A les escoles Garbí Pere Vergés formem els homes i dones del demà com a ciutadans capaços de transformar la societat en què vivim en un entorn just, solidari i sostenible. Els nostres alumnes, acompanyats per uns educadors, que són referents en tot moment i, en un entorn d’atenció personalitzada, aprenen a pensar, sentir i estimar, amb una metodologia vivencial. Això els permet liderar i desenvolupar el seu projecte vital, des dels 3 als 18 anys. L’escola Garbí Pere Vergés s’estructura com una ciutat ideal, una comunitat on tothom té els seus drets i deures per acomplir. La ciutat actua com a motor d’una convivència basada en el respecte, la llibertat i la responsabilitat.
“Hauríem de fer per manera de crear dins l’escola els fonaments d’una ciutat ideal, on cada persona esdevingués un ciutadà, amb l’exercici d’uns drets i uns deures en relació a la col·lectivitat. Així l’individu passa harmònicament del grup familiar a la classe, d’aquesta a l’escola, i de l’escola a la ciutat.”
Pere Vergés
La Vida Social
Els alumnes participen en el funcionament, l’organització i el govern de l’escola. Per portar a terme aquesta tasca existeixen uns òrgans de govern i uns càrrecs representatius i executius que actuen i prenen decisions sobre diferents aspectes de la vida a l’escola (normes de convivència, tipus de serveis…), tal i com seria en l’ajuntament d’una ciutat. L’òrgan de govern suprem de l’escola és el Consell de Govern format pels consellers del color que, en l’exercici dels seus càrrecs en l’actuació anterior, va ser el guanyador.
D’aquesta manera, els alumnes aprenen a ser responsables exercint responsabilitats, participant, ajudant-se els uns als altres, grans i petits. Aprenen a ser compromesos amb el funcionament de l’escola, aprenen a resoldre conflictes resolent els conflictes del dia a dia. Per tant, aprenen a viure i transformar la societat tot vivint i transformant la ciutat escola en la que viuen.
Colors i Càrrecs
Cada alumne de l’Escola pertany a un color (Blanc, Verd i Blau), que el permet participar en la vida democràtica i promou el treball en equip. Aquesta organització permet als alumnes participar en la vida democràtica i en la competència sana, tot fugint de la competitivitat gratuïta i individualista. És un bon instrument organitzatiu, vertebrador del sentiment de pertinença al grup. A més, tots els alumnes desenvolupen un càrrec dins l’organització de l’Escola, escollit democràticament mitjançant eleccions.
El menjador, espai per educar ciutadans
El menjador és l’eix central de la ciutat-escola, un espai que juga un rol fonamental en l’aplicació de la Vida Social i, com a tal, és un entorn de desenvolupament d’una pedagogia activa. La rellevància del menjador comença a la classe, on es dedica un temps per treballar els hàbits d’higiene i les normes per al seu bon funcionament. Els caps de taula i els representants del menjador paren les taules cuidant els detalls: posició dels coberts, tovallons, gots… L’àpat reuneix tota la comunitat escolar i els alumnes aprenen a comportar-se amb ordre i pulcritud, a menjar de tot i a adquirir les bones maneres al voltant de la taula.