Escola Garbí Pere Verges Esplugues
Un compromís amb la sostenibilitat
El concepte de “sostenibilitat” sempre ha anat molt lligat a la qüestió mediambiental. Però avui en dia, s’entén de forma més àmplia des de tres àmbits: social, ambiental i de governança. Aquests tres grans eixos, es desenvolupen en 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i es considera que cal una actuació integral en tots ells per tal de contribuir a la prosperitat del planeta: fi de la pobresa; fam zero; salut i benestar; educació de qualitat; igualtat de gènere; aigua neta i sanejament; energia assequible i no contaminant; treball decent i creixement econòmic; indústria, innovació i infraestructura; reducció de les desigualtats; ciutats i comunitats sostenibles; producció i consum responsables; acció pel clima; vida submarina; vida d’ecosistemes terrestres; pau, justícia i institucions sòlides; i aliances per a assolir els objectius.
L’any 2018, el Consell de Ministres es va proposar un objectiu: el 2020, el 100% de la ciutadania havia de conèixer l’Agenda 2030 i estar sensibilitzada sobre les transformacions necessàries. Però en un estudi del CIS del 2020, el 70% dels enquestats afirmaven que no coneixien l’Agenda 2030. Per tant, com a societat tenim molta feina per fer i des de l’Escola volem contribuir a aquests objectius globals actuant de forma local.
Integrar transversalment la sostenibilitat
A l’Escola treballem per integrar aquests àmbits en el dia a dia del projecte pedagògic que apliquem a les aules i en la nostra gestió com a institució. Com a fundació sense ànim de lucre dedicada a la formació de ciutadans i ciutadanes del demà, la sostenibilitat ha de ser un dels eixos de la nostra activitat.
Entenem la “sostenibilitat” a partir de la definició que els principals organismes internacionals donen avui al terme. El programa internacional que guia el desenvolupament d’aquests aspectes és l’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Com a institució educativa, la nostra activitat està directament vinculada a l’ODS número 4, que planteja l’objectiu de “garantir una educació inclusiva, equitativa, de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom”. Però els principis del nostre projecte pedagògic i l’objectiu de desenvolupar competències per resoldre problemes reals ens porten a integrar transversalment la resta d’objectius en el currículum.
D’entrada, hem agrupat els 17 ODS en 5 eixos d’educació per al desenvolupament, per tal d’integrar-los de forma coherent en les nostres Unitats Temporals (UTs) d’aprenentatge:
- Sostenibilitat econòmica i social
- Igualtat de gènere
- Medi ambient
- Salut i benestar
- Cultura de la Pau
De fet, els ODS són una de les referències principals a l’hora de plantejar el punt de partida de les UTs d’aproximadament 6 setmanes en què dividim el treball per projectes al llarg del curs. Això es manifesta des d’infantil fins als projectes Erasmus+. Alguns exemples serien:
- EI3 – UT5: Qui viu al meu jardí?
- EI4 – UT1: Som iguals, som diferents.
- EP1 – UT1: Jo i el meu entorn.
- EP4 – UT2: La nutrició i els hàbits saludables.
- EP5 – UT1: Com afavorim la protecció del nostre planeta?
- ESO1 – UT1: Situació de la dona al món.
- ESO2 – UT1: Població i fluxos migratoris.
- ESO3 – UT5: L’energia.
- ESO4 – UT3: Herois.
De forma resumida, com a institució, seguim els 3 grans àmbits d’intervenció:
1. Àmbit social
El projecte de Vida Social de l’Escola, basat en conceptes com la responsabilitat individual i col·lectiva, respon a bona part dels principis de l’àmbit social de la sostenibilitat. A banda, desenvolupem iniciatives com el projecte “Herois”, que difon la tasca d’entitats sense ànim de lucre, i cada curs es realitzen nombroses iniciatives de caràcter solidari. Cal destacar les accions que es realitzen regularment amb el Banc de Sang, el Banc d’Aliments, l’Hospital Sant Joan de Déu, residències d’avis i altres entitats properes a les escoles. L’àmbit social inclou també el compromís de garantir un entorn de treball de qualitat als professionals de la Fundació i oferir eines per al seu desenvolupament personal i professional.
2. Àmbit ambiental
El respecte i la protecció ambiental formen part del projecte pedagògic de l’Escola, que aprofita al màxim l’entorn natural dels centres per a l’aprenentatge. Nombroses UTs aborden aquesta qüestió, tot aprofitant elements com l’estació meteorològica o l’hort. A nivell institucional, l’Escola integra progressivament sistemes d’eficiència energètica per reduir l’impacte de l’activitat en el medi ambient. Destaca el nou pavelló d’Esplugues, que disposa de la màxima qualificació tant en consum d’energia com en emissions de CO2, amb mesures com més de 100 plaques solars a la coberta. El servei de menjador també aplica un model de disseny de menús orientat a minimitzar el malbaratament alimentari. A més, les escoles disposen del distintiu «Som Escola Verda» del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat.
3. Àmbit de governança
En el cas de l’Escola, aquest àmbit es refereix principalment a aspectes com el model de govern i organització, en coherència amb el projecte pedagògic. L’alumnat s’implica en el funcionament de la ciutat escola, que forma una comunitat on tothom té càrrecs i responsabilitats concretes: des del Consell de Govern fins als caps de taula, des dels responsables del menjador fins als cronistes. A nivell institucional, també desenvolupem les accions que ens corresponen a nivell de transparència, benestar i salut o compliment normatiu, entre altres.
Projectes amb ànima
L’aprenentatge per projectes que desenvolupem a l’escola implica l’alumnat en la resolució de situacions conflictives i reptes cognitius, ja que han de donar resposta a preguntes mitjançant l’aplicació dels seus coneixements i recursos, la recerca, la reflexió i la cooperació activa. Aquesta metodologia parteix de la premissa que l’aprenentatge sempre és més efectiu quan es basa en experiències que interpel·len la persona de manera directa. Tot plegat, ens encamina a educar el nostre alumnat per al seu desenvolupament integral i fomentar una ciutadania crítica, responsable, solidària i activa en la nostra societat. Però, en pensar en el futur, ens sorgeixen dubtes i preguntes… Quina societat? Quins seran els reptes del futur? És per això que, dins dels projectes, hi integrem els processos educatius vinculats a la solidaritat, la pau, el desenvolupament humà sostenible i l’anàlisi de les desigualtats globals.
Aquesta mirada ha de ser transversal als 15 anys d’escolaritat que oferim a les nostres escoles i es materialitza en exemples com:
Com afavorim la protecció del planeta? (5è de primària)
A partir d’una notícia o un anunci relacionats amb la protecció del planeta, sorgeix la necessitat de conèixer en profunditat les característiques geològiques de la Terra per detectar quines situacions la perjudiquen i, posteriorment, ser crítics i conseqüents amb l’objectiu de protegir el medi ambient.
Productes per desenvolupar:
- Dossier d’aprenentatge.
- Maqueta representativa de les capes de la Terra.
- Exposició oral de l’aprenentatge sobre les capes de la terra.
- Creació d’una ONG i el seu pòster representatiu.
Àrees implicades: coneixement del medi, llengua catalana i castellana, matemàtiques, llengües estrangeres, educació artística i educació física.
Moda ràpida, quin efecte té el consum ràpid de moda sobre el planeta? (1r d’ESO)
Ha arribat la tardor i fem el canvi d’armari. Com pot ser que hàgim acumulat tanta roba? On la comprem? Què en sabem, de les marques? Què podem fer amb la roba que ja no utilitzem? Treballarem conceptes com els recursos naturals, els riscos naturals i antròpics i la sobreexplotació del medi ambient.
Producte final:
- Acció solidària de recollida de roba perquè es pugui reutilitzar en col·laboració amb una entitat externa. Inclou la definició dels continguts i l’elaboració d’una campanya de comunicació.
Àrees implicades: llengües catalana i castellana, ciències socials i ciències naturals.
Mou fitxa pels ecosistemes! (2n d’ESO)
La biblioteca de l’Escola vol ampliar la secció de ludoteca i ens han encarregat idear i elaborar jocs de taula basats en diferents ecosistemes per tal de conèixer-ne les característiques.
Producte final:
- Un joc de taula dels ecosistemes, que desenvolupi un ecosistema concret i inclogui l’adaptació dels humans i la seva petjada ecològica. Inclou els subproductes següents:
- Avantatges i inconvenients dels jocs de taula tradicionals i els jocs de taula digitals.
- Presentació digital que argumenti l’ecosistema escollit i que n’expliqui les característiques.
- Document escrit amb el funcionament del joc (en català i castellà).
Àrees implicades: ciències naturals, català, castellà, educació visual i educació plàstica.
Banc de sang (3r d’ESO)
L’alumnat de 3r d’ESO, amb la col·laboració de cursos de Primària, prepara una campanya de donació de sang. Implica conèixer per endavant com funciona el Banc de Sang i Teixits.
Producte final:
- Campanya de donació de sang, amb els subproductes següents:
- Creació del cartell amb el logotip i l’eslògan.
- Elaboració d’una carta per a les famílies que informi de la campanya.
- Difusió i sensibilització a tota la comunitat educativa.
- Gestió amb grups de suport el dia de la donació.
Àrees implicades: llengües catalana i castellana, matemàtiques, ciències socials i ciències naturals.
En altres paraules, tenim present que els projectes han de tenir ànima. El món, cada cop més globalitzat, necessita ciutadans amb una competència global cada vegada més desenvolupada, que puguin donar respostes respectuoses, creatives i efectives als reptes que ens trobarem i que, no cal dir-ho, ja ens hem començat a trobar. Per això integrem aquests valors en els nostres projectes i els treballem de manera específica en diverses unitats temporals que permeten una implicació especial de l’alumnat, tant individualment com col·lectivament.