Escola Garbí Pere Verges Badalona
Aprendre en comunitat
A l’etapa 2 iniciem el desenvolupament de l’aprenentatge-servei, un conjunt d’activitats que impliquen l’alumnat en el dia a dia de l’escola i permeten treballar competències de desenvolupament interpersonal i social. Aquestes activitats s’emmarquen en el model de la Vida Social, únic i diferencial del nostre projecte.
La Vida Social constitueix el principal fet diferencial del Projecte Pedagògic de l’Escola, present transversalment durant tota l’escolaritat. El model es basa en la concepció del centre com una Ciutat-escola, on l’alumnat participa en el seu “govern” mitjançant el sistema de Càrrecs i Colors. Entre els elements de gestió quotidiana d’aquest model hi ha les activitats d’aprenentatge-servei.
Com el seu nom indica, aquestes activitats impliquen directament l’alumnat en el dia a dia de l’escola (la vocació de servei), alhora que permeten treballar competències de desenvolupament interpersonal i social de forma vivencial i reflexiva. Les activitats d’aprenentatge-servei afegeixen, a més, un altre element diferencial del nostre projecte: la relació i convivència entre tots els que formen part de la vida de l’Escola (l’alum- nat, el professorat, el personal d’administració i serveis i la comunitat social més propera).
Així, trobem activitats que creen vincles personals entre alumnes de diverses edats (mainaders o apadrinament lector), però també altres que vehiculen la participació de l’alumnat en els di- ferents àmbits de la gestió del centre escolar (l’aprenentatge-servei a l’ESO). Com la resta de recursos del nostre projecte, aquestes activitats també evolucionen i s’adapten als objectius de cada etapa, garantint en tot moment la continuïtat de la Vida Social i enfortint el sentiment de pertinença a la comunitat.
Tot seguit analitzem algunes d’aquestes activitats i reivindiquem la vigència de la Vida Social, un model competencial que l’Escola desenvolupa des de la seva creació i que avui, prop de seixan- ta anys després, apareix com a obligatori a la llei educativa vigent (LOMLOE).
Mainaders i apadrinament lector a Primària
Les activitats d’aprenentatge-servei a Primària es basen principalment en la relació amb els més petits de l’escola, adquirint les primeres responsabilitats envers la comunitat.
Alumnes de les classes d’EP4 i EP5 col·laboren i comparteixen l’activitat diària dels més petits de l’escola (Educació Infantil) durant 30 minuts al matí. Interaccionen en les diferents dinàmiques a l’aula (contes, titelles, jocs, etc.), tot convertint-se en referents per als seus companys i companyes. Per la seva banda, els grans fan l’esforç d’adaptar-se al ritme de l’aula, aprenent a tolerar, a ser pacients i a resoldre situacions.
Alumnes d’EP6 apadrinen els alumnes d’EP1 i els acompanyen en el procés de lectoescriptura, tot motivant-los i guiant-los. Cada setmana dediquen una estona a la lectura compartida, establint un vincle únic de respecte i estima entre padrins/es i fillols/es, que perdura durant tota l’escolaritat. L’apadrinament es realitza des de meitats del primer trimestre fins a final de curs: arrenca amb l’acte de signatura d’un contracte de compromís i finalitza amb un berenar de germanor.
Avançats a la LOMLOE
El model d’aprenentatge-servei de l’Escola anticipa les directrius de l’actual llei d’educació (LOMLOE), aprovada el 2022:
- A Educació Primària, la LOMLOE recomana utilitzar l’horari de lliure disposició dels centres per “vertebrar projectes globalitzadors i contextualitzats de caràcter transversal, que tinguin en compte les oportunitats educatives que ofereix l’entorn”.
- A l’ESO, planteja el servei comunitari com una acció obligatòria, orientada a “desenvolupar la competència personal i social, així com la ciutadana”, mitjançant accions de compromís cívic.
D’aquesta manera, la LOMLOE reconeix i fa valdre un dels principals fets diferencials del nostre projecte.