escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    El Llibre de lector

    Apunts, General

    No fa pas gaire temps, es considerava que saber llegir consistia bàsicament a saber reconèixer grafies i paraules, i a comprendre literalment els enunciats. I també se suposava que l’objectiu de l’educació era memoritzar la informació dels llibres de text que es proporcionava als alumnes. Els canvis en el concepte de lectura des de l’any 2000 han donat lloc a una definició més àmplia de la competència en comprensió lectora, la qual reconeix les característiques motivacionals i conductuals en la lectura juntament amb les característiques cognitives (PISA, 2020):º “La competència lectora consisteix a comprendre, utilitzar, avaluar, reflexionar i implicar-se amb els textos per assolir els objectius propis, desenvolupar el propi coneixement i el propi potencial i participar en la societat.” Així doncs, si sempre s’ha considerat saber llegir com una competència imprescindible per al desenvolupament del coneixement, ara també s’hi reconeix  la capacitat de satisfer necessitats personals i el prestigi per participar en les diverses esferes de la vida social. Aquesta nova visió de la lectura mostra la competència lectora com un procés constructiu i interactiu (PRILS, 2021). El significat es construeix a partir de la interacció entre el lector i el text en el context d’una experiència lectora concreta. Es considera que els lectors construeixen significats de forma activa, raonen amb el text, coneixen estratègies de lectura efectives i són capaços de reflexionar sobre la lectura.

    Durant tot el procés de lectura (abans, durant i després), els lectors utilitzen, a part dels seus coneixements previs, un repertori de destreses lingüístiques i estratègies cognitives i metacognitives per construir el significat del text. Però el desenvolupament de la competència lectora no es limita al desenvolupament de destreses i coneixements, sinó que també hi inclou la motivació, l’actitud i el comportament. Les investigacions actuals reconeixen que aquests element són factors clau del rendiment de la lectura (PISA, 2009). A Garbí Pere Vergés som conscients que el context on l’alumne desenvolupi la lectura, si realment desperta el seu interès i la seva  motivació, en reforça la construcció del significat. I, és per això, que recolzats pel nostre Projecte Pedagògic, treballem per desenvolupar no només destreses per accedir a la informació i seleccionar-la, sinó també per processar-la segons els objectius de la lectura i per reflexionar-hi i aplicar-la en diferents contextos de la vida real.

    Zayas (2012) destaca la importància del compromís individual amb la lectura com un dels factors que intervenen en la competència lectora i també el paper del context educatiu en la formació de lectors compromesos amb la lectura:

    L’interès per a la lectura Un persona interessada per la lectura és la que està intrínsecament motivada a llegir, és a dir, és la que llegeix pel valor que li aporta la lectura o  per l’experiència que n’obté en satisfer diferents necessitats (aprenentatge, curiositat, gaudi…).
    L’autonomia per interactuar amb els textos Un lector que interactua autònomament amb els textos és aquell que controla i dirigeix la seva activitat lectora i les seves decisions d’acord amb els objectius de la lectura i de la manera com aquests reptes s’acompleixen.
    El valor que es dona a la lectura en la interacció social Un lector compromès amb la lectura valora la importància que li atorga el fet de poder participar en activats socials i de permetre-li la interacció en totes les esferes de la vida social.

    (Zayas, 2012)

    A les nostres escoles difonem el valor de la lectura i fomentem els aspectes que es manifesten en el compromís amb la lectura. D’una banda, fem que la lectura sigui rellevant per als joves en relació a una diversitat d’interessos, i de l’altra,  fomentem l’autonomia en la presa de decisions sobre què llegir i per què. I tot plegat ho posem tant en relació amb l’educació literària com en els contextos d’aprenentatge de les diferents àrees i matèries escolars. També hi incloem estratègies cognitives que els permetin, per un costat, processar la informació relacionada amb el contingut expressat per qui escriu o per tal d’extreure’n la informació sobre els participants en la interacció social, qui són, què fan, què pensen, com ens afecten. Docents i alumnes treballem plegats ja que tenim en compte la lectura com a acció social, és a dir, que permet que el lector sigui actor en un procés dinàmic d’interacció social. Una eina diferencial de les nostres escoles és el Llibre de lector, que acompanya l’alumne durant tota la seva trajectòria escolar i mostra el seu recorregut lector al llarg dels cursos.

    El Llibre de Lector neix de la voluntat del mestre Pere Vergés de fomentar el sentit humanístic i d’observació, i l’esperit crític en els infants a través de la lectura. Com deia el mestre, “ensenyar a utilitzar els llibres.”[1]  El pedagog contempla el Llibre de Lector com una eina de control de les lectures realitzades pels alumnes al llarg de la seva trajectòria escolar.

    A Garbí Pere Vergés, incorporem el Llibre de Lector com un instrument de metacognició que permet que els alumnes identifiquin les seves preferències lectores i reflexionin sobre el propi procés lector. Es tracta, doncs, d’una habilitat metacognitiva que implica que l’alumne pensi i reflexioni sobre els seus propis processos cognitius.

    A més, ajuda el mestre a conèixer les preferències i la capacitat lectora dels seus alumnes en qualsevol moment de la seva escolarització. També es configura com una eina fonamental per formar lectors competents i autònoms, així com fer-los bons usuaris de biblioteca.

    Com es treballa?

    El Llibre de lector fomenta l’autonomia i la iniciativa dels alumnes, propicia la reflexió sobre el seu procés lector, identifica les seves preferències i contribueix a la formació d’usuaris més competents i autònoms en l’ús dels recursos disponibles, així com, promou fer un ús responsable de la informació. És una eina d’aprenentatge que afavoreix la motivació i el compromís dels nostres alumnes amb la lectura ja que és un mitjà per construir els seus aprenentatges i una forma de gaudi personal.

    [1] “La Biblioteca de los niños”. Antigua Escuela del Mar. Barcelona: Ediciones “Garbí”, octubre de 1954.

    març 28, 2022/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2022/03/Llibre-del-lector.jpg 442 656 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2022-03-28 00:00:002025-06-16 10:01:19El Llibre de lector
    You might also like
    Projectes amb ànima
    Vet aquí una vegada…
    La transversalitat del mètode científic
    Participem al 14è Simposi Internacional d’Experts en Educació
    La biblioteca escolar, dinamitzadora de l’aprenentatge
    Per a què s’utilitzen les tecnologies a l’aula?
    Despertar la creativitat
    Infoxicació

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 2 juliol 12, 2025
    • Diari de Casal Setmana 1 juliol 12, 2025
    • Tecnologia: valors i aprenentatge juny 27, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Victoria Alsina Link to: Victoria Alsina Victoria AlsinaVictoria Alsina Link to: Participem al 14è Simposi Internacional d’Experts en Educació Link to: Participem al 14è Simposi Internacional d’Experts en Educació Participem al 14è Simposi Internacional d’Experts en Educació Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar