coneixements imprescindibles, sense deixar mai de banda, però, la rigorositat.” 

    Carles Soler

    Tutor d’ESO2, Esplugues.

    Autor del Projecte integrat d’ESO2.

    No ens aturem. Creiem fermament que aquesta transformació pedagògica contribuirà a forjar ciutadans proactius, crítics i compromesos, capaços de contribuir de manera significativa a la societat. La nostra missió és preparar de la millor manera possible els nostres alumnes per a un món canviant, incert i desafiador. Un món que necessitarà persones capaces de pensar, sentir i estimar.

     

     

    Equip d’Innovació de la Fundació Escoles Garbí

    abril 24, 2024/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/04/1-2.jpeg 605 679 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2024-04-24 10:09:242025-06-17 10:41:13Molt més que docents: deu anys de transformació educativa

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Els reptes de Batxillerat, finalistes als premis DICOLED Link to: Els reptes de Batxillerat, finalistes als premis DICOLED Els reptes de Batxillerat, finalistes als premis DICOLEDFinalistes Premis DICOLED Link to: M’agrada anar a l’escola! Link to: M’agrada anar a l’escola! Convivència a l'escola gràcies a la Vida SocialM’agrada anar a l’escola! Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar