Escola Garbí Pere Verges

Els ODS a Infantil i Primària

ODS Tortuga ecosistemes

El setembre de 2015, 193 països van adoptar l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible a l’Assemblea General de les Nacions Unides. Aquest pla d’acció inclou 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que busquen erradicar la pobresa i la fam, reduir les desigualtats, protegir els drets humans, promoure la igualtat de gènere i garantir la sostenibilitat del planeta.

Aquest programa implica un compromís mundial i la intervenció de diversos sectors, situant l’educació com a element clau per fer front als grans reptes globals i construir un futur més equitatiu i sostenible. Des del món educatiu, aquesta iniciativa compta amb el suport de la UNESCO, que ha impulsat els EDS (Educació per al Desenvolupament Sostenible). A Garbí Pere Vergés treballem per conscienciar l’alumnat sobre els problemes globals (canvi climàtic, desigualtat, pobresa, pèrdua de biodiversitat), fomentar actituds responsables i desenvolupar competències com el pensament crític, la resolució de problemes i la col·laboració.

ODS des dels orígens

La Vida Social, element clau del projecte educatiu de l’Escola, combina l’aprenentatge curricular amb el creixement personal i social dels alumnes. Aquest enfocament s’alinea amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), que són presents de manera implícita a la Vida Social, fomentant valors com la igualtat, la convivència i la responsabilitat. Aquest model pedagògic que Pere Vergés va iniciar a l’Escola del Mar, s’orienta a l’acció i motiva els alumnes a implicar-se en accions pel bon funcionament de l’Escola. Sobre aquesta base, aprenen que les seves accions tenen un impacte en la comunitat, incorporant valors necessaris per promoure el progrés social i una cultura de sostenibilitat més enllà de l’àmbit escolar.

A les Escoles, els alumnes participen activament en la presa de decisions mitjançant els Càrrecs i els Consells de Govern, on aprenen la importància de la cooperació, el respecte i la inclusió. La igualtat de gènere (ODS 5) es fomenta amb la distribució equitativa de responsabilitats entre els alumnes; el respecte pel medi ambient (ODS 13 i 15), s’adquireix a través de la cura dels espais comuns i l’ús responsable dels recursos; i mitjançant dinàmiques de resolució de conflictes, s’incorpora la Cultura de la Pau (ODS 16) de forma orgànica en el dia a dia. D’altra banda, la Salut i el benestar (ODS 3) es promouen des de les activitats de cohesió social i el sentiment de pertinença, que afavoreixen el benestar emocional i social de tota la comunitat.

Així doncs, d’una forma o altra, els valors vinculats als ODS han estat presents al projecte educatiu de les Escoles Garbí Pere Vergés des dels orígens. I actualment, les Unitats Temporals (UT) de tots els nivells integren de manera explícita l’aprenentatge dels ODS. Aquesta orientació ens permet dissenyar activitats i projectes que situen els alumnes com a protagonistes del canvi cap a un món més just i sostenible. Amb aquesta metodologia, fem un pas més enllà per garantir que l’educació doni resposta a les necessitats socials i ambientals que ens plantegem com a societat i que els alumnes hauran d’afrontar en el futur.

Com es treballen els ODS a l’Educació Infantil?

El cicle d’Educació Infantil és una fase clau en el desenvolupament dels infants, ja que és el moment en què comencen a conèixer valors i hàbits que els acompanyaran al llarg de la seva vida. El treball dels ODS s’integra transversalment a través d’activitats, sovint lúdiques, connectades amb el seu entorn més proper. Es tracta d’introduir els alumnes en els grans reptes globals de forma adaptada, significativa i natural, ajudant-los a entendre com poden formar part de la solució des de ben petits. És un primer contacte amb conceptes i valors de com la igualtat i la convivència, establint una base sòlida per al seu creixement personal i social.

ODS reciclat

A EI3, plantegem activitats senzilles que permeten als infants explorar el seu entorn i establir relacions amb conceptes com la convivència. A tall d’exemple, projectes com la cura del jardí de l’Escola o la creació d’hotels d’insectes connecten els infants amb la natura i el respecte per aquesta, tot treballant l’ODS 15 (Vida terrestre) i l’ODS 13 (Acció climàtica).

Altres activitats, com l’elaboració de panellets o broquetes de fruita, són una oportunitat per introduir hàbits saludables (ODS 3) i per reflexionar sobre el consum responsable (ODS 12). A més, contes que trenquen estereotips de gènere, com “El cavaller que va dir NO” treballen valors d’igualtat (ODS 5) i fomenten una visió inclusiva i respectuosa.

A EI4, les unitats temporals aprofundeixen en temes com la diversitat, la sostenibilitat i la preservació del medi ambient. En la unitat “Som iguals, som diferents”, els infants reflexionen sobre la riquesa de la diversitat humana, a través d’activitats com la creació d’autoretrats o el debat sobre el “color carn”, tractant l’ODS 10 (Reducció de les desigualtats) i l’ODS 5 (Igualtat de gènere).

En projectes com “Salvem la tortuga”, es posa èmfasi en la protecció dels ecosistemes marins i la problemàtica de la contaminació. A través de la reflexió sobre les tres erres (reduir, reutilitzar, reciclar) i la visita a la Fundació CRAM, els infants treballen de manera pràctica l’ODS 14 (Vida submarina) i l’ODS 12 (Producció i consum responsables), fomentant valors de cura pel planeta i responsabilitat ambiental.

Altres unitats, com “La llum”, exploren l’ús responsable de recursos naturals i fonts d’energia renovable, connectant amb l’ODS 7 (Energia assequible i no contaminant). Aquestes activitats sensibilitzen sobre el medi ambient i promouen habilitats científiques i creatives vinculades amb l’ODS 4 (Educació de qualitat).

Com es treballen els ODS a Primària

L’etapa de Primària és clau per desenvolupar valors fonamentals per al creixement de l’alumnat. Les activitats i projectes del curs segueixen els valors de l’Escola, que estan alineats amb els ODS de l’Agenda 2030, com la Sostenibilitat Econòmica i Social, la Igualtat de gènere, el Medi Ambient, la Salut i Benestar, i la Cultura de la pau.

El treball dels ODS a Primària s’integra en projectes i activitats que incorporen una major reflexió crítica, combinada amb l’aprenentatge actiu i l’experiència pràctica. Cada nivell contribueix a aquesta tasca, adaptant els continguts i metodologies a les necessitats dels alumnes.

A EP1, activitats com la creació de joguines amb materials reciclats ajuden a entendre la importància de la reutilització i del consum responsable, connectant amb els ODS 12 (Producció i consum responsables) i 15 (Vida terrestre). A més, les dinàmiques d’aula treballen la igualtat de gènere i la inclusió a través de debats sobre els estereotips en les joguines o la distribució equitativa de tasques (ODS 5).

A EP2, els projectes aprofundeixen en la diversitat familiar i laboral. A la unitat “La família”, els alumnes reflexionen sobre la diversitat de models familiars, fomentant l’acceptació i el respecte (ODS 16, Cultura de la pau). En paral·lel, activitats com “Els oficis” els permeten explorar rols laborals i trencar estereotips de gènere, connectant amb l’ODS 8 (Treball decent i creixement econòmic).

A partir d’EP4, l’etapa madurativa de l’alumnat permet un treball més complex i interdisciplinari. A la unitat “Les plantes i els ecosistemes”, els alumnes connecten amb l’ODS 13 (Acció climàtica) i l’ODS 15 (Vida terrestre) a través de la cura de l’Hort i sortides al medi natural. Aquestes activitats fomenten la consciència ambiental i afavoreixen el treball cooperatiu i la creativitat, especialment quan elaboren materials com Lapbooks per consolidar els aprenentatges (ODS 4, Educació de qualitat).

A EP5, els alumnes participen en projectes més avançats, com “EcoVolució S.L.”, on assoleixen el paper de gestors d’una empresa sostenible fictícia. Aquest projecte els connecta amb l’ODS 13 (Acció pel Clima) i l’ODS 12 (Producció i consum responsables), promovent una comprensió més profunda de les causes i conseqüències del canvi climàtic. Un altre exemple és el projecte “Relleu i clima de Catalunya”, on es dissenyen aplicacions per promoure activitats a l’aire lliure, combinant el foment del turisme sostenible i la preservació del medi natural (ODS 15).

Tot aquest enfocament transversal, que té continuïtat a l’ESO i el Batxillerat, afavoreix que l’alumnat desenvolupi una mirada crítica i una actitud proactiva cap als desafiaments globals. L’educació juga un paper fonamental en la formació d’una generació compromesa amb un futur més just, respectuós i sostenible. I des de Garbí Pere Vergés treballem per fer la nostra contribució a un món que necessitarà persones capaces de pensar, sentir i estimar.

Alba Molino Jiménez

Àmbit Social

Montse Figuera Balagueró

Àmbit de Programes d’intercanvi

ODS Tortuga ecosistemes