L’Estada a l’empresa: connectem l’aprenentatge amb el món professional
En un món en constant transformació, l’educació no es limita a les quatre parets de l’aula. A les nostres escoles treballem amb l’objectiu de personalitzar els aprenentatges perquè tinguin sentit i siguin durables. Per aconseguir-ho, busquem entorns d’aprenentatge complementaris que permetin al nostre alumnat créixer acadèmicament i personalment. És per això que els alumnes de primer de Batxillerat participen en l’Estada a l’empresa, un projecte que forma part del procés d’orientació personal, vocacional i professional i que els permet desenvolupar competències clau per al seu futur.

Alumna de l’Estada a l’empresa amb la seva referent a la Fundació Carulla
Aprendre fent, aprendre vivint
L’Estada a l’empresa és molt més que una sortida educativa. És una experiència d’aprenentatge real on els adolescents poden descobrir el món laboral de primera mà. Les empreses que col·laboren amb el projecte ofereixen a l’alumnat l’oportunitat de conèixer diferents departaments, observar les activitats del dia a dia i participar activament en les tasques que se’ls assignen.
Durant l’estada, l’entorn educatiu formal es transforma en un espai d’aprenentatge pràctic on el coneixement deriva de l’experiència (“learning-by-doing” o aprendre fent). Els alumnes poden veure aplicats els conceptes treballats a classe, descobrir noves professions i, sobretot, potenciar el pensament crític i aprendre habilitats que només es poden adquirir en un context real de treball.

Alumnes de l’Estada a l’empresa amb el seu referent a la Facultat Blanquerna
Un procés que comença amb l’elecció de l’empresa
El projecte arrenca quan l’alumnat rep l’oferta de places a diferents empreses. En aquest moment, han de prendre una primera decisió important: triar les empreses on voldrien fer l’estada i elaborar un currículum per sol·licitar-hi plaça, explicant els motius de la seva selecció.
Aquest procés ja és, en si mateix, una experiència d’aprenentatge. L’alumnat pren consciència de la realitat laboral i comencen a reflexionar sobre els seus interessos acadèmics, personals i professionals, així com sobre les seves habilitats, destreses i talents.

Alumnes de l’Estada a l’empresa amb els seus referents a AVINCLA BCN
Més enllà dels coneixements tècnics
Durant l’estada, cada alumne participa de manera activa i responsable, mostrant una actitud emprenedora i curiositat per tot allò que els envolta. Però l’aprenentatge va més enllà dels coneixements tècnics que puguin adquirir. Es genera també un coneixement que passa a ser part inherent de l’alumne com a persona.
En paraules de l’alumnat:
“M’ha encantat el projecte. Agraeixo a l’escola i l’empresa per aquesta oportunitat”
“Crec que és un projecte molt interessant i educatiu. Et permet sortir de la zona de confort i millorar com a alumne i persona”
“Pots descobrir que el que pensaves que t’agradava, no és així”.
Un enriquiment mutu
L’estada també és enriquidora per a les empreses que decideixen participar-hi. Acollir els nois i noies en el seu entorn laboral apropa l’empresari o el treballador a la realitat de l’alumne-adolescent i els permet veure de prop les habilitats, capacitats i possibilitats d’aquests joves, ajudant-los a descobrir el seu futur professional.

Alumnes de l’Estada a l’empresa amb els seus referents a Marsh McLenan
Documentar l’experiència
Per deixar constància del procés d’aprenentatge, cada alumne redacta un diari en un portafolis digital on documenta la seva vivència a l’empresa i els coneixements adquirits. Hi detalla les activitats realitzades i ofereix una descripció acurada de l’empresa visitada, creant així un registre valuós de la seva experiència.

Alumna de l’Estada a l’empresa a ESERP
Pensar, sentir i estimar
Si un dels eixos permanents de la metodologia Pere Vergés és la formació integral i per a la vida, l’Estada a l’empresa facilita a l’alumnat el desenvolupament de bona part de les competències que contempla el nostre Projecte Pedagògic i els valors que volem transmetre: pensar, sentir i estimar.
És així doncs com, mitjançant aquesta vivència facilitada per les empreses, sense les quals aquest projecte no seria possible, els alumnes fan un pas més per esdevenir els homes i dones del demà.








