escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Equilibrar les metodologies educatives

    Apunts, Categoria
    Aprenentatge projectes i sistematització

    En els darrers anys, moltes escoles han incorporat metodologies innovadores com l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), enfocades a desenvolupar competències com el pensament crític, la creativitat i la resolució de problemes. A Catalunya, on aquest model s’ha aplicat àmpliament, els alumnes han demostrat avenços significatius en habilitats essencials per al seu desenvolupament global. Tanmateix, també s’han detectat mancances en la consolidació d’una base sòlida de coneixements, evidenciant la necessitat d’un equilibri entre l’ABP i moments de sistematització que permetin estructurar, entrenar i aprofundir els continguts presentats en els projectes. Aquest equilibri assegura un aprenentatge integral, combinant habilitats pràctiques amb una comprensió completa dels conceptes fonamentals.

    Per una banda, és important destacar que l’ABP no implica una llibertat absoluta ni activitats superficials. Al contrari, l’ABP és un procés rigorós que connecta coneixements i competències en contextos reals, oferint als alumnes l’oportunitat de treballar de manera col·laborativa i aplicar els seus aprenentatges en situacions pràctiques i significatives. Aquests avantatges permeten desenvolupar també l’enfocament competencial i el currículum que exigeixen les darreres directrius educatives com la LOMLOE.

    Per l’altra, la sistematització no suposa un retorn al mètode tradicional de memorització passiva i sense comprensió. Es tracta d’una pràctica reflexiva i dirigida que consolida els aprenentatges, assegurant que els alumnes interioritzin els conceptes de manera profunda i funcional.

    El punt clau és entendre que aquestes dues metodologies no són antagòniques, sinó complementàries. L’ABP ofereix un espai per explorar i connectar coneixements en un context interdisciplinari, mentre que la sistematització assegura que els continguts treballats s’interioritzen i es consoliden a llarg termini, i així es transfereixen a altres contextos. Aquesta combinació garanteix que l’aprenentatge no es quedi en la superfície, sinó que esdevingui profund i útil.

    La proposta de Garbí Pere Vergés: un model educatiu integral i personalitzat

    A l’Escola Garbí Pere Vergés, concebem l’educació com un procés integral que combina diferents enfocaments metodològics per garantir una formació completa. Per això, el nostre Projecte Pedagògic incorpora dins de l’ABP, la sistematització (treball específic) i la interdisciplinarietat de diferents àrees de coneixement per presentar als alumnes reptes significatius i complexos (treball global), en diferents espais. Aquest equilibri ens ofereix la possibilitat de millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge del nostre alumnat.

    Per aconseguir-ho, diferenciem clarament dins de tots els espais d’aprenentatge:

    • Temps de treball global: es configura com un espai integrador on els alumnes connecten aprenentatges de diverses àrees per donar resposta a reptes significatius i complexos. Aquest enfocament fomenta habilitats com el pensament crític, el treball en equip, la resolució de problemes i la creativitat, ja que els alumnes aborden situacions reals que els ajuden a entendre la utilitat pràctica dels seus coneixements.
    • Temps de treball específic: dissenyat per consolidar i aprofundir en coneixements concrets. En aquest espai, l’alumnat se centra en la pràctica, la sistematització i la memòria d’aprenentatges essencials. Això els permet treballar de manera dirigida i personalitzada, assegurant que dominin els conceptes i procediments necessaris per aplicar-los en situacions futures.

    Un exemple d’aquest equilibri es pot veure en el treball d’un projecte sobre la gestió sostenible de l’aigua. En el temps de treball global, els alumnes investiguen l’impacte ambiental en la seva comunitat, desenvolupant habilitats com la recerca, el treball col·laboratiu i el pensament crític. Paral·lelament, durant el temps de treball específic, practiquen conceptes matemàtics com el càlcul de percentatges i l’anàlisi de gràfics, alhora que aprofundeixen en el coneixement científic estudiant els cicles naturals de l’aigua.

    L’enfocament personalitzat

    El model de complementarietat entre l’ABP i la sistematització no només garanteix un aprenentatge integral, sinó que també promou la personalització i l’atenció a la diversitat. Cada alumne pot progressar al seu propi ritme, gràcies a l’acompanyament docent i a l’equilibri entre moments de treball col·laboratiu i espais específics de consolidació. Això assegura que tots els alumnes desenvolupin els seus talents i superin les seves dificultats, independentment de les seves necessitats o habilitats, assolint el seu màxim potencial tant en competències com en coneixements.

    Promoure un aprenentatge adaptat a cada alumne no només ens ajuda a preparar-lo per assolir els reptes acadèmics. L’equilibri entre la globalitat i la sistematització constitueix el pilar d’una formació capaç també de fomentar les competències personals i emocionals que demana el segle XXI. Amb aquest model, assegurem que els nostres alumnes estiguin preparats per afrontar amb seguretat i responsabilitat els desafiaments personals i socials del futur.

    En definitiva, el model educatiu de Garbí Pere Vergés ofereix una resposta sòlida i coherent als reptes de l’educació actual, integrant l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) amb moments de sistematització. Aquesta proposta pedagògica assegura una formació integral i personalitzada, que permet als nostres alumnes desenvolupar tant una base acadèmica sòlida com les competències essencials per convertir-se en ciutadans responsables, amb les eines i la preparació necessàries per afrontar els reptes d’un món en constant transformació.

     

     

    Isa Comas Sánchez

    Àmbit d’Orientació 

    Natàlia Rodríguez Vargas

    Àmbit de Recerca i selecció d’informació

    novembre 21, 2024/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/11/20240514_garbi_6e-3-scaled-1.jpg 1710 2560 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2024-11-21 16:19:422025-07-12 18:31:22Equilibrar les metodologies educatives

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Pensament crític en infants i adolescents Link to: Pensament crític en infants i adolescents Pensament crític en infants i adolescents Link to: Els ODS a Infantil i Primària Link to: Els ODS a Infantil i Primària Els ODS a Infantil i Primària Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar