escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Una mirada crítica a les proves de Competències Bàsiques.

    Apunts, General

    Fins als anys noranta el sistema educatiu s’havia mantingut al marge de les estadístiques i la pressió de dades, va ser just en aquest moment quan es van iniciar la política d’avaluar-ne els resultats. Era necessari implementar un sistema que ajudés a avaluar l’impacte i l’eficiència de les polítiques educatives i les despeses consegüents. En aquest context sociopolític es va crear el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, que tenia com objectiu analitzar i avaluar què es feia a les escoles per tal de valorar la incidència del nou sistema educatiu i així millorar la qualitat de l’ensenyament a Catalunya.

    La seva creació coincidia en el mateix moment amb altres organismes internacionals, com l’OECD i la International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) que inauguraven els seus programes d’avaluació estandarditzada de l’aprenentatge: PISA (2000) i TIMMS (1995). Mentre que PISA pretenia avaluar la competència lectora, matemàtica i científica dels alumnes de l’ESO, TIMMS aspirava a valorar només les competències cognitives matemàtiques i científiques dels alumnes de quart de primària i de segon de l’ESO. En paral·lel, a Catalunya també es van començar a avaluar les competències lingüístiques, matemàtiques i sociocientífiques, mitjançant les proves de Competències Bàsiques (CB) que seguien una lògica similar a PISA i TIMMS. En els tres casos es tracta de proves que combinen preguntes tipus test amb preguntes obertes, partint sempre d’enunciats interdisciplinaris i competencials, que fan referència a situacions-problemes properes a la vida real dels alumnes. No es tracta, doncs, d’avaluar purament coneixements, sinó la capacitat dels alumnes de posar aquests coneixements i procediments en relació amb diferents situacions, fer raonaments i trobar solucions.

    Els defensors de l’aplicació d’aquestes proves estandarditzades consideren que el seu impacte ha fet repensar el sistema educatiu, des de la formació dels mestres, fins al currículum, les metodologies d’ensenyament-aprenentatge o la inversió econòmica dedicada al sector. És interessant, per exemple, revisar “l’efecte PISA” que es va produir a Alemanya, on es van utilitzar  els resultats obtinguts per plantejar una reforma profunda del sistema educatiu. A nivell de Catalunya, podríem parlar de “l’efecte Competències Bàsiques” ja que, amb els resultats de les proves, els centres escolars poden detectar els seus punts forts i febles i promoure entre el claustre una reflexió pedagògica per iniciar un procés de millora en els diferents àmbits avaluats.

    D’entrada, sembla que aquestes proves externes hagin aportat aspectes positius al món de l’ensenyament, però hi ha veus dissidents que en critiquen l’efecte que tenen en els processos d’ensenyament-aprenentatge. Per exemple, la seva funció selectiva fa que es potenciï la competència entre països o entre centres escolars. A més, sembla que l’ensenyament es redueixi a un únic índex numèric que determina la qualitat de tot un procés d’ensenyament-aprenentatge molt més complex i, sobretot, més humà. Cal afegir-hi també que les proves estandarditzades són normatives, és a dir, tots els alumnes han de respondre les mateixes preguntes independentment de les seves necessitats i l’única adaptació amb què poden comptar els alumnes amb dificultats d’aprenentatge és disposar de més temps per fer-les.

    És especialment aquest darrer punt el que fa necessari interpretar les proves PISA, TIMMS i CCBB de forma crítica ja que no deixen de ser unes proves puntuals, externes i estandarditzades, les quals donen una informació molt concreta i limitada que caldria posar en el context personal de l’alumne i en el context socioeconòmic i pedagògic dels centres.

    Per tots aquests motius, a les escoles Garbí Pere Vergés, que participen anualment en les proves de CB de 6è EP i 4rt d’ESO, interpretem aquests resultats com a indicadors quantitatius i externs de qualitat de l’ensenyament, però sempre posant-los en relació amb d’altres aspectes, com per exemple, la metodologia docent o el currículum establert.

    Si a més partim del fet que a les nostres escoles preparem per a la complexitat de la vida a través de 10 finalitats educatives, que inclouen competències interpersonals, socials, artístiques…, l’enfocament de les proves CB en les llengües, les matemàtiques i la ciència no reflecteixen l’aprenentatge integral que fan els nostres alumnes al llarg de la seva trajectòria. Això fa que les proves de CB es quedin curtes en avaluar el seu procés d’aprenentatge i que sigui necessari plantejar-se per què no existeixen avaluacions estandarditzades i internacionals que avaluïn competències “suaus” (soft skills), com l’aprendre a aprendre, el treball en equip o la intel·ligència emocional.

    Òbviament, és més senzill avaluar el raonament matemàtic i lingüístic d’un alumne, que no pas la seva sensibilitat artística, la seva empatia o el seu pensament creatiu. Per això, és necessari impulsar un canvi en les avaluacions estandarditzades, fet que sembla que es comença a produir. Per exemple, les proves PISA del 2021 ja inclouran unes preguntes a través de les quals es podrà inferir el pensament creatiu de l’alumne. També en el marc de les CB, s’ha fet una proposta d’avaluació diagnòstica a tercer de Primària que, a banda de les proves lingüístiques i matemàtiques, inclourà un treball en grup sota l’observació d’uns mestres que valoraran les competències socials dels alumnes mitjançant una rúbrica.

    A Garbí Pere Vergés veiem  una oportunitat en aquest “efecte renovador de les CB”, i treballem, a partir de la reflexió pedagògica dels resultats obtinguts, per reforçar la metodologia, introduir canvis i innovacions pedagògiques, sempre des d’una mirada orientadora, per tal de garantir als nostres alumnes un procés d’ensenyament-aprenentatge que s’adapti a les seves necessitats.

    Així doncs, tot i les seves limitacions, entenem aquestes proves, i en concret les CB, com el que pretenen ser: una eina diagnòstica que permeti a l’escola fer una foto del nivell competencial dels alumnes per així introduir, si s’escau, canvis curriculars i metodològics a l’aula. Durant el curs 19-20, per exemple, vam constatar el bon rendiment assolit en l’àmbit de les llengües, especialment l’anglès, resultat que reflecteix els beneficis de treballar la competència anglesa des d’una metodologia activa.

    D’altra banda, vam detectar dificultats en la comprensió lectora i a partir d’aquest curs 20-21 treballem la lectura i la interpretació de textos de forma interdisciplinària en un espai específic per a aquest aprenentatge. En l’àmbit matemàtic i cientificotecnològic (CTM) vam observar dificultats persistents en la resolució i el raonament CTM; per aquest motiu, hem replantejat les metodologies docents en aquestes àrees i hem introduït un programa de millora que inclou, tant la formació del claustre com nous materials educatius, com l’Innovamat i l’Onmat, que estan a la disposició dels alumnes. A més, a l’escola hem introduït d’altres plataformes digitals d’aprenentatge per a l’àrea de les llengües (Snappet, Legiland i EnglishAula) per millorar-ne el treball específic.

    Finalment, també hem apostat per fer una avaluació inicial de les CB al primer trimestre d’EP6 i ESO 4 amb l’objectiu de detectar quines són les necessitats de cada alumne i poder així individualitzar les intervencions pedagògiques al llarg del trimestre. Especialment després dels dos trimestres de confinament del curs passat, aquesta avaluació inicial ha estat clau per impulsar reflexions pedagògiques sobre els continguts que s’han programat a les UTs 1 i 2, i la metodologia utilitzada; sobre si els alumnes realment han interioritzat els aprenentatges o potser han fet un aprenentatge més superficial que caldria revisar. O bé, si els resultats  mostren un bon rendiment competencial, ens caldria reflexionar també sobre quins han estat els factors pedagògics que ens han portat a aquests resultats desitjables.

    Ara per ara, sembla que les proves estandarditzades continuaran presents en el món educatiu com a indicadors de la qualitat docent. A Garbí Pere Vergés el nostre gran objectiu és formar els homes i dones del demà, per tant, valorem, més enllà del saber pensar, el saber sentir i el saber estar, i som conscients que eduquem, no solament per aconseguir una bona puntuació en les CB, sinó per assolir una formació integral com a persones. Tanmateix, la nostra experiència ens demostra que, si els resultats de les CB s’utilitzen de forma estratègica, són una bona eina que pot ajudar a impulsar la reflexió pedagògica i el canvi educatiu a les nostres aules.

    gener 18, 2021/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2022/05/Cangur.jpg 442 664 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2021-01-18 00:00:002025-06-25 14:04:29Una mirada crítica a les proves de Competències Bàsiques.
    You might also like
    Clara Peya, Premi Nacional de Cultura 2019
    El pensament matemàtic ha de servir per resoldre problemes de la vida quotidiana
    Despertar la creativitat
    La necessitat de manipular a l’aula de matemàtiques
    Exàmens: instrument o objectiu?
    Aprofitar la curiositat innata per aprendre ciència
    El procés de lectoescriptura
    Projectes amb ànima

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 2 juliol 12, 2025
    • Diari de Casal Setmana 1 juliol 12, 2025
    • Tecnologia: valors i aprenentatge juny 27, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: L’Escola celebra les tradicions i la cultura pròpies Link to: L’Escola celebra les tradicions i la cultura pròpies L’Escola celebra les tradicions i la cultura pròpies Link to: A classe, enfilem la llengua Link to: A classe, enfilem la llengua A classe, enfilem la llengua Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar