Escola Garbí Pere Verges
Un aprenentatge útil, aplicable i real

El mestre Pere Vergés donava molta importància al fet que l’aprenentatge estigués connectat amb la realitat dels alumnes. La pedagogia del fundador de les Escoles Garbí Pere Vergés defensava que els infants han de viure i aprendre en contacte amb el món que els envolta. Per això, a l’Escola del Mar, fomentava una educació basada en l’experiència directa, la participació activa i l’observació de l’entorn.
Per a ell, l’escola no havia de ser un espai tancat i aliè a la vida, sinó un lloc on els alumnes poguessin créixer en un ambient de llibertat, responsabilitat i compromís amb la societat. Per això, el mar i la natura tenien un paper fonamental en el seu model educatiu, ja que considerava que el contacte amb l’entorn fomentava la curiositat i l’aprenentatge significatiu.
Amb els anys, aquesta mirada s’ha anat estenent perquè gràcies a la ciència pedagògica sabem que l’aprenentatge esdevé significatiu quan els reptes plantejats als alumnes tenen una connexió directa amb la realitat. D’aquesta manera, l’alumnat no només adquireix coneixements teòrics sinó que també incorpora tot un seguit d’aprenentatges que pot aplicar a situacions amb les quals es trobarà al llarg de la seva vida.
Plantejar reptes reals d’aprenentatge afavoreix la comprensió del que els envolta i fomenta el desenvolupament d’habilitats essencials per a la vida: treball en equip, comunicació efectiva, resolució de problemes, empatia, responsabilitat i capacitat d’adaptació. Aquests no són continguts específics de cap matèria, sinó que són aprenentatges útils i aplicables. I aquest és el sentit últim de l’educació: oferir eines i recursos fonamentals per a la formació integral de qualsevol persona.

L’aprenentatge connectat amb la realitat: una proposta de valor
L’objectiu de les nostres escoles és preparar els alumnes per a la vida real i donar-los eines per afrontar els reptes intel·lectuals, emocionals i professionals amb què es trobaran tant en el present com en el seu futur. A les Escoles Garbí Pere Vergés, aquest plantejament es tradueix en un aprenentatge actiu i basat en una metodologia vivencial i pràctica. Enfrontant-se a problemes reals i aplicant els seus coneixements per trobar solucions, els alumnes desenvolupen també l’enfocament competencial i el currículum que exigeixen les actuals directrius educatives.
L’aprenentatge ha de ser útil, aplicable i real. Des dels més petits, a través d’activitats sovint lúdiques, connectades amb el seu entorn més proper, com la cura del jardí de l’Escola o la creació d’hotels d’insectes; fins als més grans, que es plantegen hipòtesis per resoldre qüestions complexes i realitzen el seu Treball de Recerca durant bona part dels dos cursos de Batxillerat.
Per això, els projectes i les seqüències didàctiques creades pels equips docents de les nostres escoles parteixen sempre d’una situació real. Aquest repte és l’inici d’un viatge ple d’aprenentatges en què l’alumnat explora, descobreix i creix. Així, aprofitant la motivació per conèixer aquest entorn proper que se’ls planteja, es poden desplegar de forma significativa tots els continguts del currículum.
La Vida Social: una experiència col·laborativa i transformadora
La Vida Social és una de les grans aportacions de Pere Vergés. Inspirada en el funcionament d’una ciutat, reprodueix situacions reals en què els alumnes participen activament en l’organització del dia a dia de l’Escola a través d’òrgans democràtics com el Consell de Govern i els Càrrecs. Tots els membres de la comunitat s’impliquen en tasques concretes i decisions quotidianes, des de la creació de normes de convivència fins a la millora de serveis.
Aquest model de ciutat-escola serveix de catalitzador perquè els alumnes apliquin els seus coneixements i aprenentatges en el context en el que viuen la seva escolaritat durant 15 anys (des d’Infantil fins a Batxillerat), potenciant així el seu desenvolupament integral. Pel fet de viure i participar activament en aquesta comunitat educativa, els alumnes solament es preparen acadèmicament alhora que creixen com a ciutadans compromesos i socialment responsables.
Per tant, la Vida Social, el cor de la nostra Escola, és un dels nostres pilars fonamentals per promoure la connexió entre l’aprenentatge i la realitat dels alumnes. Perquè els permet posar en pràctica valors fonamentals i créixer com a ciutadans conscients i responsables de l’impacte de les seves accions en la societat en la que viuen.
Projectes i activitats per a un aprenentatge connectat amb la realitat
Al llarg de l’escolaritat, a Garbí Pere Vergés l’alumnat es troba amb un gran ventall oportunitats d’aprenentatge que tenen un vincle estret amb la realitat i, sobretot, amb el seu entorn més proper dins i fora de l’Escola. Aquí fem un recull d’algunes d’aquestes situacions que planteja el nostre Projecte Pedagògic:
- A Primària, la participació al Consell dels Infants apropa els alumnes al funcionament de les institucions democràtiques. A través del debat sobre temes d’interès per a la ciutat, descobreixen la importància de la participació ciutadana i desenvolupen una consciència crítica i responsable envers la societat.
- L’Aprenentatge i Servei (APS) és una de les metodologies clau, que combina continguts curriculars amb processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat. L’alumnat pren diferents rols dins la comunitat educativa i es converteixen en mainaders, padrins i padrines lectores, acompanyant els més petits en les seves tasques diàries. D’aquesta manera es reforcen els vincles entre diferents etapes educatives, tot promovent la col·laboració i l’empatia.
- Iniciatives com el Banc de Sang, on els alumnes d’ESO3 planifiquen i executen una campanya de donació. L’experiència els permet aprendre sobre l’aparell circulatori alhora que treballen valors com la solidaritat i la importància de contribuir al benestar col·lectiu.
- El recapte d’aliments, mitjançant el qual els alumnes col·laboren amb entitats locals per entendre les necessitats del seu entorn. El procés fomenta el treball en equip, la responsabilitat social i la capacitat d’organització.
- El Projecte Herois planteja un repte real proposat per entitats socials de l’entorn de les nostres escoles, afavorint la consciència sobre problemàtiques reals i el desenvolupament d’habilitats essencials com la planificació i la resolució de problemes.

- Projectes de Ciència Ciutadana com “Plàstic 0: Observadors del Mar” permeten que els alumnes participin en recerques científiques aplicades. A través d’aquestes iniciatives aprenen a utilitzar el mètode científic per resoldre problemes ambientals i contribueixen a generar un impacte positiu en el seu entorn.
- El compromís amb el medi ambient també és present en les Escoles Verdes: el manteniment de l’Hort o les campanyes de reciclatge promouen la responsabilitat ecològica i la consciència sobre problemàtiques globals.
- En l’àmbit cultural, Cantània ofereix als alumnes de Primària l’oportunitat de preparar i interpretar una cantata en un escenari professional, connectant-los amb la realitat del món artístic. Aquesta experiència significativa reforça competències com la disciplina, el treball en equip i la confiança en un mateix.

- L’estada a l’empresa de primer de Batxillerat esdevé una oportunitat per vincular els coneixements i competències dels alumnes amb les dinàmiques del món laboral. Gràcies a la col·laboració amb empreses properes, els alumnes tenen l’oportunitat de conèixer el dia a dia de la vida laboral en un entorn real, tot afavorint el seu desenvolupament acadèmic, personal i professional.
- Els projectes Erasmus+ són una altra forma enriquidora d’ampliar les connexions amb la realitat, en aquest cas, internacional. A través de les mobilitats organitzades amb altres escoles d’Europa, els alumnes tenen l’oportunitat d’endinsar-se en noves cultures, conèixer altres sistemes educatius, compartir coneixements i millorar les seves competències comunicatives. Aquestes experiències complementen el seu aprenentatge acadèmic, adquirint una comprensió més profunda de la diversitat global i desenvolupant una visió més amplia de les oportunitats que s’ofereixen a nivell europeu. A més, aquests programes fomenten la creació de xarxes internacionals entre estudiants i professionals, que són fonamentals per a un futur èxit acadèmic i professional en un món cada vegada més globalitzat.

En resum, connectar l’aprenentatge amb la realitat és un dels pilars fonamentals del projecte educatiu de les Escoles Garbí Pere Vergés. Aquest enfocament transforma els espais educatius en experiències d’aprenentatge significatiu, tant dins com fora de l’Escola, preparant els alumnes per fer front als reptes del futur com a ciutadans compromesos, responsables i actius en la societat.
Alba Molino Jiménez
Àmbit Social
Montse Figuera Balagueró
Àmbit de Programes d’intercanvi
Natàlia Rodríguez Vargas
Àmbit de Recerca i selecció d’informació
