Escola Garbí Pere Verges
Posicionament de la Fundació Escoles Garbí sobre la intel·ligència artificial
La Fundació Escoles Garbí té la missió de formar persones que puguin transformar el món en què viuran amb valors i esperit crític. L’Escola Garbí Pere Vergés s’estructura com una comunitat on tothom té els seus drets i deures per acomplir i que actua com a motor d’una convivència basada en el respecte, la llibertat i la responsabilitat.
Des d’aquest punt de partida:
Entenem la intel·ligència artificial (IA) com una oportunitat, de forma similar al que van significar l’aparició de la impremta o d’internet. Som conscients que estem en un punt de partida que es continuarà desenvolupant i que estem a l’inici d’una nova generació de tecnologies. Encarem l’arribada d’aquesta eina en positiu, amb el compromís de promoure’n un ús ètic, responsable i saludable, respectant la privacitat i seguretat de les dades de la nostra comunitat.
Pensem que la IA ens pot ajudar en l’aprenentatge de l’alumnat i l’eficiència de les tasques i processos dels nostres professionals, tant docents com d’altres àrees i serveis. En l’àmbit educatiu, aquesta eina reforça la nostra metodologia docent, orientada tant al procés com al resultat, i ens ofereix la possibilitat de millorar la creació de materials didàctics, la personalització dels aprenentatges i el procés avaluador. A més, gràcies a la seva capacitat d’anàlisi, la IA permet la predicció de situacions per a una millor presa de decisions.
Creiem que és cabdal que tant els alumnes com els professionals comprenguin el funcionament de la IA (com l’entrenament de models, l’aprenentatge automàtic i les aplicacions basades en IA) així com els seus biaixos. Aquesta serà la base per a fer-ne un ús eficient i responsable, formar un pensament crític i ètic respecte a aquestes eines i construir una identitat digital saludable.
Considerem que l’actual context de disrupcions tecnològiques reafirma la importància dels nostres valors fundacionals. És essencial que continuem posant en valor el factor humà i que el mantinguem al centre de la nostra activitat, perquè entenem que la tecnologia ha d’estar sempre al servei de les persones.
Així doncs, davant l’arribada de la IA ens reafirmem en la nostra tasca de potenciar el desenvolupament integral de totes aquelles característiques i competències pròpies de la condició humana (la naturalesa física, la sensibilitat artística, les emocions, l’empatia, la creativitat, la curiositat, la formulació de preguntes pertinents, la reflexió crítica, la comunicació, els vincles…) i ens comprometem a fomentar un ús de la tecnologia que generi un impacte positiu en el món.
Un món que necessitarà persones capaces de pensar, sentir i estimar.
*Aquest posicionament institucional ha estat elaborat per un equip de treball format per professionals de diferents àrees de la Fundació i les Escoles.