escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    L’aprenentatge dels valors

    Apunts, Categoria, Destacada

    De les finalitats educatives de l’Escola es desprenen els continguts d’aprenentatge i els valors necessaris per a la convivència, els quals faran els nostres alumnes més competents per a la vida. L’objectiu de l’aprenentatge dels valors és que l’alumnat integri i desenvolupi un conjunt de capacitats i habilitats tot posant-les en pràctica. Però treballar-les no significa que les exerceixi correctament, és a dir, el fet de saber quina és la forma adient d’actuar, no implica que ho faci bé automàticament. Una de les claus perquè la transferència de l’aprenentatge dels valors es realitzi de manera adequada és que les relacions interpersonals entre el mestre i l’alumne, entre el model i l’aprenent, siguin de confiança i respecte.

    Gràfic 1: L’adquisició dels valors en el nostre Projecte Pedagògic.

    L’aprenentatge dels elements de les competències transversals, dels valors, es produeix a través dels models, les activitats vivencials i la reflexió i el compromís personal. Els models els trobem en tots i cadascun dels professionals que acompanyen l’alumne, els quals li serveixen per tenir una referència en relació a les normes que ha d’aplicar en cada moment. Les activitats vivencials, per la seva banda, són aquelles que transcendeixen més enllà de l’activitat de l’aula i on l’alumne juga un paper protagonista. Els models i les activitats vivencials estructuren l’adquisició de l’heteronomia moral (la repetició d’accions i actituds apreses d’un agent extern), mentre que la reflexió i el compromís personal promouen que l’alumnat assoleixi l’esperada autonomia moral. La reflexió ajuda a generar una filiació i compromís ètic personal amb els valors que justifiquen l’existència de les normes. Quan aquest procés es consolida és quan parlem d’assoliment de l’autonomia moral i, gràcies a aquesta condició, els nostres homes i dones del demà podran conviure d’acord en una de societat democràtica i respectuosa amb les persones i l’entorn.

    Així doncs, el paper dels educadors de tota la comunitat educativa esdevé fonamental en l’aprenentatge dels valors perquè transfereix un coneixement que transcendeix l’espai de l’aula, és a dir, va més enllà de les matèries i dels espais educatius i està present en tots i cadascun dels moments viscuts a l’escola, on  tan bon model pot ser la persona que acompanya el dinar, com qui dinamitza les activitats a Garbí Obert. És la base de la Vida Social de l’escola. Els Colors i els Càrrecs que l’alumnat desenvolupa són els millors espais d’entrenament per a l’adquisició dels valors i és en aquests moments quan podem copsar fins a quin punt els ha assolit adequadament i quins són els elements de millora per a cadascun dels alumnes.

    En aquest procés és molt important respectar les seves etapes evolutives i entendre que els hem de demanar allò que poden assimilar. Així doncs, de manera estandarditzada, podem dir que els alumnes de l’etapa 1 tenen com a objectiu l’heteronomia moral, el de l’etapa 2 han de començar a treballar la reflexió que els portarà a l’adquisició de l’autonomia moral, que de ben segur no podran assolir fins a final de l’etapa 3. Acompanyar l’alumnat en aquest procés tenint clares les diferents fites del camí de l’aprenentatge dels valors ens ajuda a poder-lo personalitzar. Com en qualsevol dels aprenentatges, és important atènyer l’objectiu, però potser encara ho és més la manera com s’assoleix. Ser capaços de veure en cada alumne les seves dificultats i  oportunitats ens permet consolidar d’una manera adequada l’objectiu final.

    En el marc de la convivència al centre, el document de Drets i Deures recull les pautes de conducta, les quals es fonamenten en els valors que han d’adquirir els alumnes. El nivell de convivència de l’escola no és solament una condició per a l’aprenentatge, sinó que és un indicador de l’assoliment de l’aprenentatge dels valors. Aquest indicador ens permet avaluar el nivell d’adequació d’aquests  valors i, per tant, establir les mesures educatives que permetin a l’alumne adquirir-los. Quan parlem de convivència, a més a més, i de manera implícita, parlem de conflicte. L’objectiu de l’aprenentatge dels valors no és la disminució dels conflictes, sinó que és una forma de resoldre’ls. El conflicte no és més que l’incompliment de les normes i  és entès com una evidència clara de la manca d’assoliment de l’aprenentatge amb relació a l’adquisició dels valors. Per tant, la resposta educativa que donem als alumnes que presentin situacions conflictives (enteses com a incompliment de la norma) serà l’adequada a fi d’aconseguir la interiorització d’allò que estan transgredint. El càstig com a tal no funciona, no genera coneixement ni implica aprenentatge, sinó que sovint aboca a la frustració, la incomprensió o la por. La reflexió sobre la norma i el treball conscient sobre allò que no s’ha après és el que farà que quan l’alumne es torni a trobar en una situació crítica pugui actuar correctament amb relació als valors treballats.

    Tal i com ja hem comentat anteriorment, l’assoliment dels valors és un constructe estructurat, que s’aconsegueix per fases que cal acompanyar i respectar. A l’etapa 1, l’incompliment de la norma és per desconeixement. L’infant no segueix la norma perquè la desconeix i, per tant, cal acompanyar-lo en aquest recordatori  a fi que les interioritzi correctament. En una segona fase, ja entrada l’etapa 2, és per oposició que no compleixen la norma. Ens trobem en el moment de l’adquisició del pensament abstracte i aquest procés obre la porta a qüestionar el sentit de la norma sense tenir clar encara els valors que la fonamenten. Per últim, l’incompliment de la norma durant l’adolescència va associat a la necessitat de transgredir-la per diferenciar-se de l’adult de referència i d’aquesta manera reivindicar la seva pròpia identitat. Novament evidenciem que conèixer el moment vital de cadascun dels alumnes és basic per a fer-li un acompanyament correcte.

    juny 7, 2022/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2022/07/Convivencia-aspect-ratio-600-600.jpeg 442 442 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2022-06-07 09:27:002025-06-16 10:01:19L’aprenentatge dels valors
    You might also like
    La biblioteca escolar, dinamitzadora de l’aprenentatge
    Aprenem de la terra
    Infoxicació
    El Llibre de lector
    Rebem la LOMLOE amb els deures fets
    Saber ser, saber estar
    Vet aquí una vegada…
    L’avaluació

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Rebem la LOMLOE amb els deures fets Link to: Rebem la LOMLOE amb els deures fets Rebem la LOMLOE amb els deures fets Link to: L’avaluació inicial: el GPS del curs escolar Link to: L’avaluació inicial: el GPS del curs escolar L’avaluació inicial: el GPS del curs escolar Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar