escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Criança respectuosa: sobreprotecció i límits 

    Apunts, Categoria

     

    Si, tal com explica Sonia Kliass (2020), ens trobéssim en una habitació amb els ulls tancats i haguéssim de moure’ns per l’espai, el primer que faríem seria estirar els braços endavant i intentar trobar algun límit físic que ens servís de referència, d’orientació. Si, per contra, no trobéssim aquest límit, probablement ens quedaríem parats allà on som, sentint-nos totalment insegurs.  

     

    Aquesta representació ens permet identificar la importància que tenen els límits en la nostra vida i, més especialment, en la dels nostres infants a l’hora de fer-se grans. Cap família permetria, com comenta Míriam Tirado (2022), que el seu fill trenqués objectes expressament, i menys encara, que agredís una altra persona. Però és cert que, a vegades, no és gens fàcil posar-los. La velocitat de la vida o el canvi de model educatiu, més respectuós i més conscient, no ens ho posen fàcil.  

     

    Educar des de l’amor, des del respecte i des del coneixement de les necessitats autèntiques dels nostres infants és el que anomenem criança respectuosa. Però aquesta, evidentment, no suposa no posar límits, sinó posar-los amb amor, oferint recursos emocionals a través del modelatge, respectant el procés evolutiu de cadascun d’ells i donant resposta a les seves necessitats reals. Els infants necessiten sentir-se vistos, estimats i escoltats genuïnament pels seus pares i mares. 

     

    Segons Tirado (2022), els límits són aquelles línies vermelles que protegeixen la nostra integritat física, psíquica i emocional i també la dels altres, per poder viure en societat. Qualsevol infant, des que és un bebè, és capaç d’agafar un objecte. Tot i això, és cert que si aquest és a una prestatgeria i no hi arriba, hi haurà un límit natural que no li permetrà agafar-lo. Si, a més, l’infant està assegut i lligat al cotxet, tindrà un límit físic que no li permetrà moure’s. Però quan aquest objecte el té una altra persona, el que l’infant no sap és que l’ha de demanar. I en aquest límit l’adult no pot marxar. L’aprenentatge dels valors i dels límits s’adquireix, durant els primers set anys de vida, a través de la imitació i per tant, per a l’infant, l’adult és un model a imitar (Kliass, 2020). 

     

    Tots els que som pares i mares, mestres, professorat o agents educatius intentem ser un bon model per als nostres infants. I tot i que és una feina que suposa un esforç, és important que la puguem fer ben feta ja que els models i els límits els ajuden a: 

    • Sentir-se segurs amb si mateixos: confiar en el seu criteri, en les seves decisions. 
    • Tenir una bona autoestima: acceptar, comprendre i estimar la seva manera de fer, ser i pensar. 
    • Ser més lliures: desenvolupar habilitats que els permetin relacionar-se amb el món que els envolta a través d’uns valors. 
    • Tenir més autonomia: acceptar reptes i creure que són capaços de dur a terme aquelles accions que se’ls proposin.
    • Ser més responsables: responsabilitzar-se dels seus actes, acceptar-ne les conseqüències i ser capaços de cercar-hi solucions creatives. 

     

    Moltes vegades, però, la dificultat per posar límits sorgeix quan volem evitar que els nostres infants visquin una frustració o un patiment. La dificultat dels adults per gestionar els plors i la frustració dels nostres infants, el ritme frenètic de la nostra vida que no és el mateix que el que necessiten els nostres fills i filles i el rebuig dels models educatius preestablerts ens porten a sobreprotegir-los. 

     

    Així, quan ometem límits i no reaccionem davant l’agressió a un altre infant, o quan els distraiem de viure una emoció desagradable oferint-los la tauleta o el mòbil quan tenen una rabieta o fins i tot quan els evitem la frustració preparant-los la motxilla quan són capaços de fer-ho, estem educant infants amb poca autoestima, vulnerables a situacions d’abús, amb pocs recursos emocionals, més dependents i, per tant, menys segurs. 

     

    I com podem posar límits?  

    1. Entenent que només a través d’intentar fer les coses podran aprendre i que, per tant, es tracta d’un procés d’assaig-error en què serà imprescindible que puguem oferir espais temporals i físics perquè puguin adquirir destreses i habilitats. 
    2. Tenint molt clar i expressant molt bé què esperem d’ells i elles, essent conscients de quina és la seva capacitat de comprensió i connectant amb les seves ganes d’aprendre. 
    3. Revisant quin model d’imitació estem oferint i estant presents, físicament i emocional, a les necessitats dels nostres infants. 
    4. No deixant de posar els límits però transformar-los en accions que els infants siguin capaços de fer. 

     

    Des de l’Escola, l’adquisició dels valors en el Projecte Pedagògic es treballa, en etapes primerenques, a través del seguiment de models: drets, deures, protocol de menjador o l’ús de dispositius digitals, entre d’altres. En etapes superiors, les activitats vivencials i la reflexió i el compromís personal tenen un paper rellevant. La vida social, l’organització de l’aula, les activitats de centre, la mediació o la revisió i actualització de les normes en són exemples.  

     

    Aquesta manera d’educar requereix més temps i esforç i els aprenentatges no són immediats sinó que es veuen a més llarg termini. Però, en canvi, ajuda a fomentar la reflexió dels infants i genera un coneixement durable en el temps que, a diferència de la por, fixa una conducta encara que desaparegui el control. 

     

    Marta Sabadell i Vilardaga

    Responsable de l’Àmbit d’Orientació 

    juny 12, 2023/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2023/06/MG_1025-scaled-1.jpg 1707 2560 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2023-06-12 07:42:412025-06-16 10:01:17Criança respectuosa: sobreprotecció i límits 

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 5 juliol 30, 2025
    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: Joc motor i aprenentatge al taller de Psicomotricitat Link to: Joc motor i aprenentatge al taller de Psicomotricitat Joc motor i aprenentatge al taller de Psicomotricitat Link to: Comencem a dibuixar el nostre camí Link to: Comencem a dibuixar el nostre camí Acte de graduacióComencem a dibuixar el nostre camí Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar