Escola Garbí Pere Verges Badalona

Hem rebut el Premi Participa 2024!

Votacions eleccions participatives representants dels alumnes

A Garbí Pere Vergés hem rebut el reconeixement de la Direcció General de Govern Obert de la Generalitat de Catalunya com a guanyadors del “Premi Participa a l’Escola 2024”. Estem molt orgullosos de rebre aquest guardó per un projecte tan emblemàtic a les nostres escoles i tant lligat a la nostra història com són les Eleccions a Cap i Sotscap General de Color com a representants de l’alumnat.

El Premi Participa ha distingit quatre projectes educatius que, més enllà de la tasca formativa, organitzen experiències de participació durant el curs per fomentar els valors democràtics entre els més joves i fomentar la implicació i el sentiment de pertinença de l’alumnat en la vida dels centres. Volem donar l’enhorabona a la resta de projectes premiats, per l’impacte positiu en cadascuna de les seves comunitats educatives. La relació de centres reconeguts en aquesta quinzena edició són:

  • Escola Montnegre, de Sant Celoni (la Batllòria) pel seu projecte “Deixem empremta”. L’alumnat del darrer curs de primària fa un projecte amb l’objectiu de millorar algun aspecte de l’escola. D’aquest curs destaca la preparació i la celebració d’una jornada amb tota la comunitat educativa i amb la col·laboració del veïnat per fomentar el civisme a les pistes de l’escola, que són d’ús compartit amb el poble.
  • Escola Valdelors, de Vandellòs, pel seu projecte “Si plantes una escola, et creixerà un poble: Festa del Somni”. El centre treballa per avançar cap a un model de gestió democràtica i participativa que vincula alumnat, mestres, famílies i que es projecta al poble. Funcionarà per comissions temàtiques, i des d’una comissió mixta es debatran i decidiran les prioritats.
  • Institut Eugeni d’Ors, de Badalona, pel seu projecte “La meva sang, la teva vida”. Una jornada dedicada a la donació de sang és el punt de partida per una proposta inclusiva que, des de l’inici del curs, ha implicat tota la comunitat educativa i ha fomentat la participació, especialment de joves i dones.
  • Escola Garbí Pere Vergés Badalona, pel nostre projecte “Les eleccions: un camí per esdevenir ciutadans compromesos”. Les eleccions, que formen part de la nostra Vida Social (Càrrecs, Colors, Menjador…), són una gran eina de participació que reforça el vincle de l’alumnat amb l’escola i crea un sentiment de pertinença que perdura en el temps.

La nostra Escola de Badalona ha estat la premiada en aquesta ocasió, ja que cada institució només podia presentar un centre educatiu a la convocatòria del guardó. El projecte de les eleccions s’aplica de la mateixa manera també des dels nostres orígens a l’Escola d’Esplugues i, per això, tota la comunitat ens en sentim partíceps.

Alguns estudis mostren que el benestar, la participació i el sentiment de pertinença són elements vitals per a una escola, ja que milloren els resultats acadèmics i l’autoestima dels alumnes. Fomentar el civisme, donar sang i desenvolupar la democràcia interna són maneres d’implicar i cohesionar tot l’alumnat, famílies i docents al voltant dels centres educatius. A casa nostra, tota la comunitat espera amb emoció el moment de votar els Caps i Sotscaps de Color, un procés democràtic que ja celebràvem dins les nostres escoles abans del final de la dictadura.

Votacions històriques eleccions participatives representants dels alumnes

PISA, la participació i el rendiment acadèmic

Segons el darrer informe PISA, els alumnes catalans no senten el seu centre escolar com el “seu” espai, ni senten gaire vincle pels seus professors. És un problema que l’OCDE ha detectat des del 2018. Si ens fixem en el benestar dels adolescents en diferents països, Catalunya ha quedat a la cua. El grup d’experts proposat pel Departament d’Educació va proposar el curs passat diverses mesures d’actuació per millorar els resultats acadèmics de PISA, però sorprèn que no hagin definit cap línia de treball prioritària orientada a millorar el teixit relacional i la convivència a l’escola.

Un ambient escolar positiu pot ajudar els estudiants a tenir èxit acadèmic, però, com explica l’Anna Jolonch, és sobretot el sentiment de pertinença el motor d’una escola: com més connexió sentin els alumnes amb l’escola, millors seran els resultats acadèmics i més gran també la seva autoestima. De retruc, també els professors se sentiran més realitzats.

En aquest context, el Premi Participa reconeix experiències que fomenten un aprenentatge transversal dels alumnes: en l’àmbit personal, social, intel·lectual i acadèmic. Rebem el premi com un reconeixement dels nostres valors fundacionals com a Escola. A l’Escola del Mar, Pere Vergés ja va establir les bases d’un model pedagògic on la participació de l’alumnat en el funcionament de l’escola articula la resta d’aprenentatges. Actualment a les nostres escoles, aquestes activitats formen part del currículum, són avaluades i es desenvolupen a través de seqüències didàctiques escrites pels propis docents.

En un món canviant, l’essència perviu. A Garbí Pere Vergés treballem per mantenir viu l’esperit del nostre fundador, Pere Vergés, adaptant-nos als temps canviants però sempre fidels als nostres valors fonamentals. Aquest enfocament impregna cada aspecte de la nostra vida escolar. I el reconeixement de la Generalitat de Catalunya ens empeny a seguir treballant per formar persones per a un món canviant, capaces de pensar, sentir i estimar.

Votacions eleccions participatives representants dels alumnes

Més imatges