escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    La necessitat de manipular a l’aula de matemàtiques

    Apunts, General

    Durant les darreres dècades s’ha treballat a nivell global per ajustar l’educació matemàtica a les necessitats i habilitats dels estudiants. No obstant això, les avaluacions efectuades, tant per la Generalitat com per altres organismes internacionals, afirmen que hi ha poca connexió entre les necessitats vitals de l’alumnat i el currículum que s’imparteix a les aules de primària i secundària. Aquesta desconnexió s’atribueix al fet que els infants, de forma força generalitzada, tenen poca comprensió matemàtica, i afirmen que passar dels aprenentatges memorístics als competencials afavoreix aquesta comprensió. Autors com Callís i Mallart (2010) també relacionen el fracàs escolar de l’aprenentatge matemàtic amb la metodologia emprada.

    De fet, aquesta necessitat de canvi metodològic, que defuig de la mecànica i es vol apropar a la realitat de l’alumnat a través de la manipulació, fa molts anys que està sobre la taula. Aristòtil ja deia que no hi ha res a l’intel·lecte que no hagi passat pels sentits. Pólya també afirmava a finals del S.XX que l’impuls més fort per aprendre és que l’estudiant trobi interès en la matèria que estudia i plaer en l’activitat que d’ella en resulta. A la mateixa època, Castelnuovo exposava que, com més temps dediquin els nens a l’estudi d’allò que és concret, com més temps utilitzin l’observació, millor comprendran les formes abstractes. Així doncs, el camí cap a la competència matemàtica és una preocupació latent al llarg del temps i, ara, en aquests darrers anys s’hi està intentant donar resposta.

    En primer lloc, cal definir què entenem per aprenentatge competencial. Hi ha una certa controvèrsia entre els especialistes del sector, però tothom coincideix que tota acció conscient efectuada amb l’objectiu de solucionar una problemàtica contextualitzada, aplicant i posant en joc els condicionants necessaris i adequats a aquell context, amb capacitat per a analitzar críticament el procés i el resultat i fer-hi, si cal, les modificacions pertinents pot ser considerada una competència (Callís, 2015). A les nostres escoles compartim aquesta definició i entenem que ser competent implica conèixer fets, entendre conceptes, saber-los aplicar i fer-ho amb uns valors determinats.

    Així doncs, per dur a terme aquest canvi de la memòria a la competència, cal integrar estructures mentals i altres tipus d’habilitats. De fet, la neurobiologia demostra que l’adquisició i interiorització dels aprenentatges es duen a terme gràcies a la combinació de processos que tenen lloc al neocòrtex cerebral (memorització), acompanyats de visualitzacions i sentiments localitzats al cervell mitjà i l’intern, els quals reforcen i consoliden molt més la comprensió de l’aprenentatge.

    Tot aquest procés es pot concretar en una sèrie de fases imprescindibles per a l’aprenentatge matemàtic: la vivenciació, la manipulació, la simbolització i l’abstracció i generalització (Callís, 2015).

    1. Vivenciació: els alumnes són protagonistes del problema i el converteixen en un problema personal. Aquesta personalització motiva els infants, els proporciona representació mental i una comprensió del sentit del problema i, a la vegada, els fa conscients de les dificultats que comporta resoldre’l i de les possibles estratègies de resolució.
    2. Manipulació: integren imatges visuals i sinestèsiques. Aquesta combinació els permetrà la seva visualització, la presa de decisions i la comprensió dels conceptes i les relacions que amaga el problema. Aquesta fase, juntament amb la primera, és imprescindible per al desenvolupament correcte de les posteriors.
    3. Simbolització: manifesten simbòlicament allò que prèviament han manipulat o vivenciat. Implica la comprensió del llenguatge matemàtic com a possibilitat comunicativa, ja sigui de forma oral, gràfica o simbòlica.
    4. Abstracció i generalització: arriben al sentit matemàtic que es requereix per a ser competent en aquesta àrea, de manera que ja poden extrapolar allò que saben per resoldre noves situacions.

    Com es pot observar al gràfic del mateix autor, aquestes fases tenen un pes diferent a les diferents etapes educatives de 3 a 12 anys. Aquesta distribució es basa en els estadis evolutius que definia Piaget. Aquest pedagog defensava que a l’estadi preoperacional (2-7 anys) s’ha de prioritzar tot allò vivencial i manipulatiu i donar menys importància al fet simbòlic i a l’abstracció, mentre que a l’estadi de les operacions concretes (7-12 anys) l’activitat simbòlica i l’abstracció guanyen importància, però malgrat això mai no es deixen de banda la vivenciació i la manipulació.

    Podem concloure, per tant, que cadascuna de les fases descrites anteriorment són necessàries per acabar adquirint la competència matemàtica.

    La importància de la competència en aquesta àrea per al desenvolupament global de l’alumne es destaca en nombrosos estudis, com ara els informes Cockroft, el del National Council of Teaching Mathematics (NCTM) o el de l’OCDE/PISA. Aquests organismes la defineixen com la capacitat que té una persona per identificar i entendre la funció de les matemàtiques en el món, emetre judicis ben fonamentats i saber utilitzar i relacionar-se amb les matemàtiques de manera que li puguin solucionar necessitats reals de la vida (Callís i Mallart, 2010). Per concretar això, a les escoles s’ha de posar el focus en l’alumnat perquè sàpiga interpretar i produir informació per poder resoldre problemes quotidians i  prendre decisions pertinents.

    El nostre fundador i pedagog, Pere Vergés, afirmava al Libro de Evocaciones (1947) que l’ensenyament de les matemàtiques no ha de ser només el de l’aplicació d’una habilitat per a calcular, sinó un ensenyament global en la formació de l’alumne. Per tant, tenir una visió global del problema és bàsic per poder-les aplicar.

    L’any 2010, Alsina presentà la Piràmide d’educació matemàtica, que complementa les fases prèviament esmentades ja que concreta els recursos per desenvolupar la competència matemàtica. Aquesta piràmide, de la mateixa manera com ho fa la dels aliments, estableix a la seva base allò que és essencial per a l’ensenyament de les matemàtiques: la introducció dels conceptes a partir de situacions properes a l’infant. A continuació, en el segon esglaó situa el material manipulatiu. L’acció sobre aquests objectes, segons aquest mateix autor, possibilita a l’alumnat l’elaboració d’esquemes mentals de coneixement.

    Podem afirmar, doncs, que els recursos manipulatius, juntament amb les situacions quotidianes i properes a l’alumnat, són els punts de partida necessaris per a la construcció del coneixement matemàtic. Luisa Girondo ja afirmava l’any 2005 (article: “La competència i els aprenentatges escolars”) que si els infants troben útil allò que aprenen, entenen allò que manipulen i resolen amb èxit els reptes que els plantegem, tenen una actitud favorable vers la matèria que estan treballant. Cal, però, que l’alumnat no redueixi la descoberta d’una propietat a un material concret. Aquí és on recau la importància de presentar un mateix procediment amb materials diferents com a activitat prèvia a la representació i la simbolització (Callís i Mallart, 2010).

    Jesús María Goñi (2011. Llibre: Didáctica de las matemáticas) aporta un valor afegit a la manipulació ja que es basa en el fet que la majoria d’informació que ens arriba avui dia és a través de diaris, revistes, fotografies, ordinadors, tauletes… és a dir,  és en dues dimensions. Per tant, és imprescindible fer el trajecte fins a la tercera dimensió, i és en aquest camí on la manipulació d’objectes adquireix una importància cabdal.

    A les nostres escoles, en base a tots aquests coneixements, el punt de partida de l’aprenentatge és  sempre una realitat propera a l’alumnat  i la manipulació d’objectes, tant quan els infants són petits, com a mida que van creixent, ja que aquesta és la base sobre la qual s’assenta la construcció del pensament matemàtic. I seguint els consells de Callís exposats al principi de l’article, aquesta primera fase va deixant pas, a mida que avancem en l’escolaritat, a d’altres que apropen més els  estudiants a la competència matemàtica, com són la simbolització i l’abstracció.

    maig 31, 2021/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2021/05/manipulacio-mates.jpeg 442 656 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2021-05-31 00:00:002025-06-25 13:43:41La necessitat de manipular a l’aula de matemàtiques
    You might also like
    L’avaluació
    L’aprenentatge dels valors
    Aprenem de la terra
    El pensament crític com a eina per entendre el món
    Com personalitzem el treball específic amb plataformes d’aprenentatge digitals?
    Aprendre llengües estrangeres
    Quatre anys de l’Equip d’Innovació
    Aprendre a aprendre: Una competència indispensable per a tota la vida

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Exàmens: instrument o objectiu? Link to: Exàmens: instrument o objectiu? Exàmens: instrument o objectiu? Link to: Quatre anys de l’Equip d’Innovació Link to: Quatre anys de l’Equip d’Innovació Quatre anys de l’Equip d’Innovació Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar