escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Com treballem la comprensió lectora a les nostres escoles?

    Categoria

    Els recents resultats de les proves internacionals PIRLS i CCBB han posat de manifest la preocupant baixa comprensió lectora entre els alumnes de 4rt i 6è de Primària a Catalunya. Aquesta situació ens insta a reflexionar sobre les possibles causes i a implementar mesures per abordar aquesta competència crítica. S’han expressat diverses opinions sobre el tema, des de la manca d’inversió estatal en educació fins a l’impacte negatiu de la pandèmia o l’ús excessiu de pantalles i xarxes socials per part dels joves.

    A les nostres escoles, considerem la comprensió lectora com una habilitat fonamental que es treballa de manera transversal, des de l’Infantil fins al Batxillerat. Entenem que aquesta competència implica desenvolupar diverses habilitats cognitives, com fer inferències, aplicar coneixements en noves situacions i connectar conceptes des de diverses perspectives. Aquest conjunt de competències permet als estudiants comprendre i aplicar el contingut d’un text en diversos contextos.

    Aquest ús d’estratègies es combina amb la importància de l’interès, les expectatives i la satisfacció durant la lectura. Però, com treballem la comprensió lectora a les nostres escoles?

     

    1. La nostra biblioteca escolar: L’escola com a casa de la lectura

    La biblioteca escolar és l’espai natural de contacte amb la lectura, en interacció contínua amb les aules i la resta dels espais del centre. Les biblioteques de les nostres escoles funcionen com un instrument vital en el procés educatiu, no com una entitat separada i aïllada del programa escolar, sinó com a part integral del procés d’ensenyament i aprenentatge amb l’objectiu de fomentar el gust i la motivació per la lectura.

    “A la biblioteca jo tinc un espai per a relaxar-me. En aquesta sala puc escriure coses del dia a dia, puc llegir llibres o, inclús, a vegades faig papiroflèxia.
    A mi m’agrada molt la biblioteca de la meva escola, m’ho passo molt bé i hi estic molt a gust i relaxat.” A. J. (5è de Primària de l’Escola de Badalona)

     

    2. Padrins lectors

    Els alumnes de 6è apadrinen als infants de 1r i els acompanyen en el procés de lectoescriptura, motivant-los i guiant-los. És un aprenentatge compartit i ple d’emoció. Un dia a la setmana, padrins i fillols es troben per compartir una estona de lectura junts. Els padrins i padrines ajuden als fillols a través de la seva experiència, amb paciència i il·lusió per avançar en la integració i la mecanització de la lectura.

    Les tutores d’EP1 expliquen: “L’apadrinament lector que realitzem a 1r de primària fomenta l’aprenentatge entre iguals mitjançant la lectura individualitzada. Es crea un vincle emocional entre el padrí i el fillol que afavoreix un aprenentatge molt més significatiu per l’infant.”

     

    3. El llibre lector

    A Garbí Pere Vergés, utilitzem el Llibre de Lector com un instrument de metacognició que permet als alumnes identificar les seves preferències lectores i reflexionar sobre el propi procés lector. A més, ajuda el mestre a conèixer les preferències i la capacitat lectora dels seus alumnes en qualsevol moment de la seva escolarització. També es configura com una eina fonamental per formar lectors competents i autònoms, així com fer-los bons usuaris de la biblioteca.

    “L’hora de biblioteca era molt important, començar el dia amb  temps de silenci i lectura; relaciono el llibre de lector amb aquests moments, amb el record de les lectures que et transportaven a un món imaginari. Era el teu moment, per estar amb tu mateixa i per a poder volar i viure un món de fantasia.” Irene Alemany, mestra de Primària de l’Escola d’Esplugues i antiga alumna de color blanc.

    “Per mi és un llibre on t’apuntes totes les lectures que t’has llegit durant el curs que serveix per saber quines son.” Greta (3r de primària de l’Escola de Badalona)

    “A mi m’ajuda a recordar quins llibres m’han agradat perquè d’un curs a l’altre ja no ho recordo.” Nora (3r de primària de l’Escola de Badalona)

     

    4. L’estona de la biblioteca setmanal

    Cada setmana, els nostres alumnes dediquen temps a llegir llibres, revistes o altres materials de lectura seleccionats segons els seus interessos i nivells de competència. Aquesta rutina quotidiana té diversos beneficis, com el desenvolupament de l’hàbit de la lectura, fonamental per a l’èxit acadèmic i personal. A més, exposa els alumnes a una varietat de gèneres i estils de lectura, ampliant els seus horitzons literaris i estimulant la seva curiositat. La pràctica continuada de la lectura també millora la comprensió lectora, ja que els alumnes aprenen a fer preguntes, fer connexions i reflexionar sobre el que han llegit. A més, fomenta la discussió i la interacció amb els companys, enriquint les seves experiències de lectura.

    “La meva classe comença la setmana amb l’estona de biblioteca. La lectura pausada i tranquil·la ens permet endinsar-nos en el ritme de la setmana a poc a poc. Ara estem fent una lectura col·lectiva a classe i m’agrada molt que tots els companys llegim el mateix llibre i que en acabar un capítol puguem compartir el que hem llegit. Trobo molt interessant els diferents punts de vista i les interpretacions que fan els meus companys del llibre, tot i haver llegit el mateix. Llegeixo força a casa, i aquesta activitat que fem a l’escola em permet donar continuïtat al que ja faig en les meves estones lliures.” Mia (1r d’ESO de l’Escola de Badalona)

     

    5. Ensenyar a comprendre textos

    Dins dels tallers de llengües, i altres espais d’aprenentatge, es treballen les estratègies de comprensió lectora com l’activació de coneixement previs, la formulació d’hipòtesis sobre el text, la reflexió activa sobre el text, la realització d’inferències, la monitorització (el control sobre la pròpia comprensió) i la recapitulació sobre el contingut, entre d’altres. Fer esquemes, subratllar les idees principals, comparar respostes de comprensió lectora en petits grups, relacionar idees o respondre a preguntes tancades i obertes sobre els textos, juntament amb una valoració raonada, ajuda a posar en relació els coneixements previs, el context comunicatiu i la intenció.

    Els tutors d’EP5 expliquen: “A principis de curs treballem una comprensió lectora conjunta. Identifiquem cada pregunta pel seu tipus: si és una pregunta d’inferència, si és una pregunta directa, si és una pregunta d’opinió… Després expliquem que la resposta no sempre estarà al text, sinó que a vegades s’ha de deduir d’allò que els alumnes ja saben prèviament. També els hi diem que, si apareix a la preguna una idea clau, la busquin i subratllin al text, perquè segurament necessitaran aquella informació per respondre a les preguntes.”

    Pel treball específic de la comprensió lectora en anglès, des de 6è d’EP fins a 2n de Batxillerat, els alumnes compten amb una plataforma que ofereix un ampli recull d’activitats per desenvolupar les diferents destreses lingüístiques: reading comprehension, listening, speaking i writing. L’eina disposa d’activitats des dels nivells més inicials (Young learners) fins als últims nivells certificats per Cambridge (proficiency), permetent personalitzar els textos que llegeixen els alumnes segons els seus nivells de domini.

     

    6. Acompanyament personalitzat en l’aprenentatge de la lectura

    L’adquisició de la lectura inicial es treballa de forma personalitzada, en petits grups i individualment. En aquesta etapa inicial, els esforços es concentren en potenciar el gust per la lectura, la decodificació i l’adquisició de vocabulari, per guanyar de mica en mica fluïdesa lectora. Com a suport, treballem amb l’eina Glifing que entrena i avalua la velocitat de descodificació i la comprensió lectora. És també una eina ludificada que permet als nens i nenes aprendre a llegir mentre gaudeixen dels petits reptes que els hi proposa. La pràctica amb aquesta plataforma es realitza tant a l’escola com a casa, oferint una oportunitat per a les famílies de seguir el desenvolupament lector dels seus fills i filles. Les tutores de EP1 expliquen: “Al llarg de tot el curs treballem la lectura personalitzada a través del Glifing, sobretot els infants fan les sessions a casa, i a l’escola es treballa la lectura individual amb un mestre per tal d’afavorir el ritme i la fluïdesa lectora.”

     

    7. La celebració de la cultura del llibre

    Sant Jordi es converteix cada any en una data especial per treballar el gust per la lectura a tots els cursos. Amb els infants més petits, s’organitza una Unitat Temporal dedicada als contes, mentre que els més grans participen en concursos literaris o es converteixen en Booktubers recomanant llibres. Aquestes propostes fomenten la lectura activa, on els alumnes han de reflexionar sobre els llibres que volen recomanar. També es cultiva una relació més profunda i significativa amb el món de la literatura, enriquint així la comprensió lectora dels estudiants i la seva apreciació per la diversitat de veus i perspectives que la literatura ofereix.

    “La nostra experiència és una mica diferent per a cada una de nosaltres. Per a mi, la Inés, el curs passat va ser el primer cop que em vaig presentar a un concurs com aquest. Venia d’una altra escola, i aquest concurs em va permetre demostrar les meves capacitats literàries i també fomentar molt la meva creativitat.”

    “En canvi per a mi, la Paula, aquest concurs és ja una tradició i una experiència molt enriquidora. Hi he participat cada any!. He pogut observar la meva evolució en l’expressió escrita. Penso que és una bona manera de compartir la llengua i la cultura catalana entre els companys de l’escola”. Paula i Inés(1r de Batxillerat de l’Escola de Badalona)

     

    8. Implicar a les famílies

    Quan els infants llegeixen en veu alta o realitzen activitats de lectura a casa, es produeix un augment en el rendiment acadèmic mitjà. Per això, des de l’Escola, acompanyem les famílies perquè puguin fomentar la lectura a casa, llegint contes als més petits. Amb els alumnes més grans, es pot potenciar el diàleg sobre els llibres llegits, sobre les trames i les seves pròpies interpretacions que ajuden a desenvolupar les seves habilitats per comprendre i analitzar la informació que llegeixen.

     

    9. Comprendre el que llegim: Preparant-nos per a un futur complex

    Els diferents eixos d’actuació dins del nostre projecte per fomentar la comprensió lectora tenen un objectiu comú: l’enfocament competencial. Entenem que la lectura és més que la decodificació de paraules; és una eina bàsica per al desenvolupament personal i una font d’aprenentatge contínua. A més, és una eina de socialització que ens permet connectar-nos amb altres persones a través de les històries i les idees.

    A través de la promoció de la comprensió lectora, estem preparant els nostres alumnes per afrontar els reptes d’un futur incert i complex. Els proporcionem les eines necessàries per ser ciutadans informats, capaços de prendre decisions informades i contribuir positivament a una societat cada vegada més interconnectada i dinàmica.

    La lectura, doncs, no només és una habilitat bàsica, sinó un element crític per al creixement personal i la participació activa en la societat globalitzada del segle XXI. Com ja deia Pere Vergés en el seu Libro de Evocaciones (p. 48): “Per llegir bé, cal llegir molt i per escriure bé, és necessari també escriure molt. Per això hi ha els llibres amb l’objecte precís de fer-los treballar: comentaris, resums, recensions, comparacions i crítica, el treball del qual determinarà un estil i una cultura personal.”

     

     

    Eulàlia Martí Coronado 

    Responsable de l’Àmbit Lingüístic i de Comunicació

     

    Natalia Pueyo Ayhan

    Secretaria Tècnica d’Innovació

    Responsable de l’Àmbit Social

     

    Natàlia Rodríguez Vargas

    Responsable de l’Àmbit Recerca i Selecció d’informació

    desembre 4, 2023/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2023/12/MG_0575-scaled-1.jpg 1707 2560 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2023-12-04 13:02:502025-06-16 10:01:16Com treballem la comprensió lectora a les nostres escoles?

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Clar i català Link to: Clar i català Clar i català Link to: Els professors també van d’Erasmus!  Link to: Els professors també van d’Erasmus!  Els professors també van d’Erasmus!  Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar