Escola Garbí Pere Verges Badalona
Els espais també eduquen
L’Etapa 1 és l’etapa de desenvolupament del pensament concret: les vivències i els estímuls que reben els infants influiran en la formació del seu caràcter i la seva personalitat. Per aquesta raó, és essencial crear un clima afectiu i emocional que promogui la confiança i l’autoconcepte. Per aconseguir-ho, cal disposar d’un espai estimulant, motivador i engrescador, que generi un vincle emocional amb els infants i que pro- mogui el joc simbòlic, l’experimentació i la creativitat dels petits.
Aquests són els principis que han portat a desenvolupar el projecte d’espais educatius a infantil, que ja es va implementant progressivament a les escoles de Badalona i Esplugues. El projecte ha creat nous espais de joc fora de l’aula, estructurats des de la visió dels infants –les seves necessitats i possibilitats– i caracteritzats per un ambient tranquil, endreçat i estèticament atractiu, que promogui tant el joc individual com el col·lectiu.
Entre els objectius principals d’aquests espais destacaríem els següents: promoure l’autonomia i els ritmes diversos d’aprenentatge; potenciar la descoberta i l’experimentació; afavorir el contacte amb elements nobles, càlids i primaris; i contribuir al desenvolupament cognitiu, motriu i social. Us convidem en les pàgines següents a descobrir alguns d’aquests nous espais, amb la descripció dels avantatges que ofereixen en aquesta etapa clau.
Promoure el joc simbòlic
El joc simbòlic és aquell que es desenvolupa de forma espontània i no requereix cap preparació ni coneixement del món exterior. Es dona mitjançant la creació d’una situació imaginària a partir de les vivències i experiències dels infants amb l’entorn; generalment, reproduint situacions quotidianes (el món familiar, l’escola, els transports, els oficis, els contes, etc.). El joc simbòlic ajuda els més petits a definir-se en els seus actes i fomenta la llibertat, la creativitat i l’autoexpressió.
Materials sostenibles i elements naturals, que donen vida als nous espais, creant un entorn càlid i tranquil. Hi ha espais diferenciats d’emmagatzematge i creació, per garantir que tots els materials estiguin ben endreçats.
El racó dels contes, un espai còmode i agradable, amb catifes i coixins, per mirar contes o representacions teatrals. La llibreria ajuda a mantenir l’ordre després de l’activitat.
Espais polivalents i accessibles, que afavoreixin l’autonomia i la responsabilitat. Eviten les barreres arquitectòniques i el mobiliari es troba a l’abast i a l’alçada dels infants.
Ubicació en espais comuns: el projecte aposta per ubicar els nous espais fora de l’aula (passadissos, jardins, etc.), fet que afavoreix la implicació de tota la comunitat educativa.
Imitació de situacions reals: els espais reprodueixen la paradeta del mercat, la cuina d’un restaurant o la consulta d’un veterinari, per afavorir el joc simbòlic.