escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    I els mòbils van desaparèixer de l’aula

    Apunts, Categoria

    Durant el darrer trimestre del curs passat 22/23, els mòbils van desaparèixer de les nostres aules. Arran de les recents investigacions sobre l’impacte negatiu del mòbil en la salut mental dels adolescents, i de la necessitat de regular l’ús dels mòbils a escoles i instituts, a les nostres escoles vam iniciar un procés de reflexió pedagògica implicant alumnes, professors i famílies.

    Però el debat de si cal regular o no el mòbil a classe no només ha estat present a la nostra escola, sinó també en els mitjans. Aquest inici de curs, altres escoles també han començat a regular l’ús dels mòbils a l’escola. Recentment, també el conseller de Salut, Manuel Balcells, va anunciar la publicació d’una llei que regula l’ús del mòbil a les aules com a mesura de prevenció d’addiccions i d’altres problemes de salut mental.

    I és que els adolescents, en una etapa crucial del desenvolupament, són especialment vulnerables als perills del mòbil. De mitjana, poden utilitzar el mòbil fins a quatre hores diàries, i aquest excés de temps davant de la pantalla s’associa a diferents problemes: problemes físics (sedentarisme, son deficient, deteriorament de la visió), problemes de salut mental (hiperactivitat i dèficit d’atenció, depressió, aïllament social i fins i tot tendència al suïcidi) i efectes neuropsicològics (addicció, canvis a nivell cerebral en el control d’impulsos). Com destaca el Dr. Bueno en la seva darrera intervenció a TV3, els adolescents fan servir els mòbils per socialitzar i això té un component addictiu important.

    A més, l’ús constant de mòbils durant les classes provoca distraccions que dificulten la concentració i afecten la retenció de la informació i, en conseqüència, l’aprenentatge. És com si els mòbils actuessin com a murs que impedeixen als alumnes connectar-se amb el coneixement de manera efectiva. Tot plegat afecta la memòria més recent o de treball i la comprensió. L’investigador Hèctor Ruiz, també autor del llibre Com aprenem, considera que si el mòbil no s’utilitza com a eina rellevant per aprendre, millor treure’l de la classe perquè és probable que generi distraccions.

    Davant d’aquestes evidències de l’impacte negatiu dels mòbils en la salut mental i l’aprenentatge, la consellera d’Educació, Anna Simó, considera que caldria partir d’un marc comú i que cada escola pugui regular l’ús dels mòbils a partir dels seus projectes pedagògics.

    De fet, la competència digital forma part del currículum, i està present també en les finalitats educatives del nostre projecte pedagògic. Per tant, des de les escoles no podem donar l’esquena als avenços tecnològics, però ho hem de fer des de la responsabilitat i l’acompanyament adient.

    A les nostres escoles, els alumnes ja tenen dispositius tecnològics per aprendre, com la tauleta a l’educació primària i l’ordinador a l’ESO i al batxillerat. La comunitat educativa estava d’acord que el mòbil personal a l’aula era més un problema que no pas un benefici, i que tampoc s’estava utilitzant com a eina educativa. Per tant, amb la política de dispositius del nostre projecte, la presència del mòbil personal a l’aula ja no era necessària. Això no obstant, l’escola posa a disposició dels alumnes i professors mòbils d’ús restringit per a usos educatius, com, per exemple, gravar algun vídeo, enregistrar una entrevista o fer fotos.

    Posar en marxa la regulació del mòbil personal ha implicat un procés de treball en diferents fases. En un primer moment, els professors van dedicar un claustre a fer una anàlisi de casos sobre les dificultats de l’ús dels mòbils a l’aula i propostes d’actuació educatives. Després, hi vam implicar els alumnes a través del model de governança de les nostres escoles. Els Caps de Color i els Caps Generals van recollir les incidències més comunes amb l’ús del mòbil a l’aula i van fer una proposta de normativa, que van presentar a les Coordinacions i Direccions. Finalment, es van consensuar les dues mirades i es va arribar a una normativa d’escola referent a l’ús dels dispositius a l’aula. Aquesta normativa implica que els alumnes han de guardar el mòbil personal en un armariet a primera hora del matí i el poden recollir en acabar l’horari. D’aquesta forma, l’escola es converteix en un espai lliure de mòbils.

