Escola Garbí Pere Verges Esplugues
Egipte, un projecte d’Infantil
Quan parlem del treball per projectes, pot costar d’entendre que a partir d’un centre d’interès es pugui treballar la consciència fonològica i alguns continguts matemàtics, artístics, motrius, científics… I més encara si estem parlant d’una classe d’Infantil 5, amb nens i nenes de 5 – 6 anys que tenen com a objectiu final elaborar la seva disfressa per a la festa del Carnaval. Com s’uneixen tots aquests punts en una mateixa línia d’aprenentatge? Anem a pams.
Els alumnes de tercer de Primària són els encarregats d’organitzar la festa de Carnaval. En el seu cas, ho treballen a través del descobriment de la ràdio. Així doncs, els nens i nenes d’educació infantil van rebre notícies radiofòniques sobre diferents països que van despertar la seva curiositat. A partir d’aquí van fer votacions per triar quina temàtica volien començar a investigar i la Classe Virolets es va decidir per Egipte.
I ara què, com s’investiga sobre Egipte? Doncs primer cal fer una mica de recerca d’informació, com faria un científic. I on podem trobar informació? No hi ha millor lloc que la Biblioteca de l’Escola.
La màgia dels llibres: ho saben tot
Com sempre que visitem la nostra biblioteca, l’Alba Aguilar, bibliotecària de tota l’Escola, ens ha fet una selecció de contes, llibres i revistes on hem pogut extreure informació interessant sobre l’Antic Egipte. A partir de la curiositat i les preguntes dels infants, han anat apareixent fonts d’informació rellevants.
L’Alba ens ha dit que no és el mateix un llibre que un conte, on de vegades les històries poden ser inventades. A més, hem descobert que en els llibres existeix un apartat que es diu “índex” que ens serveix per trobar la informació amb més facilitat.
Hem aprofitat aquesta sessió per treballar el vocabulari relacionat amb la temàtica d’Egipte i per participar en situacions habituals de comunicació, mitjançant l’escolta activa i l’ús d’estratègies per fer-nos comprendre i entendre també els altres quan s’expressen verbalment.
Després hem agafat en préstec uns quants llibres, contes i revistes per seguir amb la nostra recerca.
Geometria: construïm una piràmide de manera cooperativa
L’Aday, la Marcela, el Nil, l’Uma i el Gerard han investigat sobre les grans construccions que van aixecar els antics egipcis. Així hem descobert que les piràmides eren tombes enormes on s’enterraven els Faraons i altra gent important. La construcció requeria anys de feina, molta mà d’obra i grans recursos econòmics. No sabem amb exactitud com ho van aconseguir, ja que les van alçar sense les eines amb què comptem en l’actualitat. Però hem decidit provar d’imitar-los fent tres piràmides, encara que siguin de la nostra mida.
Al principi semblava difícil, però poc a poc cada grup s’ha anat posant d’acord. Primer, plantejant prèviament com ho podien aconseguir. Després, decidint com organitzar-se i com repartir la feina. Alguns s’encarregaven de recopilar peces, mentre altres anaven construint la base. Cada grup ha anat fent servir les seves estratègies i tots han sigut capaços d’assolir el repte.
Hem aprofitat aquesta activitat per treballar l’ús dels quantificadors bàsics dels diferents atributs relacionats amb la longitud (llarg – curt, lluny – a prop) amb la superfície (gran – petit) i amb el pes (pesat – lleuger).
Els Virolets s’han mostrat motivats, implicats i il·lusionats. Però el més important és que han treballat en equip i ho han aconseguit junts. Tots són imprescindibles dins del grup i s’han de respectar i estimar. Aquest un dels grans reptes del curs.
Descobrim un faraó: Tutankamon
L’Álvaro, el Quim, la Shivaay, el Lluc i el Mateu s’han encarregat d’investigar qui eren els faraons i què passava quan morien. Per això hem compartit un llibre que explica la història del famós Tutankamon. Era un nen de només nou anys, però ja era faraó, el rei d’un gran imperi. La seva tomba l’ha convertit en el rei més famós de la història.
Ens ha cridat l’atenció la seva màscara d’or massís. Tenia incrustacions de vidre de diferents colors i minerals. Es tracta d’un dels tresors més coneguts de l’Antic Egipte. L’hem estat observant i hem identificat diferents formes geomètriques. Després hem decidit fer una representació de la màscara a través del dibuix. Ens hem hagut de concentrar molt i fixar-nos en tots els detalls. Cada cop som capaços de fer dibuixos més elaborats.
Consciència fonològica i reconeixement de grafies
Què són els Jeroglífics i per a què servien? Això és el que han investigat l’Olívia, el Gerard, l’Ona, la Carlota i l’Abril. Això ens ha portat a treballar vocabulari sobre Egipte i ens hem estat fixant en algunes paraules relacionades amb el nostre projecte. Ens hem familiaritzat amb algunes paraules identificant les grafies i relacionant-les amb el so corresponent. També hem picat síl·labes i hem copiat les paraules amb un abecedari de fusta. Ens hem concentrat molt i, fins i tot, alguns ens hem animat a llegir alguna de les paraules.
I ha aparegut una gran novetat que encara no coneixíem: la lletra lligada. Hem estat practicant diferents traços. Alguns d’ells, semblaven jeroglífics.
Resulta que els egipcis no escrivien sobre paper sinó que ho feien sobre papir. Hem estat observant imatges de diferents papirs i ens hem adonat que no hi havia lletres i paraules sinó imatges molt boniques. I hem començat a fer representacions de Déus o Faraons sobre papirs que hem elaborat entre tots.
Per sort, l’Èric, la Nora, l’Ivet, la Sara i el Martí havien investigat sobre com vivien i es vestien els egipcis. I el Bruno, la Sofia, la Júlia i la Paula havien fet recerca per entendre perquè eren tant importants els Déus de l’Antic Egipte. Amb tot això, hem pogut consultar diversos llibres per inspirar-nos i alguns nens i nenes s’han atrevit a escriure alguna paraula amb jeroglífics.
Expressió oral: expliquem el que hem descobert
Compartir amb els altres és una de les coses més enriquidores que fem a l’Escola. Al llarg d’aquestes setmanes de projecte hem dedicat diferents estones a exposar davant dels altres la nostra recerca. Cadascú està investigant i treballant per tal de compartir els aprenentatges amb els companys i enriquir-nos els uns dels altres.
Així, la temàtica d’Egipte ens permet treballar l’expressió oral, l’adquisició de nou vocabulari, l’escolta activa, la seguretat en un mateix, el respecte cap als altres… I tot això a la vegada que aprenem coses noves sobre l’Antic Egipte.
Ens fem la nostra disfressa
L’elaboració de la disfressa és el producte final de la nostra unitat temporal però el més important és tot el procés d’aprenentatge que hem fet prèviament.
Mentre preparem la nostra disfressa treballem diversos continguts d’aprenentatge. Per elaborar els nostres braçalets, hem practicat els diferents traços que hem après fins ara. Hem estat recordant com havíem d’agafar el retolador, fent bé la pinça, i hem estat potenciant la precisió i la fermesa del traç.
Per dur a terme la màscara de faraó, hem reforçat la nostra motricitat fina, tot fent servir de manera correcta les tisores.
Després, hem estat decorant una part del nostre cinturó. Hem triat 3 colors i hem treballat la continuació de sèries i seqüències de 3 elements. Així doncs, hem combinat la lògica matemàtica amb la creació artística.
Celebrem la festa de Carnestoltes
Després d’una setmana plena de gresca i disbauxa, per fi hem celebrat la gran festa de Carnestoltes. Els nens i nenes de la Classe Virolets s’han convertit en autèntics egipcis. Ben guarnits amb les disfresses hem anat al menjador de l’escola on uns reporters esbojarrats (els alumnes de tercer de Primària) han dinamitzat la festa.
Cada classe ha fet la seva desfilada, on ha lluït la vestimenta relacionada amb el seu projecte d’aula. I no érem els únics! La classe del Parc treballava Mèxic i anaven vestits de Frida Kahlo i esquelets; la Classe del Bosc va triar Tailàndia i anaven disfressats de temples, tigres i elefants; i la Classe Contes va investigar sobre Austràlia i anaven de cangurs i coales. Després, hem ballat, cantat i fet xerinola tots junts. Hem gaudit moltíssim d’aquesta celebració i abans de començar la quarta Unitat Temporal del curs, “Fem d’artistes”, en la que la classe contes treballarà el Land Art.
Fins a l’any que ve Rei Carnestoltes!
El Carnaval és una oportunitat única per descobrir el món. La Classe Virolets va decidir per votació que volia saber més sobre Egipte.