escolesgarbi.cat
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Preinscripcions
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Click to open the search input field Click to open the search input field Cercar
    • Menu Menu
    • Projecte pedagògic
    • Esplugues
    • Badalona
    • Noticiari
    • Garbí Obert
      • Esplugues
      • Badalona
    • La Fundació
      • Orígens
      • Òrgans de govern
      • L’equip
      • Treballa amb nosaltres
      • Transparència
      • On participem
      • Canal de denúncies
    • Gabi Virtual
    • Erasmus
    • Academia
    • Clickedu-esplugues
    • Ckickedu-Badalona
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube
    • Facebook

    Neuro-educació física: el nostre cervell necessita moviment físic!

    Apunts, Estètica, General

    Els nostres avantpassats van aprendre a expressar-se a partir del moviment, però és la parla el principal motor que inicià el desenvolupament cognitiu. El nostre entorn ha canviat –en això hi estem tots d’acord– i de la mateixa manera que abans per aconseguir alimentar-se, vestir-se o cobrir una sèrie de necessitats diàries havien de moure’s i fer un exercici físic determinat, ara aquest esforç no ens cal. El problema que tenim és que el nostre cos continua igual de codificat que els dels nostres avantpassats, per als quals l’activitat física era una estratègia evolutiva ineludible per adaptar-se a les exigències de l’entorn.

    “El nostre cervell, que és fruit de l’evolució de milions d’anys corrents i movent-nos, s’ha vist bloquejat al veure que nosaltres, senzillament, hem deixat de córrer. Necessita estar en forma, amb la diferència que això per al cervell vol dir moltes coses” (David Costa, 2015).

    Laia Mestre (2015) explica que l’activitat i l’exercici físic cardiovascular poden modificar la funció i l’estructura cerebral perquè durant la seva pràctica es produeix una important quantitat de substàncies que incideixen –directament/indirecta– en els processos d’aprenentatge i en la memòria. Una d’aquestes substàncies que es genera gràcies a l’activitat física són els factors neurotròfics que, tal i com sosté la doctora Àngels García (2013), són responsables de l’augment del número de neurones (neuro-gènesis), de l’increment de capil•lars sanguinis i de la multiplicació de connexions neuronals, és a dir, de sinapsis. L’activitat sinàptica fa referència a aquells mecanismes de comunicació neuronal imprescindibles per desenvolupar les nostres funcions intel•lectuals.

    L’exercici repercuteix en la connectivitat cerebral modificant-ne la seva estructura i les funcions del sistema nerviós. Una de les estructures que creix, i que ens interessa per la seva funció en els processos de memòria, és l’hipocamp.

    Si ens traslladem en el camp educatiu, el que fa un estudiant cada dia a l’escola és establir noves connexions entre neurones. Cada operació matemàtica, cada procés lingüístic i coneixement que adquireix està sostingut per milers de connexions entre neurones que apareixen i desapareixen en funció de l’ús. Atès que és durant l’etapa escolar quan hi ha més possibilitats d’adaptació, desenvolupament i modulació del cervell (plasticitat), apareix la neuroeducació, camp derivat de la neurociència, la qual té com a objectiu el desenvolupament de nous mètodes d’ensenyament i aprenentatge tot i combinant la pedagogia i els descobriments en neurobiologia i ciències cognitives (David Bueno, 2017).

    “Hem d’aixecar els nostres estudiants de les cadires i fer que es moguin!”, afirma Ratey (2008), apostant per la combinació entre neuroeducació i exercici físic.

    L’exercici físic, l’esport i l’activitat en entorns socials, actius i dinàmics, és essencial en la proposta educativa del Projecte Pedagògic de les nostres escoles.

    A l’antiga Escola del Mar, el mestre Pere Vergés va donar una gran importància al fet de créixer en un entorn lliure i en contacte amb la natura, per facilitar el major nombre d’activitats motrius i expressives possibles. Els alumnes de les nostres escoles comprenen que uns hàbits de vida saludables estan relacionats amb una vida activa, lúdica i esportiva adequada.