    Després d’implementar aquest canvi durant el darrer trimestre del curs passat 22/23, les valoracions d’alumnes i de professors són positives. La coordinadora de l’etapa 2.2 de l’Escola de Badalona, Silvia Martínez, considera que “sabíem que la implementació d’aquesta nova normativa de convivència sobre l’ús de dispositius seria complexa i controvertida, i per això vam fer èmfasi en el consens i la comunicació amb alumnes i les seves famílies prèviament”. Una de les principals dificultats amb els alumnes era fer-los veure que tot i que per ells el mòbil és una eina imprescindible en les seves relacions socials i útil per a la recerca d’informació, a l’entorn escolar hi ha altres eines digitals més adequades que fomenten el seu aprenentatge –tauletes i ordinadors–, a més d’altres plataformes que faciliten la connectivitat. Des que som una escola lliure de mòbils, hem observat l’augment de participació en activitats tant dins com fora de l’aula i la potenciació d’oportunitats d’interacció i desenvolupament de les habilitats socials dels nostres alumnes.

    Tanmateix, l’aplicació d’aquesta nova normativa requereix un temps d’adaptació i acceptació per part dels alumnes, que aprofitem com a oportunitats d’aprenentatge i d’assolir competències, com el respecte per la convivència i l’acceptació dels límits.

    En aquest sentit, en Guillem Blancafort, tutor de Batxillerat i especialista en ciències, considera que hi ha hagut un abans i després amb la regulació dels mòbils: “hi ha menys mòbils a l’aula i els alumnes no estan pendents de les notificacions”. D’altra banda, també considera que, com tota norma, quan s’aplica pot generar moments d’incomoditat: “pels alumnes és tan normal portar el mòbil a sobre, que a vegades s’obliden que no el poden dur i no el volen lliurar quan s’incompleixen les normes. Aquestes situacions són les que aprofitem per ajudar, acompanyar i regular l’ús responsable de la tecnologia, i treballar la responsabilitat, el respecte per les normes de convivència i l’acceptació de les conseqüències”.

    L’alumne Òscar Gómez, de la classe Plató de 2n de batxillerat, explica que a casa no té aquesta regulació i que ha de fer un esforç per regular-se a ell mateix apartant el telèfon de la seva vista mentre estudia o avança en tasques de l’escola. Argumenta que nota diferències en els nivells de concentració i estudi entre l’escola i a casa. També diu que ha notat força millora en alguns companys seus. És un reforç positiu que els ajuda a concentrar-se.

    Finalment, l’alumna Bet Tost, de la classe Cooper de 4t d’ESO, explica que amb la nova regulació “els professors ja no han d’estar pendents dels telèfons i la dinàmica de treball de la classe ha millorat. Les notificacions entrants o la proximitat d’un mòbil eren una distracció. Ara hi ha menys interrupcions i el ritme de treball és millor”. Explica que els seus amics estan força enganxats al telèfon mòbil i que aquesta nova normativa els ha ajudat a posar una mica d’ordre. “Abans estaves molt pendent de les notificacions i aprofitaves els cinc minuts entre classe i classe per anar al lavabo i mirar el telèfon. Ara oblidem el mòbil en hores d’escola i estem més centrats en les tasques de classe.”

    En definitiva, la regulació dels mòbils a les nostres escoles no només representa una manera de protegir la qualitat de l’educació que oferim, sinó també una oportunitat per fomentar la connectivitat real entre els estudiants, encoratjar una reflexió més profunda i cultivar un ús responsable de la tecnologia.

    Amb aquesta nova normativa d’ús dels mòbils a l’aula, estem compromesos a preservar i promoure un aprenentatge més significatiu i enriquidor, assegurant que els nostres alumnes estiguin més ben preparats per afrontar els desafiaments d’un món en constant canvi.

     

     

    Natalia Pueyo: secretària d’innovació i responsable de l’àmbit social

    Àlex López-Duran: responsable de l’àmbit científic, matemàtic i tecnològic

    octubre 9, 2023/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2023/10/Unknown-2-scaled-aspect-ratio-730-455-scaled-1.jpeg 1596 2560 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2023-10-09 09:21:582025-06-16 10:01:17I els mòbils van desaparèixer de l’aula

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 2 juliol 12, 2025
    • Diari de Casal Setmana 1 juliol 12, 2025
    • Tecnologia: valors i aprenentatge juny 27, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Educaixa dona suport al nostre projecte Link to: Educaixa dona suport al nostre projecte Educaixa dona suport al nostre projecteMetacognició Garbí Pere Vergés Link to: Escola de famílies, curs 23-24 Link to: Escola de famílies, curs 23-24 Escola de families Garbí Pere VergésEscola de famílies, curs 23-24 Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar