escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Gaudim i aprenem fent cultura i tradició

    Apunts, Categoria
    Pastorets Nadal Garbí Pere Vergés

    A les escoles, sovint es creen debats sobre la importància o no d’invertir temps en celebrar les diferents efemèrides pròpies de les estacions de l’any. En aquest sentit, Nadal és, sens dubte, el gran protagonista, i arriba a finals del primer trimestre.

    Si tenim en compte les hores i les sessions que es dediquen a preparar, planificar i dur a terme els diferents actes d’aquesta festa (Sant Nicolau, Petits Infants, Pastorets, Tronc de Nadal, Inauguració del Pessebre i Concert de Nadal, entre d’altres), veiem que se li atorga una dedicació —és a dir, temps de la jornada lectiva— realment gran.

    En l’àmbit social, Nadal i tot allò que l’envolta és molt més que una tradició popular… De fet, per la rellevància i insistència (estratègica) que els mitjans de comunicació, les xarxes i la publicitat en general donen a Nadal, encara que ho intentem, com a adults sovint ens trobem enmig de dinars, sopars, espectacles, consum i regals que són propis d’aquesta celebració i que, d’una manera o altra, afecten el nostre dia a dia. Per tant, podríem dir que com a societat, Nadal ens afecta encara que no vulguem.

    En l’àmbit pedagògic, però, des de les escoles sí que hauríem de poder decidir de quina manera volem que ens afecti aquest esdeveniment i en quin grau és o no lògic i coherent amb el projecte educatiu.

    Si ens centrem en l’etapa dels més petits, que són segurament els principals protagonistes i els que més viuen la màgia de tota aquesta tradició —fet que també comporta que siguin els que més temps dediquen a la preparació—, és conseqüent que ens plantegem les següents qüestions:

    Què creiem que en poden aprendre? Quins són els objectius d’aprenentatge i amb quina finalitat educativa planifiquem i programem, com a docents, tot aquest temps lectiu que dediquem a Nadal?

     

    Aprendre a ser competent a través dels projectes vinculats a Nadal

    En el marc curricular del projecte de les nostres escoles (Garbí Pere Vergés), sabem de la importància de planificar i temporalitzar les diferents efemèrides que, a més d’ensenyar i formar els nostres alumnes en la tradició de l’escola, catalana i laica, també els ajuden a situar-se en un moment temporal (eix cronològic) i en un espai geogràfic. La celebració de Nadal és una d’aquestes efemèrides i, a més, durant la preparació dels actes que l’engloben, l’alumnat es fa preguntes, es planteja reptes i es posa a prova en diversos aspectes que tenen a veure amb diferents competències.

    Així, per exemple, els nens i nenes d’infantil, en la recreació de Petits Infants, i els de primària, representant la llegenda de Sant Nicolau i la dels Pastorets, troben la necessitat de comunicar-se i expressar-se a través del llenguatge oral i corporal; i, tant els petits com els grans, posen a prova la producció artística i la construcció del sentit estètic propi a partir de la creació dels centres de taula del Dinar de Nadal. A més, durant tot el procés, els docents acompanyem l’alumnat en la gestió d’emocions, l’autonomia i l’autocontrol; i els expliquem, entre d’altres, la importància de la col·laboració i del treball en equip, el respecte, la solidaritat i l’ajuda als altres.

    Tant l’eix temps-espai com els continguts d’aprenentatge que apareixen durant el procés de totes aquestes activitats de centre són elementals perquè l’alumnat pugui desenvolupar les diferents competències —és a dir, les finalitats educatives del nostre projecte— a partir dels diferents reptes i des d’una lògica coherent amb el món real que els envolta.

    Tot això, a més, té sentit si s’aprèn des de la transversalitat dels aprenentatges i la seva aplicació a diferents contextos pertinents per a la vida social. Destaquem aquests conceptes perquè, a les nostres escoles, la Vida Socialés justament un espai d’aprenentatge amb programació i planificació pròpies i projectes específics. Dins d’aquest espai és pedagògicament coherent tenir presents les festes i tradicions presents en la societat, fora i dins de l’escola.

     

    A les escoles hem de continuar millorant les festes amb un debat constant sobre el seu significat profund. Hem de celebrar Sant Nicolau?

    A l’Escola Garbí Pere Vergés fa 57 anys que, quan s’acosta Nadal, celebrem Sant Nicolau; i ho fem com una de les efemèrides més emblemàtiques de la nostra tradició i del nostre projecte. La festa de Sant Nicolau a les nostres escoles inclou diverses propostes didàctiques que depenen de l’etapa. Els més menuts (etapa 1) són protagonistes actius durant la representació de la Llegenda del Sant Nicolau i dels Petits Infants (adaptació de Joan Llongueras); en contrast, els més grans (etapa 3) hi contribueixen adoptant un protagonisme cabdal en responsabilitats, fent fer de mestres i directius de l’escola.

    Tot i que sabem que l’escola és viva i que els canvis constants en la societat sovint ens fan pensar en adaptacions més actuals, aquestes propostes encara segueixen l’essència del model que el mestre Pere Vergés va implementar a l’antiga Escola del Mar (1922) a partir d’una proposta inspirada en com la patrona de Catalunya va traspassar el poder del bisbe de Montserrat al nen més petit de l’escolania (12 anys), a qui se li concedeix el paper i la responsabilitat de fer de bisbetó durant el dia de Sant Nicolau.

    Un cas paral·lel és el que fem a les nostres escoles: durant aquest dia, els nostres alumnes, en aquest cas els grans, els del batxillerat, exerceixen el rol de docents per impartir classe als diferents cursos de les etapes d’infantil i primària; el rol d’equip directiu per presentar els actes i coordinar la resta de «docents»; i també el rol de serveis, secretaria, etcètera.

    Per tot plegat, la festa de Nadal i de Sant Nicolau és una pràctica educativa que, per als més menuts, va més enllà d’aprendre cançons, interioritzar-ne el ritme o memoritzar moviments corporals harmònics i capacitats perceptives i motrius (esquema corporal, lateralitat i equilibri). Així, a més d’expressar-se a través del llenguatge oral i corporal, els posa a prova en el seu sentit estètic, en la gestió d’emocions, autonomia i autocontrol, i en la col·laboració i el treball en equip. Pel que fa als més grans, és una pràctica educativa que els planteja el repte d’assumir una responsabilitat amb ells i elles mateixos i amb l’escola, tal com va proposar el mestre Pere Vergés a l’Escola del Mar com una de les estratègies d’aprenentatge del seu projecte; un projecte que, tanmateix, era continuista del moviment revolucionari de l’Escola Nova i inspirat tant en la pedagogia europea com en Maria Montessori i també en l’adaptació al nostre entorn per part de grans pedagogs catalans com Artur Martorell.

     

    En conclusió, si pensem en l’escola com el context d’aprenentatge on l’alumnat identifica i desenvolupa les seves pròpies estratègies per conviure i ser competent en la societat del present i del dia de demà, és evident que hem de tenir present aquelles situacions, festes i tradicions que es donen en aquesta mateixa societat; ara bé, dins del context de l’escola, hem de tenir clar com i per a què fem les coses que fem. Això comporta que constantment haguem de seguir revisant, actualitzant i qüestionant-nos, des d’un punt de vista objectiu, professional i crític, quins són els millors projectes i eines d’aprenentatge per al present i el futur (canviant) dels nostres alumnes.

     

    Gabriel Díaz Cobos 

    Àmbit d’Estètica, Salut i Esport

    desembre 26, 2022/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2022/12/20221219_124309396_iOS-scaled-1.jpg 1920 2560 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2022-12-26 11:59:412025-06-17 12:01:10Gaudim i aprenem fent cultura i tradició

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Com avaluem les competències transversals Link to: Com avaluem les competències transversals Com avaluem les competències transversals Link to: Keep Calm and ChatGPT Link to: Keep Calm and ChatGPT Keep Calm and ChatGPT Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar