Projecte pedagògic

Pensar,
sentir
i estimar

Formem persones que puguin transformar el món en què viuran amb valors i esperit crític. Un món que necessitarà persones capaces de pensar, sentir i estimar.

A les Escoles Garbí Pere Vergés formen ciutadans proactius que puguin fer la seva aportació a la societat. Acompanyem a cadascun dels nostres alumnes, des dels 3 fins als 18 anys, a treure el seu màxim potencial perquè puguin liderar el seu propi projecte de vida en les pròximes dècades. L’objectiu és preparar-los perquè puguin resoldre les situacions emocionals, intel·lectuals i professionals que se’ls plantegin al llarg de la vida. 

Això és el que va iniciar el nostre fundador Pere Vergés a l’Escola del Mar  fa cent anys i és el que continuem fent en el S XXI a les nostres escoles d’Esplugues i Badalona.

La Vida
Social

Aquest és el cor de la nostra escola, una de les grans aportacions pedagògiques de Pere Vergés. 

L’Escola forma una comunitat, a imatge del govern d’una ciutat, en la qual l’alumnat desenvolupa un càrrec amb responsabilitats concretes: des del Consell de govern fins als Caps de taula, els Mediadors o els Cronistes. 

D’aquesta manera, els alumnes aprenen a ser responsables, s’impliquen, participen i s’ajuden els uns als altres, grans i petits. Aprenen a ser compromesos amb el funcionament de l’Escola i a resoldre conflictes del dia a dia. Per tant, aprenen a viure i transformar la comunitat en la que viuen la seva escolaritat. I tot això no és una acció aïllada, forma part integral del currículum. Perquè està demostrat que la participació i el sentiment de pertinença a l’escola milloren també el rendiment acadèmic.

Són les responsabilitats que cada alumne assumeix. Tots són necessaris perquè tots repercuteixen en el bon funcionament de l’aula i de l’escola. Així, tot l’alumnat aprèn que les seves accions tenen un impacte positiu per als seus companys i s’estableix un vincle amb la comunitat.

Són tres grups de treball formats per alumnes de diferents edats: el verd, el blanc i el blau, que representen els colors del mar. Cada color escull democràticament els seus representants, a través d’unes eleccions que ja celebràvem dins les nostres escoles abans del final de la dictadura. Aquesta organització participativa genera un gran sentiment de pertinença i de cohesió entre grans i petits que perdura al llarg dels anys.

És un espai clau en les nostres escoles perquè s’hi reuneix tota la comunitat. Els mestres dinen amb els seus alumnes i això potencia el seu vincle de forma propera i natural. L’alumnat adquireix hàbits d’autonomia, salut, bones maneres a taula i socialització des de ben petits. A més gaudeixen d’una dieta saludable, dissenyada per una professional nutricionista i preparada a la nostra cuina pròpia.

Personalització
de l’aprenentatge

Acompanyar “a cadascun dels nostres alumnes” vol dir que posem l’alumne al centre de la nostra activitat.

Cada persona és única i cal atendre les seves necessitats. Durant 15 anys (des dels 3 fins als 18 anys d’edat) treballem perquè cada alumne pugui donar el seu màxim potencial, desenvolupant talents i superant dificultats. Formar persones significa orientar-les, oferint coneixements, eines i recursos. Acompanyem el seu moment evolutiu per a afrontar cada repte que els plantegi la vida.  

La personalització de l’aprenentatge es concreta, per exemple, en aspectes com: 

  • La tasca i l’assessorament del DOP (Departament d’Orientació Pedagògica), per a l’atenció a la diversitat a les nostres escoles, donant suport a tota la comunitat educativa. 
  • La figura del tutor és central per fer aquest seguiment personalitzat i donar coherència a tot el procés d’aprenentatge i desenvolupament. 
  • L’organització per etapes de l’Escola s’ha adaptat a aquest objectiu, perquè estan estructurades segons el moment evolutiu dels alumnes. 
  • A més, comptem amb un rati global de 10 alumnes per docent i amb estratègies de codocència i desdoblament per atendre millor les necessitats de cada alumne.  
  • La personalització també requereix assegurar un entorn inclusiu i una comunicació estreta amb les famílies.

L’anglès

La base del nostre mètode és oferir el que l’alumne necessita en cada edat perquè vagi evolucionant fins a adquirir  un nivell avançat.  

  • Combinem l’aprenentatge basat en projectes amb un temps de sistematització lèxica i gramatical.
  • No només fem classes d’anglès. A través del mètode CLIL (Content and Language Integrated Learning) introduïm la llengua anglesa en l’ensenyament d’alguns continguts curriculars d’altres matèries. 
  • Som certificadors de Cambridge English Language Assessment.
  • Fora de l’horari lectiu, Garbí Obert ofereix activitats extraescolars d’anglès adaptades a cada edat i coherents amb el nostre projecte pedagògic.
  • Donem l’opció de cursar el Batxillerat Dual, que permet obtenir el graduat de secundària americà. 

Erasmus+

Les Escoles Garbí Pere Vergés vam ser un dels primers centres de tota Espanya amb l’acreditació Erasmus+ per la Unió Europea.  

Els intercanvis ens permeten reforçar la dimensió internacional del model d’ensenyament-aprenentatge de l’Escola, amb mobilitats on es desenvolupen projectes curriculars del curs en col·laboració amb alumnes d’altres centres europeus de 24 països. Erasmus+ també ofereix formacions i job shadowings a l’estranger per als nostres docents. 

Més de 200 alumnes han participat en una vintena projectes en els quals han treballat juntament amb altres companys europeus sobre temes com les migracions, l’abandonament escolar, la promoció del voluntariat entre els joves, la relació entre nutrició i salut, repensar les ciutats, art i disseny en diferents cultures europees, esport adaptat i com aconseguir una societat amb zero plàstics.

Els professors també van d’Erasmus! 

, ,
El paper clau del Programa Erasmus+ per a la formació continuada del professorat en pro de la transformació educativa.
Erasmus+ Garbí Pere Vergés

Erasmus, an unforgettable experience

,
"We should all help to ensure that all people who come from foreign countries can feel at home, like us here in Badalona."

Departament
d’Orientació
Pedagògica
(DOP)

El DOP és un servei d’assessorament essencial per a la personalització de l’aprenentatge de tots i cadascun dels nostres alumnes. 

La mirada psicopedagògica que aporta el DOP a l’Escola relaciona els processos d’ensenyament-aprenentatge amb altres aspectes evolutius, psicològics i socials, que juguen un paper clau en el desenvolupament integral de l’alumne. 

Des d’EI3 fins al Batxillerat, el DOP s’implica amb els  diferents agents amb una mirada de prevenció i anticipació: principalment amb els mestres, l’equip directiu i les coordinacions, però també amb els grups-classe, l’alumnat, les famílies i agents externs, en funció de cada cas. 

El DOP també s’implica, per exemple, en atendre processos d’acollida, realitzar proves de seguiment del progrés dels alumnes o col·laborar en sessions de formació en benestar emocional i d’orientació professional i acadèmica.

Metodologia

A les nostres escoles mantenim l’esperit innovador de Pere Vergés i l’Escola del Mar, combinant l’aprenentatge per projectes amb la sistematització de continguts.

El Projecte Pedagògic de Garbí Pere Vergés ha evolucionat al llarg dels anys per incorporar els avenços que la ciència ens ha anat proporcionant. Vivim en un món canviant que ens demana estar sempre actualitzats per oferir el millor aprenentatge a la nostra comunitat.

Disposem d’un Equip d’innovació, que juntament amb el nostre equip docent, han desenvolupat un currículum de 40.000 continguts, que treballem amb materials didàctics propis i que els alumnes assoleixen al llarg de 15 anys. L’objectiu és tenir les millors eines per desenvolupar les competències personals, acadèmiques i socials que els alumnes necessitaran al llarg de la seva vida.

“No és més intel·ligent qui té més coneixements,
sinó qui sap buscar, trobar, relacionar, associar…”

Pere Vergés

Ús de
dispositius
digitals

La ràpida incorporació dels dispositius digitals a les nostres vides ha afectat tots els grups d’edat, però sobretot el col·lectiu d’infants, adolescents i joves. A Garbí Pere Vergés integrem aquestes eines centrant-nos en un ús pedagògic, amb limitacions del temps d’exposició en funció de cada edat.  

  • Temps d’exposició
    Seguim les directrius i recomanacions del Departament d’Educació i apostem per limitar l’ús de dispositius en funció de cada edat, afavorint també altres materials educatius físics i manipulatius.
  • Gestió dels dispositius
    Utilitzem el programa IMT Lazarus, que permet gestionar els continguts i les aplicacions disponibles en els dispositius que utilitza l’alumnat per assegurar un ús segur i adequat.

La Biblioteca

Forma part integral de la programació i està dinamitzada per professionals de la informació i la documentació. 

La Biblioteca és un instrument educatiu vital, no com a una entitat separada del programa escolar, sinó involucrada en el procés d’ensenyament-aprenentatge i vinculada al treball docent. Disposa d’espais de treball individual i en grup, i un espai informal destinat a la lectura. La porta de la Biblioteca sempre està oberta i l’accés és lliure per a tota la comunitat. 

Treballem pel foment de la lectura, la promoció de la cultura i pel suport en la recerca autònoma d’informació en totes les etapes. Quan l’alumne acaba la seva escolaritat, s’emporta el Llibre de lector, una eina que l’acompanya al llarg dels anys i que recull tot el seu recorregut com a lector. 

L’Art

Treballem l’art des de totes les seves manifestacions i expressions: l’educació visual i plàstica, la música, la dansa i el teatre. 

Complementem la formació obligatòria amb una formació artística i cultural amb professionals especialistes de cada àmbit. Entenem l’art com un mitjà de comunicació universal que educa i construeix una mirada pròpia. Darrere de cada experiència artística, musical i escènica, es posa a prova el procés cognitiu, la sensibilització, la socialització, la imaginació, la integració dels valors i les emocions.  

El projecte pedagògic de l’Escola culmina oferint la possibilitat de cursar el Batxillerat Artístic, que obre portes al món professional en camps com el disseny, el periodisme, la comunicació audiovisual, la publicitat, la moda, la il·lustració, la fotografia, el cinema, el disseny de producte, l’arquitectura i l’interiorisme, entre d’altres.

L’esport
i l’educació física

Coneixem la importància de l’aprenentatge a partir de les activitats motrius, físiques i esportives i gaudim d’unes instal·lacions que ens faciliten aquest treball. 

L’alumnat aprèn hàbits de vida saludable, relacionats amb una vida activa, lúdica i esportiva adequada. Molts estudis científics, demostren que córrer, nedar, ballar o jugar diàriament al jardí de l’Escola, incrementa l’activitat sinàptica i genera un impacte positiu en el desenvolupament cognitiu, la memòria i el rendiment acadèmic. Per a nosaltres, aquestes activitats tenen el mateix valor que altres aspectes didàctics, perquè contribueixen al creixement dels nostres alumnes. 

Contacta’ns

 T’expliquem tot el que podem fer per l’educació dels teus fills