ESTRATÈGIA DIGITAL DE CENTRE
Fa més de 10 anys que vam introduir a l’escola el Pla TAC, amb la introducció de la compra de dispositius digitals per part dels alumnes i l’elaboració dels materials didàctics per part dels mestres i professors. Després d’aquests cursos, s’han produït canvis tecnològics: algunes tecnologies digitals han aparegut i d’altres que han quedat enrere. Les eines digitals permeten no sols tenir l’alumnat com a receptors d’aprenentatge sinó incrementar les possibilitats creatives. Per tant, les tecnologies digitals poden tenir un impacte favorable en l’aprenentatge dels alumnes si s’utilitzen de manera adequada, amb objectius clars i definits. A més a més, han aparegut estudis que expliquen les implicacions i els riscos del temps d’exposició a les pantalles i d’addició als dispositius dels infants.
Definir clarament quina estratègia vol seguir un centre vers aquestes tecnologies digitals, l’ajudarà a treure’n el màxim profit educatiu. Ha arribat el moment de fer-ne un replantejament.
L’estratègia digital de centre (EDC) de l’Escola Garbí Pere Vergés, després de fer una diagnosi i un anàlisi de la situació actual, definim les línies d’actuació que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin els objectius relacionats amb la competència digital. També definim les estratègies, les actuacions i els indicadors per fer-ne seguiment i avaluació.
DIAGNOSI
Entre els mesos de gener i febrer del curs 2023 es van fer les següents qüestionaris i entrevistes:
- Selfie
- Selfie for teachers
- Formularis adaptats pel personal de PAS
- Focus grups amb diferents col·lectius.
Anàlisi de la situació del centre
L’informe de centre SELFIE aplega les opinions de l’equip directiu, el professorat i l’alumnat i les compara. La informació recollida a SELFIE ofereix al centre una instantània de quin punt es troba actualment en relació amb l’estratègia i la pràctica en l’ús de les tecnologies digitals d’ensenyament i aprenentatge.
Aquests resultats són una bona base per identificar i analitzar les fortaleses i les debilitats i crear un pla en relació amb l’ús de les tecnologies digitals per donar suport a l’aprenentatge.
Punts forts i punts febles detectats en la diagnosi
Punts forts:
- Pedagogia: suport i recursos
- Pedagogia: implementació a l’aula
Punts febles:
- Competència digital de l’alumnat
- Desenvolupament professional (formació)
- Avaluació processos digitals
OBJECTIUS
Objectiu 1
Fer el desplegament de la competència digital dels alumnes
- Revisar i actualitzar la competència digital en tots els espais educatius.
- Incorporar activitats de pensament computacional en les diferents àrees d’aprenentatge per a la millora de la competència digital de l’alumnat.
- Establir els criteris per a l’adquisició de la competència digital a través de la redacció i concreció d’indicadors d’avaluació a les diferents dimensions de la competència digital.
Objectiu 2
Definir i actualitzar l’ecosistema digital del centre en els àmbits d’aplicació educativa i de gestió.
- Revisar i actualitzar la política d’adquisició dels dispositius dels alumnes.
- Actualitzar el temps d’ús de dispositius dels alumnes per a la racionalització de l’exposició a les pantalles de l’alumnat.
- Revisar i actualitzar la normativa d’ús d’aplicacions i dispositius incloses a les NOF i dins del marc de convivència del centre.
- Participar en la millora i evolució de l’eina de gestió acadèmica per adaptar-la als requeriments del centre.
- Crear el mapa de l’ecosistema digital del centre atenent als diferents àmbits del procés de digitalització.
Objectiu 3
Fer formació en l’ús pedagògic i didàctic d’eines digitals per al professorat amb l’objectiu de millorar la competència digital dels alumnes.
- Dissenyar el protocol d’ús i d’aplicació de les eines de comunicació corporatives en relació amb l’aplicació a l’aula.
- Fomentar l’ús i el coneixement de l’EVA per a la millora en el seu aprofitament en el disseny de recursos i activitats didàctiques.
- Mostrar les possibilitats de la plataforma de gestió acadèmica per a dur a terme una avaluació formativa i transparent de l’alumnat als diferents espais d’aprenentatge, per a l’aprofitament dels recursos de la plataforma de gestió acadèmica per al seguiment de l’alumnat.
Objectiu 4
Crear els plans d’acollida digitals per als diferents perfils de l’escola.
- Dissenyar el pla d’acollida dels alumnes de nou ingrés.
- Professors.
- PAS.
- Famílies.
AVALUACIÓ
La comissió digital es reuneix dues vegades al mes i trimestralment amb l’equip directiu i coordinadors de l’escola.
Un dels objectius d’aquestes trobades és revisar els objectius establerts i les activitats associades. L’avaluació es fa de de forma continuada en aquestes reunions i es comprova si es van acomplint els terminis o cal reajustar-los i temporitzar-los de nou.
A final de curs els membres de la comissió elaboraren una memòria amb l’anàlisi i valoració dels objectius, de les actuacions que s’han desenvolupat en aquest pla i les seves propostes de millora. Aquesta avaluació es contemplarà específicament en la Memòria General de Centre i en el sistema de gestió de qualitat.
Aquestes valoracions finals ens permetran extreure conclusions que permetin la millora en els cursos posteriors.
PLANIFICACIÓ / ACTIVITATS
FITXA ACTIVITAT 1.1
Nom activitat | Revisar i actualitzar la competència digital en tots els espais educatius. |
Objectiu vinculat | Fer el desplegament de la competència digital dels alumnes. |
Descripció de l’activitat | A partir del currículum oficial, graduar els continguts per cursos i incorporar-los a les programacions dels diferents espais d’aprenentatge donada la transversalitat de la competència. |
Responsable | Responsable STEM |
Agents implicats | Equip docent |
Destinatari (professors, alumnes, PAS) | Alumnes |
On s’aplica (àrees, matèries, àmbits…) | Matèries (tots els epais d’aprenentatge) |
Temporització | Curs 2022-23 1T 2T 3T EI3, EP1, EP4, ESO1; BTX1 | Curs 2023-24 1T 2T 3T EI3, EP1, EP4, ESO1; BTX1 EI4, EP2, EP5, ESO2; BTX2 | Curs 24-25 1T 2T 3T EI4, EP2, EP5, ESO2; BTX2 EI5, EP3, EP6, ESO3; ESO4 | Curs 25-26 1T 2T 3T EI5, EP3, EP6, ESO3; ESO4 |
Recursos | Programacions, mapa de continguts i currículum oficial |
Espai | Reunions de cicle i d’equips docents |
Indicadors amb criteri d’èxit | Nombre de nivells i matèries on s’ha deplegat la competència |
FITXA ACTIVITAT 1.2
Nom activitat | Incorporar activitats de pensament computacional en les diferents àrees d’aprenentatge per a la millora de la competència digital de l’alumnat. |
Objectiu vinculat | Fer el desplegament de la competència digital dels alumnes |
Descripció de l’activitat | A partir del currículum oficial, graduar els continguts per cursos i incorporar-los a les programacions dels diferents espais d’aprenentatge donada la transversalitat de la competència. |
Responsable | Responsable STEM |
Agents implicats | Equip docent |
Destinatari (professors, alumnes, PAS) | Alumnes |
On s’aplica (àrees, matèries, àmbits…) | Matèries (tots els epais d’aprenentatge) |
Temporització | Curs 2022-23 1T 2T 3T EI3, EP1, EP4, ESO1; BTX1 | Curs 2023-24 1T 2T 3T EI3, EP1, EP4, ESO1; BTX1 EI4, EP2, EP5, ESO2; BTX2 | Curs 24-25 1T 2T 3T EI4, EP2, EP5, ESO2; BTX2 EI5, EP3, EP6, ESO3; ESO4 | Curs 25-26 1T 2T 3T EI5, EP3, EP6, ESO3; ESO4 |
Recursos | Programacions, mapa de continguts i currículum oficial |
Espai | Reunions de cicle i d’equips docents |
Indicadors amb criteri d’èxit | Nombre de nivells on s’ha deplegat la competència |
FITXA ACTIVITAT 1.3
Nom activitat | Establir els criteris per a l’adquisició de la competència digital a través de la redacció i concreció d’indicadors d’avaluació a les diferents dimensions de la competència digital. |
Objectiu vinculat | Fer el desplegament de la competència digital dels alumnes |
Descripció de l’activitat | A partir del currículum oficial, graduar els continguts per cursos i incorporar-los a les programacions dels diferents espais d’aprenentatge donada la transversalitat de la competència. |
Responsable | Responsable STEM / Direcció Acadèmica |
Agents implicats | Professors dels espais d’aprenentatge on es deplegui. |
Destinatari (professors, alumnes, PAS) | Alumnes |
On s’aplica (àrees, matèries, àmbits…) | Matèries |
Temporització | Curs 2023-24 EI3, EP1, EP4, ESO1; BTX1 | Curs 2024-25 EI4, EP2, EP5, ESO2; BTX2 | Curs 25-26 EI5, EP3, EP6, ESO3; ESO4 |
Recursos | Programacions, mapa d’indicdadors d’avaluació i currículum oficial |
Espai | Reunions de cicle i d’equips docents |
Indicadors amb criteri d’èxit | Nombre de matèries on s’introdueixi el nou sistema d’avaluació. |