    Per aquest motiu, l’educació física, la natació, la dansa i el teatre s’estructuren com a espais de coneixement essencials per l’assoliment de diverses de les nostres finalitats educatives, especialment la que fa referència a la competència de salut i benestar.
    A més dels quatre espais de coneixement mencionats anteriorment, a més de les dues franges de jardí diàries, temps en què els alumnes juguen, corren i es mouen; tot això garanteix que el moviment estigui present diàriament a l’escola.

    El nostre compromís amb l’esport, l’exercici físic i la salut és present en totes les activitats que organitzem durant el curs, per exemple, les mostres de dansa i teatre, les curses de colors (atletisme i natació) i les olimpíades, formen part de la programació anual i són avaluades ja que les considerem essencials en el procés de desenvolupament l’alumne.

    També organitzem activitats fora d’horari lectiu, com són les sortides i passejades per la muntanya (Esplugues i Badalona), el duatló per la Barceloneta, la gimcana esportiva, la cursa de Sant Jordi i el “Neda per un somni”, diada d’acció solidària per a l’hospital de Sant Joan de Déu, i animem les famílies a participar amb nosaltres en aquest gran projecte que tenim en comú, l’educació dels seus fills, els homes i dones del demà.

    La pràctica de l’educació física i l’exercici ha d’impactar en la personalitat de cadascun dels nostres alumnes i han d’entendre-la com a un mitjà per tenir més salut física, mental, social i emocional, tant en un moment determinat com al llarg de tota la vida. Els ha d’ensenyar i mostrar també un camí cap a la socialització per esdevenir persones millors, més justes i compromeses amb l’entorn.

    abril 11, 2018/by Misterads
    https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2018/10/fundacio-garbi-pere-verges.png 600 800 Misterads https://escolesgarbi.cat/wp-content/uploads/2024/10/logo_escoles_garbi-300x138.png Misterads2018-04-11 00:00:002025-06-16 10:01:22Neuro-educació física: el nostre cervell necessita moviment físic!
    You might also like
    Rebem la LOMLOE amb els deures fets
    El pensament crític com a eina per entendre el món
    La transversalitat del mètode científic
    L’Escola celebra les tradicions i la cultura pròpies
    Aprendre a aprendre: Una competència indispensable per a tota la vida
    Aprenem a pensar mitjançant la filosofia!
    Les Arts per educar
    Internacionalització: passat, present i futur

    Cercador

    Search Search

    Últimes notícies

    • Diari de Casal Setmana 4 juliol 25, 2025
    • Diari de Casal Setmana 3 juliol 24, 2025
    • Diari de Casal Setmana 2 juliol 12, 2025

    Categories

    • Apunts
    • Biblioteca
    • Categoria
    • Ciència
    • Destacada
    • DOP
    • Erasmus
    • Estètica
    • Ètica
    • General
    • Jornades i congressos
    • Noticiari
    • Som Garbí Pere Vergés
    • Vida Social

    Garbí Pere Vergés Esplugues
    Carrer Sant Mateu, 34-38
    08950 Esplugues de Llobregat

    933 710 504
    esplugues@escolesgarbi.cat

    Garbí Pere Vergés Badalona
    Av. Palmeres, 5. Urbanització Mas Ram
    08916 Badalona

    933 954 311
    badalona@escolesgarbi.cat

    Fundació Escoles Garbí
    Carrer Diputació 37-39, local 3b
    08015 Barcelona

    933 021 527
    fundacio@escolesgarbi.cat

    © Copyright - Garbí Pere Vergés
    • Avis legal i Política de privacitat
    • Política de cookies
    • Treballa amb nosaltres
    • Beques i ajuts
    • Canal de denúncies
    Link to: El pensament matemàtic ha de servir per resoldre problemes de la vida quotidiana Link to: El pensament matemàtic ha de servir per resoldre problemes de la vida quotidiana El pensament matemàtic ha de servir per resoldre problemes de la vida quot... Link to: Les Arts per educar Link to: Les Arts per educar Les Arts per educar Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    ESCOLES GARBÍ PERE VERGÉS, a la seva web, https://escolesgarbi.cat/, utilitza cookies i altres tecnologies similars que emmagatzemen i recuperen informació quan vostè navega. Aquestes tecnologies poden servir per a finalitats diverses, com ara reconèixer un usuari i obtenir informació dels seus hàbits de navegació. Els usos concrets que fem d'aquestes tecnologies es descriuen a la informació de la Política de Cookies. En aquesta web, disposem de cookies pròpies i de tercers per a l'accés i el registre al formulari dels usuaris. La informació sobre les cookies la rebrà al Botó de MÉS INFORMACIÓ, a la Política de Cookies. En atenció a l'ús de les cookies aprovada al mes de juliol de 2023, amb els criteris del Comitè Europeu en Protecció de Dades, (CEPD), pel RGPD-UE-2016/679, LSSI-CE-2002/21/CE , actualització, 09/05/2023, sol·licitarem el vostre consentiment per a l'ús de cookies a la nostra web.

    Acceptar la configuracióRebutjarConfiguració general

    Cookie and Privacy Settings



    Ús de cookies

    Podem sol·licitar que s'estableixin cookies al seu dispositiu. Utilitzem cookies per saber com es visiten els nostres llocs web, com interactua amb nosaltres, per millorar la seva experiència d’usuari i per personalitzar la seva relació amb el nostre lloc web.

    Faci clic en els títols de les diferents categories per obtenir més informació. També pot canviar algunes de les seves preferències. Tingui en compte que bloquejar determinats tipus de cookies pot afectar la seva experiència als nostres llocs web i limitar els serveis que podem oferir.

    Cookies estrictament necessàries

    Aquestes cookies són estrictament necessàries per oferir els serveis disponibles a través del lloc web i per permetre l'ús de determinades funcionalitats.

    Com que són essencials per al funcionament del lloc, rebutjar-les pot afectar el rendiment i el comportament del lloc web. Sempre pot bloquejar o eliminar aquestes cookies modificant la configuració del seu navegador per forçar el bloqueig de totes les cookies d’aquest lloc. Tanmateix, si ho fa, se li demanarà que accepti o rebutgi les cookies cada cop que torni a visitar-nos.

    Respectem plenament la seva elecció si decideixe rebutjar les cookies. No obstant això, per evitar mostrar aquest missatge repetidament, necessitem emmagatzemar una cookie amb aquesta preferència. Pot canviar aquesta elecció en qualsevol moment i també pot optar per activar altres categories de cookies per millorar la seva experiència. Si rebutja les cookies, eliminarem totes les cookies prèviament establertes en el nostre domini.

    Cookies de Google Analytics

    Aquestes cookies recullen informació de manera agregada per ajudar-nos a entendre com s’utilitza el nostre lloc web, mesurar l’efectivitat de les nostres campanyes de màrqueting i personalitzar tant el lloc web com l’aplicació per millorar la seva experiència com a usuari.

    Si no vol que es faci seguiment de la seva visita al nostre lloc, pot desactivar aquesta opció.

    Altres serveis externs

    També utilitzem diferents serveis externs com Google Fonts, Google Maps, Google reCAPTCHA i YouTube, que poden recopilar dades personals, com ara la seva adreça IP.
    Pot triar bloquejar aquests serveis aquí. Tingui en compte que això pot afectar significativament la funcionalitat i la visualització del lloc web.
    Els canvis s’aplicaran un cop es recarregui la pàgina.

    Configuració de Google Webfont:

    Configuració de Google Map:

    Configuració de Google reCaptcha:

    Youtube:

    Política de privacitat

    Poden consultar les nostres cookies i configuracions de privadesa al detall a les nostres pàgines de Política de Cookies i Política de privacitat.

    Avis legal i Política de privacitat
    Acceptar la configuracióRebutjar