Com personalitzem l’aprenentatge
La personalització és un dels principis fonamentals del Projecte Pedagògic de l’Escola i eix principal del procés d’ensenyament-aprenentatge que apliquem al llarg de tota la trajectòria escolar. És un element clau per identificar i potenciar els valors individuals de cada alumne.
Personalitzar és reconèixer i potenciar la diversitat
Com li està anant a la Júlia? Què mou en Saül? Quines són les fortaleses de la Paula? Quins reptes d’aprenentatge té la Marta? Aquest tipus de preguntes ressona constantment a les nostres escoles. Com feia Pere Vergés a l’Escola del Mar, som una comunitat educativa que posa el focus en l’alumnat com a protagonista del seu aprenentatge.
Podríem pensar que “personalitzar” vol dir fer un pla diferent per a cada alumne. Però, ben al contrari, vol dir mirar-lo, escoltar-lo i saber què necessita per avançar. “Personalitzar” vol dir acceptar que els ritmes són diversos. Que hi ha infants que llegeixen abans i altres que necessiten més temps. Que un jove pot necessitar més suport emocional per obrir-se a l’aprenentatge. Que la creativitat d’un alumne pot florir en un entorn artístic, mentre que un altre s’encén quan programa robots.
En aquest sentit, la personalització no és un fi en si mateix, sinó un mitjà per afavorir aprenentatges amb significat i valor personal per a cada alumne. El nostre Projecte Pedagògic es fonamenta en tres eixos clau:
- Donar sentit als aprenentatges.
- Fomentar la reflexió sobre el propi procés.
- Implicar activament l’alumnat en les decisions educatives que l’afecten.
Aquests principis es concreten en un ventall d’estratègies que donen resposta a la diversitat d’interessos, ritmes i maneres d’aprendre. En aquest article desenvolupem breument algunes d’aquestes estratègies i recursos —la Vida Social i les activitats d’Aprenentatge i Servei, el reptes i responsabilitats que es plantegen en cada etapa, el rol de les tutories i el DOP o l’orientació professional, entre altres—, una selecció que demostra que la personalització de l’aprenentatge no és només una metodologia, sinó una filosofia que impregna totes les activitats educatives.
Ens esforcem per garantir que cada alumne
trobi sentit en allò que aprèn,
vegi l’aplicabilitat dels seus coneixements
i sigui conscient dels seus punts forts i de millora.
Metodologies i recursos de personalització de l’aprenentatge
L’organització com a ciutat-escola i la Vida Social són dos elements diferencials del model de l’Escola, que promouen la personalització des de l’Etapa 1. Tot seguit destaquem altres metodologies i recursos que potencien la personalització i la diversitat.
1. La Vida Social: un camí personal cap a la convivència
Un dels espais més potents de personalització de l’aprenentatge és la Vida Social, un laboratori de convivència i participació democràtica. La vivència és diferent per a cada alumne i fomenta habilitats com el lideratge, la negociació o l’empatia.
Dins del model de Vida Social trobem les activitats d’Aprenentatge i Servei (ApS), que impliquen l’alumnat en el dia a dia de l’escola i permeten treballar competències de desenvolupament interpersonal i social.
2. Reptes amb ànima: aprendre connectats amb la realitat
A la nostra escola, els projectes i reptes tenen ànima. No són exercicis buits, sinó propostes que parteixen dels interessos de l’alumnat i de problemes reals: investigar com crear un hort sostenible, crear una campanya de recapte d’aliments, col·laborar amb entitats del tercer sector… Són exemples d’un aprenentatge viu, útil i significatiu, que sovint segueixen la seqüència del mètode científic i permeten que cada alumne trobi el sentit i el valor del que està aprenent.
3. Metacognició i objectius personals d’aprenentatge
Creiem en la importància de la metacognició, entesa com el fet que l’alumnat sigui conscient del procés d’aprenentatge: quines metodologies són més útils i què poden millorar.
Per això, treballem amb eines com l’autoavaluació, la coavaluació i el diari d’aprenentatge, que afavoreixen la consciència del propi procés d’aprenentatge. També utilitzem contractes didàctics, que permeten pactar objectius personalitzats entre alumnes i docents.
4. Tutoria i DOP: una escola que acompanya
Mitjançant un vincle de confiança, els tutors acompanyen de ben a prop l’aprenentatge, treballant conjuntament amb l’alumnat i les famílies. Fins i tot els moments del menjador, quan tutors i alumnes comparteixen taula, esdevenen espais per conèixer, escoltar i orientar.
El Departament d’Orientació Psicopedagògica (DOP) també té un paper fonamental per garantir que tothom, especialment l’alumnat amb necessitats específiques, rebi el suport necessari per avançar.
5. Metodologies actives i flexibles
Altres metodologies d’aplicació transversal que contribueixen a la personalització del procés són:
- Treball cooperatiu: els alumnes aprenen els uns dels altres i desenvolupen habilitats socials.
- Tallers: espais de sistematització que permeten adaptar-se a les necessitats de l’alumnat.
- Codocència: permet una mirada més atenta i plural per part del professorat dins l’aula.
- Plataformes digitals: faciliten itineraris d’aprenentatge adaptats al ritme i nivell de cada persona, limitant-ne l’ús en funció de cada edat.
6. Orientació per a la vida
Personalitzar també és acompanyar l’alumnat en la construcció del seu projecte de vida. Des de les primeres etapes a l’Escola fins a Batxillerat, oferim espais d’orientació personal, social, acadèmica i vocacional, on els alumnes poden descobrir qui són i cap on volen anar. Les xerrades amb professionals, les sortides, el seguiment tutorial… Tot contribueix, no només a fer créixer els seus coneixements, sinó també a construir la seva identitat i marcar el seu propi camí.
Natalia Pueyo
Coordinadora d’innovació
Isa Comas
Responsable de l’Àmbit d’Orientació