Escola Garbí Pere Verges

Escola de famílies, curs 24-25

us dispositius mobils

Cada any, les Escoles Garbí Pere Vergés organitzem tot un seguit de tallers per acompanyar als pares i mares en la criança i educació dels seus fills. És el que anomenem Escola de famílies. Com a novetat d’aquest any, la part teòrica de les sessions serà gravada per posar-la posteriorment a disposició de les famílies que no puguin assistir presencialment.

L’any passat vam iniciar un itinerari que planteja el treball sobre diferents coneixements i habilitats parentals durant dos cursos lectius. En aquest segon curs de l’itinerari (24-25), el calendari de temes que tractarem és el següent:

Títol de la sessió Esplugues Badalona
L’acompanyament adult durant la infància 15/10/24 22/10/24
L’acompanyament adult durant l’adolescència 19/11/24 26/11/24
La prevenció de les conductes de risc a l’espai virtual 14/01/24 21/01/25
Els consums de drogues a l’adolescència: com realitzar-ne la prevenció i la intervenció des de l’entorn familiar 18/02/25 25/02/25
L’assetjament entre iguals: una oportunitat d’aprenentatge per una socialització sana 22/04/25 29/04/25

Per inscriure’s i assistir, poden omplir el següent formulari:

Tots les sessions es realitzen presencialment a les escoles a les 17:30 del dia corresponent. Els temes es treballen vinculats amb la realitat i el dia a dia a l’Escola i amb dinàmiques participatives a partir de casos pràctics. És essencial que l’Escola i la família vagin de la mà per tal de poder donar un missatge educatiu coherent als nostres alumnes.

L’acompanyament adult durant la infància

Acompanyar els infants és molt més que cobrir les seves necessitats bàsiques. Tenim clar que hem de realitzar acompanyament emocional, però sovint ens preguntem si allò que hem dit, de la manera que ho hem expressat o el to que hem usat és l’adient. Al llarg del taller reflexionarem sobre com mirem els infants i com podem acompanyar-los per garantir un desenvolupament saludable, intentant per sobre de tot, reforçar l’autoestima parental.

L’acompanyament adult durant l’adolescència

L’estereotip ens explica que els adolescents són persones desafiants, sovint desagradables, de tracte difícil i poc comunicatius. Amb aquest apriorisme, apropar-nos-hi des de la mirada adulta se’ns pot fer difícil. Sovint els veiem com a adults que no acaben de funcionar en el món real, tot oblidant-nos que l’etapa que transiten té unes peculiaritats importants. Treballarem l’etapa evolutiva i donarem eines per tal de poder realitzar-ne un acompanyament efectiu, que els ajudi en la seva construcció personal i que els allunyi i protegeixi al màxim de les conductes de risc.

La prevenció de les conductes de risc a l’espai virtual

L’adolescència és l’etapa de socialització per excel·lència. Els adolescents es construeixen a través del modelatge entre iguals i necessiten els seus amics i companys tant per explorar com per consolidar la seva personalitat adulta. Des de fa ja força temps, una part molt important d’aquesta socialització es realitza als espais virtuals. Conèixer el funcionament d’aquests, els riscos associats i saber com fer-ne l’acompanyament adult, és bàsic per tal de poder-los acompanyar i protegir de situacions de conflicte (assetjament, difusió d’informació personal, contacte amb desconeguts, etc.).

Els consums de drogues a l’adolescència: com realitzar-ne la prevenció i la intervenció des de l’entorn familiar

De manera molt simplista podríem dir que el 90% dels adults consumeixen drogues. L’alcohol i el tabac són d’ús extens entre la població adulta, però l’edat d’inici d’aquest consum acostuma a ser durant l’adolescència. És en aquest moment, també, en què es donen els usos més problemàtics de drogues i en què s’obre la porta a futures addiccions. L’acompanyament cap als adolescents, no obstant això, és molt més complex del que pot semblar. Les converses a casa són complicades, els referents adults a vegades no som prou models i oblidem, molt habitualment, treballar les eines personals que actuaran com a factors de protecció (la capacitat de prendre decisions, les habilitats per gestionar la pressió de grup, etc.). Poder-ne parlar de manera oberta, obtenir eines per fer-ne l’abordatge i tenir clares els senyals d’alarma, seran els objectius principals d’aquest taller.

L’assetjament entre iguals: una oportunitat d’aprenentatge per una socialització sana

La socialització com a element interrelacional és un element que apareix a edats primerenques. Tanmateix, aprendre’n els codis, gestionar-ne les dificultats i comunicar-se d’una manera respectuosa i efectiva són habilitats que es van desenvolupant en paral·lel amb la maduresa de cada infant. Per tant, és habitual a totes les etapes evolutives que apareguin dificultats relacionals. Aquestes s’han d’abordar de manera sistemàtica per evitar patrons poc saludables i per assolir les interaccions socials desitjables. En aquest espai és en què, a vegades, poden aparèixer circuits d’assetjament quan hi barregem la socialització amb les dinàmiques de poder i control sobre els altres. Poder identificar aquestes situacions i donar-hi resposta educativa és un element clau per tal de poder-les reconduir.

Els esperem!

us dispositius mobils