60 anys aprenent jugant: la importància del joc en l’aprenentatge infantil
“El joc no és només diversió: és la forma natural d’activitat de l’infant,
la manera com coneix el món, s’hi adapta i el transforma.”
Pere Vergés
La importància del joc en l’aprenentatge infantil és un dels pilars essencials amb què, des de fa 60 anys, les Escoles Garbí Pere Vergés a Esplugues de Llobregat i Badalona acompanyem famílies que confien en un projecte educatiu que entén l’escola com una experiència integral de vida. Des dels nostres orígens, inspirats pel pensament de Pere Vergés, sabem que el joc és molt més que una activitat per entretenir-se: és la base d’una educació viva, activa i emocionalment significativa. Quan l’infant juga, coneix, s’expressa i construeix la seva manera de ser al món.

El joc com a motor vital d’aprendre
Per a Pere Vergés, el joc és l’expressió més autèntica de la vida infantil. Afirmava que “el nen juga amb tot el que és, amb tot el que sent i pensa”. Així doncs, a través del joc, els infants exploren el món, posen a prova el seu pensament i donen sentit a allò que descobreixen. El joc és el primer llenguatge infantil, una manera de comprendre la realitat amb el cos, amb la ment i amb el cor.
A Garbí Pere Vergés, no ocupa només les estones d’esbarjo. Cada experiència lúdica es dissenya amb intencionalitat pedagògica, perquè fomenti la curiositat, la cooperació i la creativitat. Els mestres juguen un paper essencial en l’etapa infantil: acompanyen amb sensibilitat, donant llibertat a cada infant perquè trobi el seu propi camí cap al descobriment. Tal com afirmava Vergés, “el mestre és el qui sap jugar amb el nen sense deixar de ser mestre”.

Jugar per conviure
Aquest joc que desperta la curiositat també ensenya a viure amb els altres. Quan juguen plegats, els infants aprenen a pactar, a respectar les regles, a compartir èxits i a acceptar la frustració. Per al mestre Vergés, “el joc és el primer exercici de la llibertat”: una llibertat que es construeix en relació amb els altres i que prepara els infants per participar activament en la societat.
A les nostres escoles, aquesta idea pren forma a través de la Vida Social, l’estructura educativa que permet a cada alumne assumir responsabilitats, prendre decisions i contribuir al funcionament col·lectiu. Segons Vergés, la Vida Social és un joc organitzat en forma d’equips, els Colors. D’aquesta forma s’aprofita el joc com a instrument de la vida de relació entre els infants, convertint-se en una de les peces claus de la rellotgeria de les nostres escoles. A l’etapa infantil aquest joc cooperatiu es tradueix en els càrrecs, on cada infant es responsabilitza d’alguna tasca com fer de Cap de Taula, repartir el berenar, ser el responsable de les joguines, fer de secretari…
D’aquesta manera, el joc es converteix en una escola de convivència i ciutadania, on es viu el valor de la cooperació i s’aprèn que l’èxit és compartit.

“Sabem la importància que té el joc ben orientat
en el desenvolupament físic i intel·lectual de l’infant. “
Pere Vergés
El joc que fa créixer la ment i el cor
Quan un infant juga, no només s’expressa, sinó que pensa, imagina, crea i sent. El joc és una activitat completa que uneix emoció i raonament, intuïció i reflexió. Com recull Vergés, “l’infant juga, i jugant, aprèn a ser persona”.
A Garbí Pere Vergés observem com el joc estimula la memòria, l’atenció i la resolució de problemes, alhora que enforteix l’autoestima, l’empatia i la gestió emocional. Quan els infants imaginen històries, construeixen estructures o resolen reptes, desenvolupen un pensament crític i flexible que connecta el sentir amb el comprendre. Quan entenem la importància del joc en l’educació infantil, veiem que emoció i pensament creixen junts. En el joc hi ha aprenentatge, però també hi ha benestar, alegria i confiança.

Creativitat i experimentació: l’ànima del joc
Aquest procés d’aprenentatge viu i integral té una arrel profunda: la creativitat. Vergés afirmava que “l’infant no imita el món, el refà amb la seva fantasia”, i és justament en el joc on aquesta fantasia es desplega sense límits.
A les nostres escoles, el joc és l’espai on els infants s’atreveixen a provar, a equivocar-se i a crear. Des de projectes artístics fins a experiments científics, els jocs i activitats lúdiques obren la porta a la recerca i a la descoberta personal.
Els espais que oferim són entorns cuidats, segurs i estèticament estimulants, que conviden a l’expressió lliure i al pensament creatiu. Quan un infant juga, aprèn a mirar el món amb ulls nous i a trobar-hi el seu lloc.

Jugar és aprendre a viure
Tota aquesta experiència pren sentit quan entenem, amb Pere Vergés, que “l’escola ha de ser vida, i la vida, joc”. El joc és, doncs, una actitud vital: ensenya a pensar amb llibertat, a actuar amb responsabilitat i a sentir amb profunditat. Quan un infant juga, no només aprèn continguts o habilitats, sinó que aprèn a viure, a conviure, a estimar, a imaginar i a comprendre.
A Garbí Pere Vergés, creiem en la importància del joc en l’aprenentatge infantil perquè significa educar per a la vida. És sembrar les arrels d’una infància plena de sentit, on cada descobriment desperta el desig de continuar aprenent i creixent. I així, fidel al pensament del seu fundador, l’escola esdevé una comunitat viva on jugar és aprendre, i aprendre és viure.








