escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Pensament computacional des d’Infantil

    Apunts, Categoria
    pensament computacional

    Què té a veure preparar galetes amb els nostres fills a la cuina amb el pensament computacional? D’entrada, podem pensar que no hi ha cap tipus de relació, però, de fet, el pensament computacional es pot aplicar a gairebé qualsevol aspecte quotidià i ens pot ajudar a resoldre problemes del dia a dia.

    Pàgines web, aplicacions per a smartphones, jocs d’ordinador i, fins i tot, els electrodomèstics es poden programar amb seqüències d’ordres, de vegades introduïdes manualment, en blocs o en forma de codi escrit, però sempre amb una lògica de funcionament especial que anomenem pensament computacional. En els darrers anys, aquest pensament es considera una habilitat essencial per a la vida moderna. Les famílies d’arreu del món són cada cop més conscients de la importància del paper de la tecnologia en el desenvolupament i els avenços educatius dels seus fills i filles, i cada cop tenim més proves que el pensament computacional és una competència clau que tots els estudiants necessiten desenvolupar des de les primeres etapes de l’educació infantil fins al batxillerat.

    I què és el pensament computacional?

    El pensament computacional és un conjunt d’habilitats, estratègies i processos que s’utilitzen per abordar problemes a través de l’anàlisi de dades i la cerca de patrons d’actuació, més o menys repetitius, adaptats a l’entorn. El pensament computacional es fa servir per resoldre situacions complexes per mitjà de la construcció de models i la simulació, la descomposició o l’abstracció. És una manera de pensar que es basa en l’ús d’algorismes i estructures de dades amb uns passos definits per arribar a una solució. L’essència és pensar com ho faria un robot o una màquina autònoma, tenint en compte alternatives o imprevistos amb els que es podem trobar per resoldre un problema plantejat, de la mateixa manera que ho faria un programador informàtic quan dissenya una aplicació.

    I per què quan fem galetes estem treballant el pensament computacional?

    El pensament computacional es pot aplicar a gairebé qualsevol situació del dia a dia com, per exemple, al procés d’elaboració de galetes, ja que en podem aplicar algunes de les estratègies.

    1. Descomposició del problema. El descomponem en tasques petites i més fàcils de resoldre: pensem en els ingredients i en com fer la massa, donar-li la forma i coure-la.
    2. Reconeixement de patrons. Trobem similituds i diferències en aquestes tasques més petites per solucionar problemes complexos d’una manera més eficient:  tots els ingredients es barregen en un bol per formar una massa.
    3. Abstracció. Simplifiquem el problemai identifiquem allò que és més important per concentrar-nos en les coses que es necessiten: decidim que el moment de decorar les galetes el deixem per al final.
    4. Dissenyar algorismes. Passos específics que cal seguir per solucionar el problema; en aquest cas, seguim els passos d’una recepta per fer les galetes: aconseguim els ingredients i els estris necessaris, barregem en ordre els ingredients, formem una massa fina, fem les formes, enfornem les galetes, les decorem…

    I quins beneficis té l’aprenentatge d’aquesta competència a educació infantil?

    En els últims anys, els estudis sobre el pensament computacional a educació infantil, tal i com recull l’OCDE a la seva publicació The State of field of computational thiking in early childhood education, han demostrat que els infants són capaços d’aprendre les habilitats computacionals bàsiques en una edat molt primerenca. L’alumnat que s’exposa al pensament computacional des de les primeres etapes de la vida, s’acosta a la tecnologia de manera natural, millora les habilitats cognitives i desenvolupa habilitats bàsiques com ara l’anàlisi, la síntesi, la resolució de problemes i la creativitat.

    El desenvolupament del pensament computacional fa que els estudiants adquireixin habilitats per pensar de manera crítica i lògica, analitzar informació i prendre decisions informades. També fa que adquireixin habilitats per pensar de forma estructurada i que les puguin aplicar en situacions pràctiques. L’ús d’algorismes, que són els blocs bàsics per resoldre un problema, ajuda els estudiants a adoptar una mentalitat de comprensió que els fa més eficients en la resolució de qüestions complexes, com les que es poden trobar en qualsevol situació de la vida. Aquesta manera de pensar i de resoldre situacions complexes és la mateixa que fem servir en la nostra metodologia del treball per projectes, que segueix el mètode científic.

    A més, l’aprenentatge del pensament computacional ajuda els infants a desenvolupar moltes altres habilitats relacionades i a millorar la comprensió de les competències STEAM. Els ajudarà també a ser més competitius en el mercat laboral actual, ja que aprenen a comprendre i utilitzar els principis bàsics de la tecnologia i a connectar els seus coneixements tecnològics amb els acadèmics, en un món on aquestes habilitats són cada cop més valorades laboralment.

    També apliquen habilitats socials, com ara la col·laboració, la comunicació i la resolució de conflictes. Un altre benefici important del pensament computacional és l’increment de l’autonomia i la capacitat d’autogestió dels infants, ja que els ajuda a prendre decisions informades i a resoldre problemes de manera independent. A més, també els pot ajudar a ser més conscients de la seguretat informàtica i a ser coneixedors dels perills de la xarxa.

    Dues de les disciplines que fomenten especialment el pensament computacional són la programació i la robòtica que, d’altra banda, poden ser una gran motivació per als joves. Aquestes activitats són divertides i interessants, cosa que fa que els alumnes vulguin continuar aprenent. A més, els permeten desenvolupar els seus propis projectes, fet que els anima a seguir endavant.

    I com ho treballem a les nostres escoles?

    A les Escoles Garbí Pere Vergés entenem el pensament computacional com un llenguatge universal i una habilitat fonamental per a tothom, que ajuda els alumnes a trobar solucions a petits i grans reptes del món actual. Ajudem d’aquesta manera els nostres alumnes a desglossar els problemes grans en petits, a buscar patrons, a planificar pas a pas i a pensar d’una manera més creativa i resolutiva.

    Desenvolupem el pensament computacional i la competència digital a través d’eines de programació, com la robòtica educativa i els llenguatges de programació, i també a partir d’activitats desendollades, és a dir, les que no requereixen un ordinador o dispositiu electrònic com a interfície per interactuar-hi.

    A educació infantil i als primers cursos d’educació primària comencem a introduir els conceptes bàsics de programació, mitjançant jocs i eines lúdiques i divertides, al projecte integrat i al taller de matemàtiques. El primer contacte el fem amb joguines o petits robots amb botons, com els Bee-Bots o els Tale-Bots. Els alumnes més petits aprenen sobre orientació i seqüenciació i a calcular distàncies. Més endavant, els alumnes creen petites seqüències de codi utilitzant icones i amb un repte més complex: primer han de pensar, preveure què passarà, i observar si el resultat és el desitjat.

    Als cursos superiors d’educació primària fem desdoblament de grups i també ho treballem de manera integrada dins dels grans projectes de curs, fent servir ja codis amb programació per blocs de paraules. Un dels exemples més coneguts és l’Scratch, i moltes de les seves variants que també es poden utilitzar amb robots.

    Als cursos d’ESO treballem les matèries optatives amb els robots LEGO Spike i LEGO EV3, amb microcontroladors com Micro:bits i Arduino, i amb els entorns de programació Open Roberta, Scratch, Minecraft i Arduino, per construir robots i resoldre reptes que inclouen desplaçaments per circuits, actuacions amb sensors, construccions de mecanismes i simuladors d’automatismes o geolocalització d’antenes de telefonia. A batxillerat fem servir l’AUTOCAD per introduir el disseny assistit per ordinador o cerquem solucions mitjançant engranatges i motors amb Micro:bit i LEGO EV3, o també fem simulacions Thinkercad per aprendre sobre electrònica bàsica, programació i disseny 3D.

    En conclusió, el pensament computacional és una habilitat necessària per a una educació de qualitat. Tot aquest context crea un escenari ideal perquè els alumnes passin de consumir tecnologia a crear i aprendre amb la tecnologia.

    La robòtica educativa i la programació a les Escoles Garbí Pere Vergés és un instrument amb el qual fomentem l’ús de les metodologies actives, com ara l’aprenentatge basat en reptes o l’aprenentatge basat en problemes, i enfocaments educatius globals i transversals.

    Ens posem a fer galetes? Som-hi!

     

     

    Lluís Nàter

    Professor de robòtica i programació a ESO a l’Escola d’Esplugues

    Miquel Vila

    Professor de robòtica i programació a ESO i batxillerat a l’Escola d’Esplugues

    Carlos García

    Professor de robòtica i programació a ESO i batxillerat a l’Escola de Badalona

    Àlex López-Duran

    Responsable àmbit científic, matemàtic i tecnològic

    febrer 17, 2023/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2023/02/Petits4-rotated-1.jpeg 1536 2048 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2023-02-17 17:12:402025-06-16 10:01:18Pensament computacional des d’Infantil

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Keep Calm and ChatGPT Link to: Keep Calm and ChatGPT Keep Calm and ChatGPT Link to: Triar escola pels meus fills Link to: Triar escola pels meus fills Triar escola pels meus fills Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar