escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    60 anys de pensar, sentir i estimar

    Apunts, Categoria, General, Noticiari, Som Garbí Pere Vergés

    Aquest curs celebrem el 60è aniversari de Garbí Pere Vergés: una fita que ens convida a mirar enrere per recordar la història i, alhora, a reconèixer el camí recorregut.

    L’origen d’aquest projecte pedagògic es remunta a l’any 1922, quan Pere Vergés va impulsar l’Escola del Mar, convertint-la aviat en un referent d’innovació educativa, de renovació constant i de compromís amb una educació centrada en l’infant i el seu entorn. El seu esperit transformador va despertar l’admiració de figures de gran rellevància, com el matemàtic Albert Einstein, que hi va fer una visita el febrer de 1923, o el president Francesc Macià, l’estiu de 1931.

    Malgrat que l’edifici original de la Barceloneta va quedar destruït durant un bombardeig de l’aviació feixista el 1938, el projecte de Pere Vergés no es va aturar. Ans al contrari, en els anys seixanta —quan el règim franquista volia fer del sistema educatiu una eina de control ideològic—, Vergés va optar per desafiar aquell context i va fundar dues noves escoles que fomentaven la participació ciutadana, l’esperit crític i, de manera discreta, la tradició catalana. Era una aposta arriscada, però també un acte de coherència i convicció.

    Així van néixer, amb la implicació d’un grup de deixebles, col·laboradors i amics, l’Escola Garbí (1965, a Esplugues) i la Institució Pere Vergés (1968). Ambdues responen al desig del pedagog que l’escola fos un espai de formació integral: ciutadans educats en la recerca de la veritat, oberts i tolerants, i preparats per a una societat en canvi constant. (Pere Vergés, Una educació per a la ciutadania, Robert Vergés, p. 62).

    Quan Pere Vergés escrivia que «l’Escola és com una obra d’art […] No acceptem l’Escola com un fet, sinó com una constant creació», condensava una visió educativa valenta, poètica i sorprenentment actual. Aquella idea va arrelar amb força a l’Escola del Mar, però allò que ha mantingut viu el projecte durant dècades no és només la seva història singular, sinó la fidelitat a uns valors que han actuat sempre com a brúixola: pensar, sentir i estimar.

    Avui, a les Escoles Garbí Pere Vergés, aquests tres pilars continuen guiant un model pedagògic que mira cap al futur sense perdre de vista el seu llegat, a través d’una pràctica educativa arrelada, reflexiva i compromesa. 

     

    Pensar: la construcció del criteri propi a través de la ciència

    Pere Vergés vinculava el “pensar” amb la ciència, i escrivia sobre la importància “d’una intel·ligència que estableix el contacte entre una rutina i el pensament, i una exigència constant obra d’una voluntat intel·ligent”. Amb aquestes paraules, Vergés, en el fons, vol donar-li a l’alumnat eines per comprendre el món i per transformar-lo.

    Per això, Vergés defineix els plans de treball (o projectes, com diríem ara) que parteixen de problemes de la vida pràctica, problemes de “fet i de dret”, és  a dir, d’interrogants i de reflexió crítica. Ell distingia clarament entre la cultura, i el saber d’inventari, i per això, l’alumnat de les nostres escoles, tradicionalment, ha gaudit d’un aprenentatge globalitzat, competencial, significatiu i que ha posat l’alumnat al centre del seu aprenentatge. L’Aprenentatge per projectes, l’observació de l’entorn, activitats que estimulen la reflexió i l’autonomia són l’eix del dia a dia a l’escola. Per a Pere Vergés el pensar està relacionat a la ciència, ja que és a través del mètode científic que els alumnes desenvolupen el seu pensar i el seu esperit crític. Solia dir: “Quin millor llibre de text pot existir que la pròpia observació dels fenòmens naturals?” Aquesta mirada cap als aprenentatges significatius es manté vigent en el nostre dia a dia. Quan els alumnes investiguen la gestió de l’aigua o el patrimoni del barri, no només adquireixen coneixements curriculars (o sabers d’inventari, com deia Pere Vergés), sinó que aprenen a analitzar, a discernir i a comunicar-se amb criteri.

    Vergés ja ho intuïa amb els llibres de cròniques o la revista Garbí: pensar també és narrar i donar sentit a l’experiència. En termes psicopedagògics, parlem de metacognició, de capacitat de reflexionar sobre el propi pensament, i d’autonomia i iniciativa personal.

    Sentir: l’actitud estètica davant la vida

    L’escola és un espai on es viu i, per tant, on també se sent. Per a Pere Vergés, aquesta experiència vital estava estretament vinculada a la bellesa i l’estètica. Per això va integrar la dimensió emocional a través de la cura dels espais, l’atenció al cos, la presència constant de la música, l’art i, sobretot, la relació propera entre mestres i infants.

    Vergés parlava d’una actitud estètica que eliminava el crit com a norma i que transformava el joc desordenat en una activitat física coordinada, capaç de generar vincles. La bellesa, entesa com a manera de viure i de relacionar-se, impregnava tota la vida escolar. Avui encara ho transmetem als nostres alumnes: només cal passejar pels passadissos de les escoles per veure-hi les obres d’art exposades, escoltar la música que hi ressona o gaudir de les decoracions de les festes i tradicions que marquen cada trimestre. Fins i tot l’ordre simbòlic del menjador reflecteix aquesta recerca d’harmonia i bellesa.

    Extracte d’una Crònica sobre el menjador:

    El Menjador és el lloc on posem el Pessebre, les decoracions de plàstica i murals. També m’agrada perquè és un moment del dia que mengem i parlem amb els amics. També és l’espai on fem festes de l’Escola i reunions amb les famílies, així com concerts. També hi posem el Rei Carnestoltes. El Menjador és un espai molt gran on podem fer moltes coses. M’agrada perquè fem moltes festes i m’agrada com està decorat. 

    Pol, 9 anys, Color Verd, Classe Llimoner, 12 de març de 2025

     

    Aquesta dimensió estètica es fa especialment visible en els actes de l’escola. Quan un alumne participa en la Lectura de les Cròniques, connecta les emocions del present amb les del passat, i alhora practica aquesta actitud estètica que converteix el menjador en un espai ple de vida i significat.

    Però l’estètica també es relaciona amb la cura del cos i l’activitat física. A les nostres escoles, la natació ha tingut sempre un paper destacat, hereva dels banys lliures de l’Escola del Mar. També la importància de l’activitat física al llarg de tota la vida escola és una manera de potenciar la coordinació, la salut i l’esperit col·lectiu, que culmina amb les Curses de Colors. Històricament, l’activitat a l’aire lliure es reservava només als infants malalts, com a part del procés de guarició. Pere Vergés, en canvi, defensava que «l’escola a l’aire lliure ha de ser l’escola del demà, única per a tots els nens».

    Aquesta visió continua viva avui: repensem constantment els espais exteriors i els donem valor com a escenaris d’aprenentatge i convivència. Llegir, fer tutories, jugar o treballar a l’aire lliure forma part d’una experiència educativa que uneix emoció, bellesa i vida.

    Estimar: comprometre’s amb la vida en comunitat i amb l’ètica

    Quan Pere Vergés parlava de l’estima, no es referia només a un sentiment, sinó a una ètica que transforma l’impuls personal en reflexió i l’egoisme en compromís amb la millora individual, col·lectiva i social. En un moment històric marcat per dictadures i guerres a Europa, Vergés va concebre l’escola com un espai on els alumnes poguessin practicar, des de ben petits, la responsabilitat personal i comunitària. Estimar, per tant, significa responsabilitzar-se del bé comú i actuar amb compromís. A l’Escola del Mar, això es feia visible a través dels càrrecs, les curses de banderes i la vida a l’aire lliure. A les nostres escoles, aquest esperit continua viu en la Vida Social, organitzada pels Colors i els Càrrecs.

    Cada alumne participa en tasques de servei, lideratge compartit i organització comunitària. Els Colors —blau, verd i blanc— representen maneres diferents de viure el col·lectiu, sempre amb orgull, esforç i cooperació. De fet, sense els alumnes, sense les funcions que assumeixen i les decisions que prenen, l’escola no podria funcionar: des del Consell de Govern, fins als Caps de taula, els Caps de Color, Meteoròlegs, Cronistes… Tots són necessaris i l’alumnat aprèn que les seves accions tenen un impacte positiu per als seus companys i s’estableix un vincle amb la comunitat.

    Aquest aprenentatge ciutadà també es reflecteix en els hàbits quotidians: l’ordre i la pulcritud, la convivència al menjador, el respecte pels espais compartits. A més, els noms de les classes, vinculats a la natura, el paisatge i la cultura, reforcen la identitat col·lectiva i connecten els alumnes amb l’entorn i amb la tradició, cultivant l’interès, l’estima i la cura pels detalls. 

    Un projecte amb futur

    Conèixer d’on venim ens ajuda a entendre qui som i cap on volem anar. La història de l’Escola del Mar i dels primers alumnes de Garbí Pere Vergés, ara fa 60 anys, ens recorda que formar part de les nostres escoles és formar part d’un llegat pedagògic únic: històric, transgressor i humanista.

    El millor homenatge a tots els qui han fet possible aquesta trajectòria és, sens dubte, el nostre esforç quotidià per mantenir viu aquest projecte de pensar, sentir i estimar —és a dir, ciència, estètica i ètica—. Un projecte que ha format més de 50 promocions – des de la primera Promoció Pioners que va sortir de l’Escola el 1970, fins a les Promocions Golden i Épiter que es van graduar el juny d’aquest any – i que, fidel a l’esperit de Pere Vergés i alhora obert a la innovació, continua preparant els ciutadans del demà: crítics, sensibles i compromesos amb el món que els envolta.

    Natalia Pueyo Ayhan

    Coordinadora d’Innovació

    Natàlia Rodríguez Vargas

    Responsable de l’Àmbit de Recerca i selecció d’informació

    octubre 9, 2025/by marketing
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2025/10/img001.jpg 1392 1596 marketing https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png marketing2025-10-09 09:14:572025-10-09 15:35:5560 anys de pensar, sentir i estimar

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • 60 anys de pensar, sentir i estimar octubre 9, 2025
    • Escola de famílies, curs 25-26 octubre 7, 2025
    • Pantalles amb sentit octubre 2, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Escola de famílies, curs 25-26 Link to: Escola de famílies, curs 25-26 Escola de famílies, curs 25-26 Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar