Com aprenem matemàtiques a l’Etapa2
El procés d’aprenentatge de les matemàtiques a l’Etapa 2 reflecteix la metodologia pedagògica de l’escola: activa, significativa i centrada en l’alumnat. Les matemàtiques s’aborden com una eina per comprendre i actuar sobre el món, a partir de situacions reals que desperten la curiositat i fomenten el pensament crític.
A l’aula es dona valor al raonament, a la manipulació i a la construcció del coneixement, més enllà de la simple memorització de procediments. cada infant aprèn al seu ritme, en un entorn que acull la diversitat, promou la participació i disposa d’un equip docent que actua com a guia i acompanyant en tot el procés.
Vida social: un camí personal cap a la convivència
Què vol dir aprendre matemàtiques avui en dia? A l’Escola entenem que les matemàtiques tenen un paper clau en el desenvolupament de la “competència científica i matemàtica” de l’alumnat. Les nostres finalitats educatives defineixen aquesta competència com la capacitat de “resoldre problemes quotidians utilitzant el raonament, seguint el mètode científic i l’ús dels instruments i de les estratègies més eficients”. Així, l’objectiu no és només adquirir coneixements, sinó formar persones capaces de dominar els principals processos i estratègies matemàtics per resoldre problemes quotidians, però també prendre decisions informades i pensar de manera crítica en qualsevol àmbit de la vida.
Aquest enfocament s’alinea amb el model pedagògic de l’Escola, basat en els conceptes de “Pensar, Sentir i Estimar”, que busquen que l’alumnat raoni, connecti emocionalment amb l’aprenentatge i desenvolupi una actitud positiva i compromesa. En aquest sentit, val la pena recuperar la reflexió del mestre Pere Vergés, fundador de l’Escola, al Libro de evocaciones (1947): “L’ensenyament de les matemàtiques no ha de ser només el de l’aplicació d’una habilitat per calcular, sinó un ensenyament global en la formació de l’alumne”.
Com apliquem aquesta visió global en el procés d’aprenentatge a l’etapa 2? En aquest article presentem els cinc elements clau del procés, que podem resumir en l’aposta per aprendre matemàtiques a través de l’exploració, la manipulació, l’experimentació i el descobriment. Construïm el coneixement matemàtic partint de situacions reals i mitjançant la manipulació de materials, que permeten que l’alumnat experimenti i descobreixi conceptes per si mateix. Aquest enfocament actiu i vivencial —centrat en el raonament i no només en la memòria— afavoreix una comprensió més profunda i significativa dels continguts i processos.
5 valors diferencials de l’aprenentatge de les matemàtiques a l’escola
L’aprenentatge de les matemàtiques a l’escola es fonamenta en cinc valors clau que en potencien el sentit i la vivència. Aquest enfocament promou un procés personalitzat, actiu i significatiu per a cada infant.
1. Metodologia activa i vivencial
L’alumnat aprèn matemàtiques a través de l’exploració, la manipulació i el descobriment en contextos reals que connecten amb el seu entorn. Mitjançant materials manipulatius i activitats vivencials, construeix el coneixement de manera autònoma i significativa. Aquest enfocament afavoreix una comprensió profunda dels conceptes, allunyada de la memorització mecànica. A més, a l’aula es dona un paper central al raonament i la reflexió, fomentant que l’infant argumenti, justifiqui i adquireixi confiança per afrontar nous reptes.
2. Tecnologia al servei de l’aprenentatge
La pràctica matemàtica combina moments de repetició per consolidar procediments i moments de resolució de problemas per activar el raonament. Per afavorir un aprenentatge personalitzat, l’alumnat utilitza una aplicació adaptativa que s’ajusta al seu nivell i ritme, oferint suports didàctics que els ajuden a avançar amb seguretat i comprensió.
3. Atenció a la diversitat i educación personalitzada
L’atenció a la diversitat en matemàtiques és un pilar fonamental. Promovem una organització flexible i inclusiva que respon tant a les necessitats dels alumnes que mostren dificultats d’aprenentatge com als interessos i reptes dels alumnes talentosos. Mitjançant el treball cooperatiu i la pràctica personalitzada, garantim que tots els alumnes puguin participar activament, avançar al seu ritme i desenvolupar la seva autonomia.
Reforç docent: en la meitat de les sessions de matemàtiques hi ha dos mestres a l’aula, fet que permet una atenció més individualitzada i més participació
4. Avaluació formativa i contínua
L’avaluació és un instrument al servei de la millora: permet observar els processos, recollir evidències d’aprenentatge i ajustar la intervenció pedagògica mitjançant una orientació constructiva i personalitzada.
Proves competencials ConMat, que permeten conèixer el nivell de coneixement matemàtic a l’inici i final de curs. Ajuden a personalitzar l’aprenentatge i impliquen l’alumnat en la seva pròpia evolució
5. Aprendre a aprendre
Aquesta metodologia promou el desenvolupament de l’autonomia, la reflexió i la capacitat d’autoregulació en el procés d’aprenentatge. L’alumnat aprèn a identificar com aprèn, a valorar el seu propi progres i a prendre decisions.
Dossier d’aprenentatge personal, on cada alumne recull activitats, reflexions i processos de resolució de problemes, fent visible el seu recorregut i evolución en la construcció del coneixement matemàtic.
3+1: Com s’organitzen les sessions
Distribució de les quatre hores setmanals dedicades al taller de matemàtiques:
- 3 hores de construcción del coneixement: treball de conceptes nous mitjançant la manipulació, l’experimentació, la conversa i la resolució de problemas reals. Es desenvolupen activitats pràctiques i col·laboratives.
- 1 hora de práctica individualitzada amb suport digital, que permet a cada alumne practicar i consolidar aprenentatges al seu ritme i reforçar dificultats específiques.
Aquesta estructura combina el treball cooperatiu amb l’autonomia, afavorint un aprenentatge profund i personalitzat.
Com ajudar des de casa
Mantenir una comunicació fluida amb l’equip docent, interessar-se pel procés d’aprenentatge i fer preguntes obertes als fills i filles contribueixen a donar valor al raonament i l’esforç que es realitza a l’escola.
Diàleg obert famílies-escola
Els mestres i professors de matemàtiques es troben en formació contínua i disposen de l’assessorament d’equips especialitzats. La confiança en aquesta tasca i el diàleg obert entre famílies i escola ajuden a reforçar el vincle educatiu i a oferir un missatge coherent als alumnes.
Conèixer el context i interessar-se pel procés
Conèixer com s’aprenen les matemàtiques a l’escola, quines metodologies s’utilitzen i quin paper tenen la manipulació, el raonament i la resolució de problemes ajuda molt a les famílies. Fer preguntes obertes als fills i filles (“com ho vas descobrir?”, “quina estratègia vas fer servir?” o “et va sorprendre algún resultat?”) ajuda a fer visible el procés mental i a donar valor a l’esforç, més enllà del resultat final.
Connectar les matemàtiques amb el dia a dia familiar
Les matemàtiques són a tot arreu: quan fem la llista de la compra, quan mesurem ingredients per cuinar, quan comparem preus o planifiquem un trajecte. Des de casa, poden ajudar els seus fills i filles a veure la utilitat dels coneixements apresos a l’escola posant exemples reals i convidant-los a participar en situacions quotidianes que impliquin càlcul, mesura, estimació o presa de decisions. D’aquesta manera, es reforça el vincle entre escola i vida real, es dona valor al coneixement i se’n potencia l’autonomia i la confiança.
Innovamat, un recurs a l’abast de les famílies
A l’Escola utilitzem Innovamat com a recurs per a l’aprenentatge de les matemàtiques (de 1r de Primària a 2n d’ESO). El projecte s’alinea amb la nostra metodologia, ja que promou la comprensió, el raonament i la resolució de problemes, amb materials, recursos i eines digitals adaptats a cada etapa i a cada alumne, i orientats a una avaluació formativa.
A més, Innovamat disposa d’un espai específic de recursos per a famílies, on es recopilen vídeos, guies i materials que expliquen de manera senzilla com es treballen les matemàtiques i com poden acompanyar des de casa.