Escola Garbí Pere Verges Badalona
Alfons Cornella a l’Escola d’estiu
No existeix encara una teoria molt clara sobre com funciona la curiositat humana però cada cop més veus li donen una gran importància dins de l’àmbit de l’educació. Sobretot, en un món de màquines en el que serà important reforçar qualitats humanes com la curiositat.
I com convertim l’aprenentatge en un ambient de curiositat?
Aquesta és una de les preguntes que va formular Alfons Cornella, expert que ha dirigit més de 100 projectes sobre creació de cultura i dinamització d’equips d’innovació, davant d’una seixantena de professionals de Garbí Pere Vergés en l’obertura de la nostra Escola d’estiu 2023 que es va celebrar a l’escola de Badalona.
A partir de les seves idees, vam extreure algunes conclusions que ens ajuden a orientar el nostre treball pedagògic:
- El mestre ha de ser exemple de curiositat, ha de preguntar el que no sap. El procés d’aprenentatge es pot basar, doncs, en plantejar preguntes que ni tan sols el docent sap. Això implica un canvi de rol dels docents.
- Definir un entorn de seguretat per preguntar. En molts casos, formular preguntes en grup pot ser una gran ajuda. La idea és plantejar un tema, organitzar l’alumnat en grups i llavors es plantegen les preguntes col·lectivament.
- Convertir les meres preguntes en reptes. El docent ofereix evidències i, a partir d’aquí, pot estimular el treball l’alumnat al voltant de la qüestió.
- Finalment, és molt important celebrar i reconèixer la curiositat.
Gràcies Alfons per la teva xerrada inspiradora i reveladora, que ens empeny a seguir en el camí de la innovació a les nostres escoles.
Més imatges
En un món de màquines serà important reforçar qualitats humanes com la curiositat.