Escola Garbí Pere Verges

Aprenentatge amb sentit per a tothom

Personalització

Com aprèn la Júlia? Què mou en Saül? Quines són les fortaleses de la Paula? I quins reptes d’aprenentatge té la Marta? Aquestes preguntes són les que ressonen constantment a les nostres escoles, perquè, com feia Pere Vergés a l’Escola del Mar, som una comunitat educativa que posa el focus en l’alumnat com a protagonista del seu aprenentatge.

Podríem pensar que personalitzar vol dir fer un pla diferent per a cada alumne. Ben al contrari, vol dir mirar-lo, escoltar-lo, i saber què necessita per avançar. Personalitzar vol dir acceptar que els ritmes són diversos. Que hi ha infants que llegeixen abans i d’altres que necessiten més temps. Que un jove pot necessitar més suport emocional per obrir-se a l’aprenentatge. Que la creativitat d’un alumne pot florir en un entorn artístic, mentre que un altre s’encén quan programa robots.

En aquest sentit, la personalització no és un fi en si mateixa, sinó un mitjà per promoure aprenentatges amb sentit i valor personal per a cada alumne. El nostre projecte pedagògic es fonamenta en tres eixos clau: donar sentit als aprenentatges, fomentar la reflexió sobre el propi procés, i implicar activament l’alumnat en les decisions educatives que l’afecten. Aquests principis es concreten en un ventall d’estratègies que donen resposta a la diversitat d’interessos, ritmes i maneres d’aprendre.

Vida social: un camí personal cap a la convivència

Un dels espais més potents per personalitzar l’aprenentatge és la Vida Social, un autèntic laboratori de convivència i participació democràtica. Aquí, l’alumnat escull un color que esdevé el seu grup de pertinença i, al llarg dels anys, pot assumir responsabilitats reals —com presentar-se a eleccions o assumir diferents càrrecs —. Aquesta vivència és diferent per a cada alumne i fomenta les seves habilitats, com el lideratge, la negociació o l’empatia.

Les activitats d’Aprenentatge i Servei (ApS) també formen part de la Vida Social Quan els alumnes participen en accions per ajudar la seva comunitat, no només aprenen continguts, sinó que integren valors de solidaritat, compromís i justícia social. És una manera d’aprendre des del cor, i des del món real, on a més, cada alumne pot triar en quin projecte d’ApS vol participar.

Personalitzacio

Reptes amb ànima: aprendre connectats amb la realitat

A la nostra escola, els projectes i reptes tenen ànima. No són exercicis buits, sinó propostes que parteixen dels interessos de l’alumnat i de problemes reals. Un grup de 4rt de Primària investiga com crear un hort sostenible; l’alumnat de 3r d’ESO crea una campanya de recapte d’aliments; i l’alumnat de 4rt d’ESO participa en projectes del tercer sector dins d’Herois. Són exemples d’un aprenentatge viu, útil i significatiu. Molts d’aquests reptes segueixen la seqüència del mètode científic: observar, preguntar-se, formular hipòtesis, experimentar, comunicar. Aquest enfocament desenvolupa el pensament crític i ajuda a connectar coneixement amb acció. Això permet que cada alumne trobi el sentit i el valor del que està aprenent.

Metacognició i els objectius personals d’aprenentatge

Creiem en la importància de la metacognició: que els alumnes pensin sobre com aprenen, què els funciona i què poden millorar. Per això treballem amb eines com l’autoavaluació, la coavaluació, i el diari d’aprenentatge, que afavoreixen la consciència del propi procés d’aprenentatge.

Personalització

També utilitzem contractes didàctics, que permeten pactar objectius personalitzats entre alumne i docent. Aquestes estratègies no només augmenten l’autonomia, sinó que fomenten el compromís personal amb l’esforç que implica aprendre.

Una escola que acompanya

La tutoria és clau per a la personalització. A través d’un vincle de confiança, els tutors poden acompanyar de ben a prop, treballant conjuntament amb les famílies. Fins i tot els moments del menjador, quan tutors i alumnes comparteixen taula, esdevenen espais per conèixer, escoltar i orientar.

També el Departament d’Orientació Psicopedagògica (DOP) té un paper fonamental per assegurar que tots els alumnes, especialment els que tenen necessitats específiques, rebin el suport necessari per avançar. Aquesta mirada inclusiva entén la diversitat com una riquesa, no com una excepció. Perquè tothom, amb l’acompanyament i l’atenció necessàries, pot arribar al seu màxim potencial.

Metodologies que connecten

Personalitzar també vol dir triar metodologies actives i flexibles:

  • Treball cooperatiu, on els alumnes aprenen els uns dels altres i desenvolupen habilitats socials.
  • Codocència, que permet una mirada més atenta i plural per part del professorat dins l’aula.
  • Plataformes digitals, que faciliten itineraris d’aprenentatge adaptats al ritme i nivell de cada alumne, limitant-ne l’ús seguint criteris de cura de la salut en funció de cada edat.

Les unitats temporals Inicial i Final, que es desenvolupen a l’inici i el final de curs, són moments clau per diagnosticar, fer seguiment i evidenciar l’aprenentatge realitzat. Són punts d’entrada i sortida que posen l’alumne al centre, des del principi fins al final del procés.

Orientació per a la vida

Finalment, personalitzar és acompanyar l’alumne en la construcció del seu projecte de vida. Des de les primeres etapes fins a batxillerat, oferim espais d’orientació personal, social, acadèmica i vocacional, on els alumnes poden descobrir qui són i cap a on volen anar. Les xerrades amb professionals, les sortides, el seguiment tutorial… Tot contribueix, no només a fer créixer els seus coneixements, sinó també a construir la seva identitat i marcar el seu propi camí.

Personalització